Provkörd: Volvo V60 Cross Country

VI BEKLAGAR FELLÄNKNINGEN FRÅN NYHETSBREVET! Du hittar artikeln om AUDI Q8 HÄR!

En livsstils-kombi som gör det mesta rätt. Volvos V60 Cross Country är ett helgjutet alternativ för de som är på jakt efter en kompetent familjebil. Men trots elektrifieringslöften – uteblir laddhybridversion.

När Volvo presenterade V60 Cross Country i fjol var det ingen gigantisk överraskning. Utseende, detaljer och pris följde samma design och mönster som tidigare bilar. Ett väl beprövat koncept som Volvo tycker att man både uppfunnit och bemästrat.

Så vad har man då gjort med Cross Country-bilen? Jo, om vi bortser från det kosmetiska, är det första att bilen har höjts sex centimeter jämfört med standard-V60:n. Detta innebär att man har 20,6 centimeter i markfrigång vilket är rejält jämfört med vad en del konkurrenter gör.

Vidare har hjulen flyttats ut ett par centimeter för att hålla bilen stabil när den blivit högre, och fjädringen är något mjukare för att öka komforten. Även styrningen har justerats för att passa chassisättningen bättre.

Vad vill du läsa mer av?

Men allt det här visste vi sedan tidigare. För att vi ska få uppleva det hela har Volvo skeppat upp oss till Norrland. Och under två dagar får vi ratta runt V60 CC samt laddhybriden V60 T8 på landsvägarna kring Luleå samt isarna på Bottenviken.

Det första man märker när man kliver in i Cross Country-bilen är… att det är i stort sett identiskt med vanliga V60. Förvisso sitter man lite högre, men i övrigt är det här samma inredning och instrumentering som i övriga SPA bilar. Det är rent och väldigt Volvospecifikt, men det börjar märkas att insidan har några år på nacken. Känslan är inte lika krispig och fräsch som förr.

Och så bär det av. Versionerna vi får ratta här är T5 AWD, en drivlina som inte kommer förrän modellår 2020 som börjas byggas i slutet av mars (för leverans till efter sommaren?).

Motorn har 250 hästkrafter och med hjälp av fyrhjulsdriften har den inga som helst problem att få fart på ekipaget.

Trots dubbdäck och bitvis barmark hålls ljudnivån på acceptabla nivåer. När vi kör landsväg med varierad halka känns fyrhjulssystemet (Borg-Warner) och balansen i bilen neutral och välavvägd – och Volvos adelsmärke trygghet ligger nära till hands. Det är följsamt och odramatiskt att köra runt på snö och is.

Visst märks det av i svängarna att bilen höjts, men Volvo har ändå lyckats hitta en finstämd balans i det hela.

Vad vill du läsa mer av?

Men vi får även chans att utsätta bilen för riktigt tuffa test. Isbana, undermanöverstest samt terräng står på schemat.

På isbanan får vi nöjet att utsätta V60 CC för påfrestningar långt utöver de man kan förvänta sig på allmän väg. Och med alla säkerhetssystem inkopplade är det imponerande svårt att göra bort sig. Visst, trycker man upp bilen i hög hastighet och gör fulla rattutslag så snurrar man – men det kräver engagemang. För vardagsbilisten är bilen supertrygg även när det är halt. Med antisladd avstängt blir V60 en roligare upplevelse och man kan kasta ut bakdelen rejält i sladd.

I terrängen fick vi även här testa hur kapabel bilen är. I backar och över stock och sten samt i gropar/gupp som delvis gjorde att något hjul hängde i luften. Eftersom det här var välregisserat var det självklart inga problem.

En intressant sak som vi inte fick testa, och som troligtvis lär vara ett vanligare problem för de som köper en V60 CC – var att köra över/igenom lite snövallar.

Modellen vi körde var som ovan nämnt den bensindrivna versionen T5 AWD. De bilar som levereras nu är dieseldrivna D4 AWD. På sikt kommer utbudet kompletteras med fler alternativ, bland annat ett 48-volts mildhybridsystem.

Men en sak är man tydlig med. V60 CC kommer inte komma med laddbar drivlina.

Skälet är enligt Volvo att de i nuvarande läge inte ser att det ”rimmar med bilen”.

Och det kan jag tycka är ett klokt beslut. Cross Country står för frihet bortom stadsmiljö och äventyr i skog och mark. Och är det något som saknas ute i terrängen är det ladduttag. Att eldrivlinan T8 endast ger en mycket begränsad form av ”fyrhjulsdrift” är även det något som man säkerligen tagit med i beräkningarna.

Vad vill du läsa mer av?

Volvo är ganska tydliga med att säga att de på sikt ser att V60 Cross Country blir modellen som axlar manteln efter XC70. Men trots att man är rejält nöjda med vad man har snickrat ihop så tror man att CC-andelen bara kommer ligga på runt 30 procent. Detta trots att tillägget jämfört med en vanlig V60 är på knappa 15 000 kr.

Men undertecknad tror att i crossovertider som denna, och med tanke på hur bra Volvo gjort det hela – lär man nog kunna matcha den 50/50 fördelning som V70/XC70 hade på slutet.

Fakta Volvo V60 Cross Country

Pris: från 369 900 kr

Förmånsvärden:

D4 AWD Edition: 4 428 kr/mån
D4 AWD Edition Pro: 4 972 kr
D4 AWD Advanced Edition: 4 785 kr
Övriga är inte klara än

Motoreffekt: D4 ­– 190 hästkrafter, T5 – 250 hästkrafter
Max. Vridmoment: 400 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 8,2 sekunder
Förbrukning: D4 – 0,51 liter per mil, T5 – inte officiellt
Koldioxidutsläpp: D4 – från 135 g/km, T5 – inte officiellt
Årsskatt: D4 – från 5 715 kr
Lastutrymme: 529 liter
Tjänstevikt: 1 862 kg
Dragvikt: 2 000 kg

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik