Provkörd: Så känns nya Toyota Rav4

Ett förnuftigt äktenskap på bekostnad av känsla. Nya Toyota Rav4 är ett ypperligt val för de som är på jakt efter ”en bra bil”.
Men när Alla Tjänstebilar var nere i Barcelona för test framkom dock en del irriterande brister.

Ett bra pris i klassen, fin hybridteknik, goda utrymmen, trevlig prestanda och rapp acceleration. När Toyota generationsskiftar sin Rav4 har man tagit till sig av kritiken och förbättrat i stort sett allt.

Och det är ett stort kliv uppåt, men trots att allt har uppgraderats är bilen inget man blir överväldigad av.

Vi tar det från början. Rav4 har en diger historia och inte nog med att Toyota kan skryta om stamtavlan – det är även världens mest sålda suv, med över nio miljoner enheter sedan 1994. I Sverige är bilen inte märkets toppsäljare men den är viktig, och i segmentet är det endast Volvo XC60 och VW Tiguan som har högre försäljningssiffror. Och det var i fjol med den gamla slitna Rav4:an – förhoppningarna är att det ska gå bättre i år.

Den nya versionen har fått ett helt uppdaterat utseende, med helt ny front, kortare överhäng, högre markfrigång och lägre profil. Skönhet är något som ligger i betraktarens öga, men det är i varje fall modernt.

På insidan har man satsat på utrymme och funktionalitet. Det ser sobert ut och blandningen av manuella vred och digitala instument känns logisk. I förarsätet sitter man bra och justeringsmöjligheterna är goda. Även bak har Toyota satsat på utrymme. Istället för att propsa med att bilen är femsitsig, där tre i baksätet sitter ganska illa. Har man valt att göra ytterplatserna rymligare. Visst det är en avvägning, men i det flesta fall lär den vara uppskattad. Bagageutrymmet har även det växt och numera får man in 580 liter där bak. En stort plus är att den puckel som hybriddrivlinan gav när man fällde sätena nu är borta. Bra gjort.

Nytt är det även till viss del under motorhuven. Motorn, en 2,5-liters bensinare, har finslipats och verkningsgraden ska ligga på 41 procent.  I Sverige kommer man endast att sälja hybridversionen vilket innebär att man även har batteri och elmotor ombord – och för den framhjulsdrivna instegsmodellen handlar det om en bil på 218 hästkrafter. För de som vill kan man få drift på alla fyra, då med en elmotor på bakhjulen och antalet kusar i systemet skjuter upp till 222 hk.

Systemet är nytt och enligt Toyota ska nya elektriska i-AWD vara ett fullgott alternativ till den gamla mekaniska fyrhjulsdriften. Dessutom ska den göra bilen mer körglad och precis i hanteringen.

En intressant bisak är att den fyrhjulsdrivna modellen faktiskt även har ett lägre koldioxidutsläpp än den lättare/enklare framhjulsdrivna. En icke medveten positiv effekt av att man har satt till ett plastskydd under bilen i den förstnämnda.

En äkta Toyota – på gott och ont

Bakom ratten är Rav4 en riktig Toyota. För trots att högste hönset, Akio Toyoda, i flera år sagt att man inte ska bygga fler ”tråkiga bilar” – är det här inte en bil som man har kul i.

Japanerna är generösa med att släppa ut oss på slingriga bergsvägar, men istället för att visa på dynamiska köregenskaper – påvisas en ganska domnad styrkänsla, karosskrängningar samt en enorm ljudvolym från motorn. Bensinaren må ha väldigt hög verkningsgrad, men den låter otroligt plågad och ”nästäppt” när man låter varvtalet stiga. Nej, tung gasfot och kurvor är inte Rav4:ans kopp te.

På motorvägen är det bättre. Acceleration, 8,1 sekunder med i-AWD, sker förvisso under ljudmässigt buller och bång, men sedan stillas den något när man kommer upp i marschtakt. I 110-120 km/h är dock vindbrus påtagligt. Ljudkomforten må vara sisådär, detta i en tid där elbilar verkligen sätter fingret på behovet, men modellen känns i övrigt trygg i de här hastigheterna. Och det här är äkta Toyota. Bilen är utvecklad för de som väljer förnuft och trygghet, inte glädjeskutt och lekfullhet.

Vi fick även möjlighet att testa Rav4:an på lite tuffare vägar – och där vi kryssade fram (ungefär så tufft en vettig människa skulle ta den här typen av bil) klarade sig bilen med bravur. Antispinn och det nya fyrhjulsdriftsystemet höll ordning på ekipaget, även här var det tryggt och odramatiskt – vilket är ett gott betyg.

Ingen Carplay – men digital backspegel

Ett sorgebarn hos Toyota är infotainmentsystemet och här är Rav4 inget undantag. Det är begränsat och användarvänligheten är inte den bästa. Navigationen är något lättare att få till adresser i än tidigare, men i övrigt tycker man att de borde ha gjort det bättre. Att man i Europa helt skippat Android Auto/Apple Carplay är besynnerligt – för i USA får man det. Undertecknad kan även tycka att det är konstigt att Toyota inte satsar mer på digitaliseringen. Rav4 bygger på den sprillans nya arkitekturen TNGA, men när det kommer till det här så verkar man blunda hårt.

En sak där digitaliseringen dock gör insteg är i sikten bakåt. Som första modell i Europa erbjuds Rav4 med digital backspegel. Istället för en enkel traditionell – sitter det en skärm som visar vad en kamera placerad innanför bakrutan ser.

Här kan det sägas att det kommer krävas tillvänjning. Personligen fick jag samma känsla som när jag kör skåpbil. Avsaknaden av den naturliga utsikten, med baksäten och allt blev för mycket – och det verkade som att min hjärna valde utvägen att kortsluta.

Det här är å andra sidan inte Toyotas fel, även i Audi E-tron var ovanan att titta på skärmar något som var påtagligt. Men de japanska teknikerna har varit finurliga, de som inte känner att digitalisering är något för dem – kan enkelt slå av skärmen och får då en klassisk spegel istället. Fiffigt.

Summerat

Och det är så här Toyota gör det. Rav4 är en riktigt bra bil sett till vad som levereras. Den skulle kunnat vara bättre på flera punkter (tittar på dig, infotainmentansvarige), men är en välavvägd kompromiss. Det här är kanske inte vad alla suktar efter, men det är vad som säljer – det har man ju svart på vitt.

Och det är svårt att argumentera emot. Den är vettig för sitt pris och för de som är på jakt efter en suv som inte krånglar, är vardagspraktisk och snål är det här ett habilt val.

Fakta Toyota Rav4

Pris: från 295 900 kr (framhjulsdriven) från 315 900 kr (fyrhjulsdriven)
Motor: 2,5 liters bensinmotor samt elmotor
Systemeffekt: 218 hästkrafter /222 Hästkrafter
Koldioxidutsläpp: 102 g/km / 100 g/km
Årsskatt: från 770 kr (360 kr år fyra och därefter)
Bagageutrymme: 580 liter

 

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik