Provkörd: BMW X5 M50d

Bekväm, solid och smidig. BMW:s nya X5 har prickat in de flesta rätt. Men allt är inte guld och gröna skogar – på tekniksidan finns det plumpar i registret.

När BMW köpte Rover i början av 90-talet kom idén om en egen suv – och i slutet av förra milleniet gjorde så X5 entré. Nu är modellen inne i sin fjärde generation och från att ha varit ensam, är det rätt tuff konkurrens i segmentet. Volvo XC90, Mercedes nya GLE, Porsche Cayenne, Audi Q7 och Range Rover rivaliserar om kundernas gunst.

Så vad är då nytt? Ny plattform, ny teknik – ja i stort sett rubbet är nytt.

På insidan har det hänt mycket och X5:an känns äntligen riktigt modern. Förvisso har man valt bort lite av sin egna stil och istället valt ett kantigare och mer spartanskt uttryck. Alltså gått mer åt Audihållet.

Men vinsterna är stora. Det här är vad kunder numera förväntar sig och BMW levererar pliktskyldigast. Dock kan man tycka att de lagt mer krut på vissa detaljer. Exempelvis ”metallen” som omger luftutblås/knappar och BMW:s version av Volvos Orrefors-växelväljare känns inte alls lika premium.

Stolarna kräver dock ett hyllningsstycke för sig. De är lyxigt komfortabla – utan att för den skull vara några svampiga farfarsfåtöljer. Och samtliga medresenärer som passerar passagerarsätet under veckan kommenterar just detta. Visst, de ligger på tillvalslistan (13 000 kr ) – men i den här prisklassen på bil är det inte allt för blodigt. Självklart går de även att få med massagefunktion.

I digitaliseringens linda var BMW en föregångsfigur. Deras multimediasystem Idrive stack ut föredömligt i ett annars ganska dystert landskap. Men på senare tid har man halkat efter och när Audi, Tesla och Volvo flyttade in i skärmarna – blev man kvar vid sin läst. I den senaste tappningen har man kommit en bit på vägen. Det är bra, men fortfarande finns det flera konkurrenter som gör det enklare och mer användarvänligt. Men med lite vana samt i kombination med förinställningar via mobilappen lär ägare inte vara missnöjda.

På vägen

Bilen vi lagt vantarna på har en trelitersdiesel på 400 hästkrafter med ombord och det är en potent maskin som verkligen är i överkant av vad man behöver. Tycker man M50d är för mycket finns det en mildare version (30d) samt en bensinbil (40i) – och någon gång senare i år kommer en laddhybridversion med en utlovad räckvidd på hela 80 km.

Det som slår en när man drar iväg ut från parkeringen är hur lätt och smidig bilen känns trots sina rejäla mått. Fyrhjulsstyrningen, eller aktiv integralstyrning som BMW kallar det, gör samma under här som i 5-, och 7-serien. Och det är bara att tacka och ta emot för de som ska navigera mellan refuger, illa parkerade grannar och potthål. I högre hastigheter styr hjulen med vilket ger bättre stabilitet. Systemet ska tillsammans med en aktiv krängningshämmare kunna radera ut en del av traktorkänslan som lätt plågar högbyggda modeller.

Men det finns en baksida med styrsystemet. När man kör i kurvor kan systemet ibland vara lite oförutsägbart. När man kommer in i kurvan i hastigheter där hjulen styr emot beter sig bilen som en liten smidig rackare, men om man då trycker på i mitten av kurvan – och systemet går över till att styra med så blir det lite ryckigt.

Dock ska det sägas att överlag så är bilen riktigt lättplacerad på vägen och med tillvänjning lär man sig hantera det hela.

Komforten är hög i alla hastigheter tack vare adaptiva stötdämpare (dock är det stålfjädrar istället för luftfjädring i M50d) och vägoljud är inget större problem, dock gör de rejäla fäljarna att ojämnheter känns av.

Prestandan i bilen är även enormt härlig. Acceleration från noll, eller från 100 km/h är riktigt bra. För de som har bråttom även i högre hastigheter är det bara att stå på – omkörningar är föga besvärande när trafiken går i 119 km/h

Nya X5 har som sagt digitaliserats och de tekniska uppgraderingarna innehåller även ett batteri av körassistenter. Och här kan man både risa och rosa. Backassistenten är riktigt bra, och hjälper förare att komma ur trånga utrymmen. Det fungerar som så att bilen registrerar de 50 senast körda metrarna – och kan backa tillbaka i sina egna hjulspår. Och det fungerar bra.

Men något som jag skulle säga inte riktigt är en fullpottare är adaptiva farthållaren med filhållarassistent. Jämfört med andra system så studsar man fullkomligen mellan filmarkeringarna – inte alls den lugna jämna färd man tänkt sig.

Så, dags att summera. Med nya X5 så erbjuder BMW ett riktigt potent paket. Här finns komfort, prestanda och köregenskaper i toppklass. Saker man stolt kan ta med i matchen mot övriga premiumrivaler. Där man kommer att få det tuffare är till viss del teknik och detaljkvalitet.

M50d är även en toppmodell, för de som inte behöver effekten finns ju 30d.

Fakta BMW X5 M50d

Grundpris: 894 800 kr
Pris testbilen: 1 221 100 kr
Motor: 3,0 liter diesel
Effekt: 400 hk
Förbrukning: 0,68 l/mil
Förbrukning under test: 0,89 l/mil
Koldioxidutsläpp: 179 g/km
Årsskatt: från 10 290 kr
Förmånsvärde: från 13 446 kr/mån
Lastutrymme: 650/1 870 liter

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik