Provkörd: Volvo V60 T8 – laddad och svansglad

En laddad kombi med stora förmåner. V60 T8 är Volvos version av en grön familjefraktare med rejäl effekt.
Men trots ”AWD-emblemet” är laddhybriden inte en äkta fyrhjulsdriven bil.

Volvo har påbörjat 2019 i fantastisk form. Försäljningen går som på räls och varje ny produkt tas emot med öppna armar. Och det lär inte bli sämre med breddningen av kombin V60. Modellen har begåvats med en Cross Country-version – och även en laddhybrid.

Den höjda Cross Countryn lär bli en populär storsäljare och Volvo förutspår att var tredje såld V60 får beteckningen på bakluckan. Och efter att ha provat den (Läs testet här) tänker vi inte argumentera emot (även om man skrinlagt tankarna på att erbjuda den i laddbar tappning).

Men hur är då laddhybriden?

Läsarundersökning: Vad vill du läsa mer om?

V60 T8 AWD Twin Engine kallas den röda bil vi får oss tilldelad av Volvo. Vi befinner oss på Gråsjälören, en liten ö i Luleås skärgård. Men eftersom det är januari är Bottenviken frusen, och vi får därmed nöjet att testa bilen på allt från ren is till blandade vintervägar.

Precis som med övriga T8-modeller har vi här en bensinmotor under huven och en elmotor på bakaxeln, alltså ”Twin engine”. Där fram är det 303 hästkrafter och där bak är det 87 kusar som hjälper till. Systemupplägget gör att bilen har drivning på alla fyra hjul, vilket ger en slags fyrhjulsdrift. Men även om det står AWD (All Wheel drive) i namnbeteckningen, är det milsvid skillnad på den här lösningen och det robusta mekaniska system som sitter i Cross Country-bilen.

Hur då? Jo, efter att ha lämnat sjöisen går färden genom Luleå och direkt får den så kallade fyrhjulsdriften problem. I en helt vanlig rondell, utan provokation, dansar bakvagnen ut och bilen överstyr. Klart obehagligt och ett väldigt opålitligt beteende – detta från Volvo som säger att deras bilar ska vara just pålitliga och trygga oavsett situation.

Läsarundersökning: Vad vill du läsa mer om?

Men varför gör bilen så här. Robert Lilja, projektledare och drivlineansvarig hos Volvo, förklarar det som en konsekvens av den avvägning man valt.
– Det är inte lätt att gifta ihop förbränningsmotorn och elmotorn. En elmotor varvar upp mycket snabbare, vilket gör att det i en sådan här situation ger för mycket kraft. Ett vanligt traditionellt fyrhjulsdriftsystem har en större tröghet och beter sig mer neutralt.

Robert säger att huvudpoängen man gör med laddhybriddrivlinan är att den kan ge utsläppsfri färd i upp till 45 kilometer. En positiv bieffekt av detta är bland annat att bilen även kan driva på alla fyra hjul. Så laddhybrid först och främst helt enkelt.

Och visst, det är bara att hålla med. Det är ju inte negativt att man kan få drift där bak (som exempel har Volkswagen valt att inte sätta elmotorn på bakaxeln i sina GTE-alternativ). Men det kan inte jämställas med det Borg-Warnersystem som Volvo använder i sina vanliga fyrhjulsdrivna bilar.

En vänlig kollega väljer att förevisa detta på bästa sätt ­– genom att helt enkelt köra ut en bit i snön. Resultatet blev att bilen sitter rejält fast, vilket kanske inte är förvånande. Däremot var det första som hände att drivlinan sa upp bekantskapen med bakhjulen. På skärmen i mittkonsolen stod det klart och tydligt att AWD inte var tillgängligt på grund av begränsningar. Kanske inte det meddelande man som bilägare vill få just i det läge man tror att fyrhjulsdriften ska hjälpa en.

Men tillbaka till körningen. Efter att ha insett att elmotorn gör Volvon ovanligt svansglad bär det av ut på landsväg. För de som trycker gasen i botten ska T8:an klara av att accelerera riktigt fort. Vid tort väglag ska resan 0-100 km/h gå på 4,9 sekunder. Under de arktiska förhållandena vi har på Norrländska vägar är vi inte i närheten av detta, men en sak man dock kan utröna trots halka är att de båda motorerna mer än väl svarar upp till prestandabehovet man som normalperson har.

Bilen vi kör är även R-design-utrustad vilket gör att den är lite hårdare satt än standardbilen. Och visst märks det av när man kör över gupp och ojämnheter, för att inte tala om snöjämnheter. Men dessvärre känns det här bara genom chassit, genom ratten förmedlas mycket lite.

Läsarundersökning: Vad vill du läsa mer om?

Elmotorn på bakaxeln gör T8:an svansglad

Däremot ville den inte driva på bakhjulen när det blev tufft...

Och så här är det, vi testar en sportig laddhybridkombi i miljöer där en högbyggd och rejäl crossover skulle passat som handen i handsken. Volvo gör egentligen sin laddhybrid en björntjänst genom att låta oss testa den under de här förhållandena. Eller?

Många tillverkare har som vana att skeppa världspressen till soligare breddgrader och silkeslena vägar. Förvisso trevligt, men det här är mycket mer verklighetsnära. Och även om man kan gnälla på att V60 T8 inte är lika sportig som vissa, inte lika komfortabel som andra eller lika tekniskt avancerad som en tredje – är helheten mycket bra. Och med tanke på att den tyska powertrion i skrivande stund inte har ett alternativ att erbjuda, har Volvo ett bra utgångsläge.

V60 T8 Startar på 548 900 kronor, vilket innebär att det krävs 12 basbelopp för att tjänstebilisten ska få till det (och är en bra bit över vad VW tar för sin Passat GTE). Och visst är det kanske styvt. Men eftersom T8 kommer som antingen Inscription eller R-Design rör det sig i grunden om välutrustade bilar. Och för de som får välja det här är förmånsvärdet på 4 106 (2 053 netto vid 50 procents marginalskatt). Inte alls illa.

Jag är övertygad om att V60, som nu breddats med Cross Country och laddhybridalternativ (Volvo har lovat att man sett till så att man ska kunna tillgodose efterfrågan) kommer att bli Sveriges mest sålda bil 2019.

Fakta Volvo V60 T8 Twin Engine AWD

Pris: från 548 900 kr
Förmånsvärde: 4 106 kr/mån
Motor: 2,0-liter bensin samt elmotor
Maximal effekt: 303 + 87 hästkrafter – systemeffekt 390 hästkrafter
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder
Officiell snittförbrukning: 0,21-0,25 k/mil WLTP
Räckvidd på el: upp till 45 km
Batterikapacitet: 10,4 kWh
Bagageutrymme: 529 liter
Maximal dragvikt: 2 000 kg

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik