Provkörd: Toyota Corolla gör comeback

Förbättrad, förfinad och fylld med smarta finesser. När Corolla gör comeback i Europa har Toyota lyssnat på kritiken. Alla Tjänstebilar reste till Mallorca för att provköra världens bäst säljande bil.

Det är över 60 år sedan som Toyota började med sin Corolla, men under senare år har de inte synts till i Europa. Nej, istället har vi fått en specialare kallad Auris. Men nu gör modellen comeback och redan vid en första anblick märks det att Toyota har tagit i från tårna.

Man vill vara ungdomligare och roligare nuförtiden och det syns i designen. De avsmalnande strålkastarna med ”hakar” och den nya fronten är onekligen iögonfallande.

Även på insidan har man jobbat för att förnya sig och interiören känns både luftig och fräsch. Under presentationen av bilen är man mycket tydlig med att det är en ”europeisk bil” – detta då dynamisk prestanda och kvalitetskänsla ska vara skräddarsytt för oss. Om det hela är ett pr-trick för att sälja in den till Corolla-ovana européer eller ej låter jag vara osagt.

Bakom ratten är förarpositionen ok, men långa förare kan få lite problem med att få till det. Sätet saknar dynförlängning och lårstöden är ganska hårda – vilket kan innebära träsmak på långfärder. Rattjusteringen i längdled är inte heller den bästa och att man inte kan justera ryggvinkeln steglöst gör att det blir lite juckande för att hitta en bra position.

Dock är sikten väldigt bra. Smalare A-stolpar samt att man flyttat ut backspeglarna och lagt till ett litet ”tittfönster” framför sidorutan minskar blinda fläckar. Även bakåt är det tydligt och bra.

Nya fronten ser absolut mer ”dynamisk” ut än tidigare

Och halvkombin ser rätt pigg ut.

På vägen

Vi börjar med att hoppa in i en kombi, eller Touring Sports som Toyota kallar det. Denna har hybriddrivlinan där man kombinerat en tvålitersmotor med en elmotor. Vi rullar iväg och det märks att Corollan är en ny slags Toyota. Styrningen är mer direkt och bilen är lättplacerad. Men samtidigt som den på ett sätt är smidig och lättstyrd, saknas känslan. Det är lite avdomnat helt enkelt.

Med ombord har vi adaptiv fjädring, vilket bland annat gör det möjligt att välja körlägen – från Eco till det intressant benämnda Sport S+ (vanlig Sport S finns också). Mycket ambitiöst. Är det här ett läge som ska uppfylla Toyotachefens utfästelse om att företaget inte längre ska bygga tråkiga bilar?

Vi knappar in det och andaktsfullt stampar vi på gasen. Och… nej, det är nog inte så mycket sport som händer. Visst är det någorlunda piggt, men inte mycket mer. När farten ökar är känslan inte heller särskilt annorlunda om man knäpper mellan Normal, Sport S eller Sport S+. Visst, varvtalet hålls uppe i de sportigare lägena, men förutom det är det inga markanta skillnader. Gasresponsen är ganska trög och bensinmotorn låter ansträngd oavsett hur den belastas. Växellådan är inte heller byggd för att vara pigg och sportig – och det märks med all tydlighet.

Corollan klarar däremot att hålla bra tempo även när det svänger, och som ovan nämnt är det ganska enkelt att hitta känslan för hur bilen beter sig. Dock får man inte mycket mer än så. Toyota har förbättrat upplevelsen, men man väljer att hålla sig på trygga tassemarker.

Så det är bara att konstatera att körlägesväljaren inte är speciellt sammankopplad med körglädje. Och troligtvis lär den damma igen i de flesta av Toyotakundernas bilar. Det lär även Sportläget på automatlådan göra.

Sikten ut är väldigt fin, inte minst på grund av smala A-stolpar samt ”tittfönster” framför sidorutorna.

Fram sitter man ok, baksätet är dock trängre än i exempelvis Kia Ceed.

Den förväntade storsäljaren är 1,8 Hybrid. Och här har man en välavvägd drivlina med en effekt på 122 hästkrafter. Och det ska nog sägas att i de flesta fall lär man inte sakna extraeffekten som den större motorn ger. Bilen har fortfarande kraftresurser för att få upp farten och hålla tempot även när det går snabbare. Reaktionen är kanske ännu något trögare, men inte så pass att det helt förstör körbarheten, nej Toyota vet hur pass mycket som krävs för att vara acceptabelt.

På volymmodellen har man även valt att skippa en hel del av sport-snacket. Här finns inga rattpaddlar, inget Sport S+ eller sport-läge på växellådan. Istället kan man öka bromskraftsåtervinningen genom att ställa spaken i ”Brakeläget”.

Oavsett vilken av hybridmodellerna man väljer får man faktiskt en hel del utsläppsfri körning. Själva säger Toyota att ungefär hälften av färden ska gå på el, och under vår provtur kunde vi under långa perioder köra utan förbränningsmotorn. Och det här är ju skälet till att man köper företagets hybrider. Men trots att vi lunkade runt en hel del på el var det stor diskrepans mellan officiell förbrukning 0,38 l/mil och de 0,55 l/mil vi fick (2,0 Hybrid).

Rejält bagageutrymme, och smart finess med vändbart lastgolv.

Under golvet kan man få ner en kabinväska – om man har behov.

Kombin är helt egna komponenter från B-stolpen och bakåt

Bagage och ekonomi

En av de största förbättringarna har skett i bagaget i kombin. Här har man tänkt till rejält.

Hela golvet är höj/sänkbart med 10 centimeter och det går dessutom att vända. På ena sidan är det filtbeklätt för att minimera att saker glider runt där bak. På andra sidan är det en gummimatta om man har skitiga saker att frakta. Baksätesfällning via knappar är standard och det finns även praktiska lastöglor. Därtill har man lagt in extra isolering kring hjulhus och inredning – vilket resulterar i att resonansen man kan få i ett tomt lastutrymme minskat rejält. Om man inte har valt till ett reservhjul har man även rejält med extrautrymme under lastgolvet. Här får man plats med en hel kabinväska.

Och så till ekonomin. Det går inte att argumentera mot siffror – och Corolla är världens mest sålda bil. Så även om man kan kritisera och ifrågasätta vissa detaljer är paketet som Toyota erbjuder solitt. Volymmodellen kommer som sagt vara 1,8 Hybrid – och den startar på 219 900 kronor. Vill man ha bilen i kombiutförande hoppar priset upp 10 000 kr.

Fakta Toyota Corolla

Pris: från 184 900 kr, hybrid från 219 900 kr
Kombitillägg: 10 000 kr
Förmånsvärde: Inte fastställt än
Koldioxidutsläpp: från 100 g/km (WLTP)
Årsskatt: 770 kr
Motoreffekt: 122 respektive 180 hästkrafter – 1,2 bensin inte fastställd effekt
Lastutrymme: 313-361 5-dörrars, 581-598 Touring Sports
Dragvikt: 750 kg (hybriderna), 1 300 kg (1,2T Bensin)

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik