Provkörd: Lexus minisuv UX

Ett nytt alternativ som ska armbåga sig in i segmentet med trendiga premiumcrossovers.
Lexus UX ska med ”fräsch lyx” visa att den är mer än en guldkantad Toyota.
Men trots hybriddrivlina och modern touch dras bilen med otidsenlig teknik.

Crossovers, kompaktsuvar och mini-offroaders. Oavsett namn är trenden omöjlig att blunda för. Som biltillverkare är det i stort sett ett måste att erbjuda ett ”terrängifierat” alternativ i varje storleksklass. Lexus har rönt stora framgångar med modellerna RX samt NX och nu, sentomsider, kommer även UX – en utmanare till Mercedes GLA, BMW X1, Audi Q3 och Volvo XC40.
”Den viktigaste lanseringen för Lexus på länge” säger tillverkaren –  och på de Katalanska vägarna runt Sitges har vi testat bilen för att se hur bra man lyckats med det hela.

UX är omisskänneligen en Lexus

Designen

Utseendemässigt är det svårt att missta UX för något annat än en Lexus. Man följer samma designspråk och former som man har på de större modellerna NX och RX. Designen kanske är polariserande med sina veck och skarpa vinklar, men den är som sagt originell.
På insidan möts man av fina material samt genomgående fina detaljer.
Att bilen är kompakt märks av i baksätet och framförallt i bagageutrymmet. Bak sitter man ok men UX är ingen storlastare, och man får bara in 320 liter där bak. I vardagstal innebär det att man får in ett par kabinväskor samt lite lösa pryttlar, men inte mycket mer. Dock ska det sägas att bilen har en rejäl lasthöjd, vilket kan vara jobbigt om man har tyngre grejer.

Interiört är det fina materialval och hög komfortfaktor

Baksätet är ok trots kompakta mått

Infotainment

När det kommer till instrumentering och infotainment blir det dock ett rejält hack i den ”fräscha lyxupplevelsen”. I en tid då digitaliseringen fått fullt fotfäste, har Lexus valt att vara ovanligt analoga. Och det gör att man hamnar på efterkälken. Instrumenteringen är förvisso tydlig, men där man exempelvis i en Audi enkelt kan lägga karta, navigering, telefon med mera i instrumentklustret – finns det inga möjligheter här. Att man lanserar en modell med cd-spelare känns mer 2009 än 2019.

Infotainmentsystemet är en Akilleshäl för hela Toyotakoncernen och för varje modell som lanseras blir det allt tydligare hur långt efter man är.
Sin vana trogen har Lexus en pekplatta som ska användas för att styra det hela (ingen pekskärm här inte). Under färd är det hela svårt att använda. Som tur är behöver man inte pilla allt för mycket med den, många av funktionerna går att styra med rattknappar.
Ytterligare ett sorgebarn är navigationen som fortfarande är klart undermålig. Att man inte kommit överens med Google och Apple om att använda deras system är även det en svaghet (är dock på gång). Det finns inte heller någon uppkoppling till bilen – vilket innebär ingen förkonditionering, ställa in navigationen, eller se var man har parkerat.
Det känns tråkigt att återigen behöva klanka ner på de här punkterna, men nej – det går inte att säga annat än att i det här avseendet ligger Lexus tvärsist i premiumligan.

Pekplattan Lexus envisas med är inte helt enkel att vänja sig vid

Drivlinan

En sak man dock är fenomenal på är hybrider. Och det är nog det som är UX styrka. Hybriddrivlinan i bilen består i grunden av samma system som Toyota använder i nya Corolla. Det innebär en tvåliters bensinmotor som får sällskap av en elmotor. Men i Lexusen kan denna även kompletteras med en extra elmotor på bakaxeln. Detta för att ge bilen en form av fyrhjulsdrift.
Intressant nog har man valt ett tillvägagångssätt där systemet är väldigt specialiserat. Elmotorn bak är på blott sju hästkrafter, däremot har man ett bra vridmoment (55 Nm). Så vad ska den användas till? Jo, UX är inte alls tänkt att klara sig i terrängen. Istället är fyrhjulsdriften tänkt att ge lite rappare acceleration samt bättre grepp när det blir halt.
Stefan Ramaekers, senior Technical Trainer på Lexus Europe, säger att systemet är till för körbarheten.
– För det första kände vi att vi måste kunna erbjuda en fyrhjulsdriven modell och elmotorn gör mycket för UX körbart. Att vi har låg effekt på motorn handlar om att vi inte var intresserade av kraft – utan ville ha vridmomentet, säger han.

Den karaktäristiska timglasformade grillen

”Air stabilising blade lights” kallar Lexus baklyktorna

Att köra

När drivlinan i grunden är densamma som i Corolla, är det lätt att tro att även körupplevelsen är likadan. Till viss del stämmer det då även UX går att köra i långa stötar på el. Enligt Lexus ska runt hälften av all stadskörning kunna ske utsläppsfritt. Under provkörningen växlar systemet otroligt fint mellan att köra på enbart el och sedan koppla på bensinaren. I låga hastigheter och när man inte belastar förbränningsmotorn allt för hårt är det även föredömligt isolerat i kupén. Att ljudkomfort är en paradgren är ett faktum. En sak som är

Växellådan är optimerad för att vara varsam om energin, med den stora fördelen att antalen besök på bensinstationen ska glesas ut. Och visst gör den jobbet, men tack vare automatlådan är den är svampig i responsen och trots att Lexus slänger sig med uttryck som ”dynamisk” och sportig – lyser just körglädjen med sin frånvaro.
Att man kan ställa chassit i olika sportlägen gör inte saken mycket bättre. Visst, gasrespons skärps och i Sport+ minskas nigningar och krängningar i karossen. Men vem fasen kör en minisuv så att det ryker?

CVT-lådan som används är effektiv – men ganska tradig

Hög lasttrsöskel och begränsat utrymme är det bak.

Summerat

Lexus UX är ett intressant alternativ i segmentet. Man får även en modell som designmässigt sticker ut och jämfört med sina rivaler är man ensam om att erbjuda en hybriddrivlina. Trumfkorten är komfort och då särskilt ljudkomfort. En modell vars starka sida är stadstrafik och pendling. I den negativa kolumnen får man skriva in infotainment samt att Lexus fortfarande inte har uppkoppling.
Sen är det ju problemet med prislapp. UX kostar från 339 900 kronor och vill man ha fyrhjulsdrift och adaptiv fjädring med mera hoppar priset upp till över en halv miljon.

Fakta Lexus UX 250h

Motor: 2,0 liter bensin 149 hästkrafter, elmotor fram 109 hästkrafter
 – elmotor bak 7 hästkrafter (tillval E-Four 19 000 kr)
– Systemeffekt: 178-184 hästkrafter

Bränsleförbrukning NEDC: från 0,41 l/mil, 0,44 l/mnil (med E-four)
Bränsleförbrukning WLTP: från 0,53 l/mil, 0,58 l/mil (med E-four)
Koldioxidutsläpp NEDC: från 94 g/km
Koldioxidutsläpp WLTP: från 120 g/km
Årsskatt: från 446 kr (baseras på NEDC-siffran)

Bagageutrymme: 320 liter
Maximal dragvikt: 750 kg

Pris: från 339 900 kr
Förmånsvärde: från 3 349 kr brutto
Prisbasbelopp: minst 7,5

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik