Provkörd: Audi Q8 50 TDI – en effektiv körmaskin

En sportklädd och teknikspäckad diesel-suv med många strängar på sin lyra. Q8 är Audis toppmodell i Q-familjen och en tydlig ”bil i tiden”.
Alla Tjänstebilar testade tyskarnas flaggskepp för att se vad den går för.

På ett sätt låter det löjligt och motsägelsefullt. Coupésuvar, sportcrossovers eller ”sport activity vehicles” – oavsett vad det kallas för har modellsegmentet aldrig riktigt känts helt 100. Vi pratar om BMW X6, X4, X2, Mercedes GLE/GLC Coupe med flera, bilar som är högbyggda, men som fått en taklinje som en sportsedan eller coupé.

Och nu har Audi gett sig in i leken med Q8.

Men till skillnad från sina tyska konkurrenter, har Audi varit mer modesta i hur de dragit ner taket. Och resultatet är enligt mig en bra avvägning. Det ger ett slankare, mer kompakt utseende – utan att försöka efterapa någon annan. Bra gjort.

Vidare fortsätter det slankare uttrycket även i fronten där man har tonat ner suvigheten genom att göra grillen lägre och istället accentuera luftintagen/sidogrilen. Men allt är inte satt på bantning. De bakre hjulhusen har svullna former, vilket (om man nu missar det när man står utanför) gör sig påmint när man tittar i sidobackspegeln.

Vad vill du läsa mer av?

 

 

Teknisk lyx

Att Q8:an är en äkta toppmodell märks vidare i interiörkvalitén. Visst, det är en mer avskalad, teknisk approach till lyx – men det känns absolut premium i fingertopparna. Och här ska sägas att ett stort ess för Audi är deras skärmar. Oavsett vad man tycker om att knappar och vred digitaliserats – känslan när man trycker, scrollar eller swipar är överlägsen alla konkurrenter.

Som standard ingår den digitala instrumenteringen och den senaste versionen av infotainmentsystemet MMI. En skillnad mot syskonmodellen Q7 är att man i Q8 valt att plocka bort infotainment-vredet i mittkonsolen.

För de som tycker att digitalisering är en plåga och som saknar vredet, kan sägas att det mesta går att styra med rattkontrollerna och syns på skärmen framför ratten. Så man behöver inte peta med mittskärmarna under färd.

Angående färd, för de som planerar långkörningar så sitter man gott i de sportsäten som testbilen var utrustad med. Visst, det finns konkurrenter som gör komfortablare – men justeringsmöjligheterna i säte och ratt gör att du ska vara riktigt anatomiskt avvikande för att sitta illa.

Utrymmesmässigt brukar ju en sluttande, mer coupéaktig taklinje äta upp en hel del. Visst, så är även fallet i Q8, men det är långt ifrån trångt. Baksätet går att skjuta 10 centimeter vilket gör att man kan alternera mellan att ha rejält knäutrymme – eller mer plats för bagage. Det innebär att lastutrymmet kan utökas från 605 till 680 liter. De som sitter bak kan även luta sätena – vilket ökar komforten vid längre turer.

Vad vill du läsa mer av?

Effektiv körmaskin

Precis som många av Audis nyheter är Q8:an en mildhybrid. Något som innebär att bilen slår av motorn när man kör för att öka effektiviteten. Och det hela görs så smidigt att det enda som gör att du som förare över huvud taget märker det – är att varvmätaren ändras.

En annan positiv sak är att 48-voltssystemet gör starten i start/stop-funktionen markant mycket bättre. I testbilen är det parat med VW-koncernens betrodda V6-diesel. I siffror innebär det 286 hästkrafter, vilket är gott i de flesta situationer.

Audi saluför Q8 som ett sportigt toppalternativ i suv/crossoversegmentet. Och det märks på flera sätt. Dels i den rent stilistiska framtoningen, men även i hur man paketerar det hela. Bilen går att få med sport- eller standardchassi (varav testbilen hade det förra) och för de som planerar att bara köra på lena vägar – finns det rejäla fälgar på tillvalslistan.

Och för att återigen dra lite siffror. Den som ystert parkerar foten på gaspedalen – kommer få uppleva en accelerationsresa 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Inte alls illa för en diesel-suv i den här storleken. Rejält vridmoment och bra effekt levereras under alla former av fartövningar och dubbelkopplingslådan ser till att sköta det hela bra. Visst, för de som misstar de pigga egenskaperna med att det ska röra sig om en sportbil lär bli besviken.

För när man kör och snabbt stampar på gasen så är responsen seg. Det här ändras inte allt för mycket om man ställer in körläget i Dynamic.

Q8:an är mer av en effektiv körmaskin – än en formstöpt glädjespridare. För även om styregenskaperna är goda och karossgunget tyglas bra i svängarna, kan inte bilen mäta sig med de lägre och mer fokuserade modellerna. Det är svårt att gömma höjden och vikten när man flänger runt. Men en sak som bilen gör stilfullt är att greppa vägen och se till att leverera karaktäristiskt Audi-pålitliga köregenskaper.
Och vill man ha en pålitlig dragbil är Q8:an likt syskonet Q7 att lita på. 3,5 ton får man häkta på.

När det kommer till förbrukning anger Audi att Q8:an ska klara sig på 0,68 liter per mil. Under vår testvecka slutade förbrukningen på 0,75 liter, vilket faktiskt inte är allt för långt ifrån. De som väljer att vara mer försiktiga torde således inte få en allt för dyr bränslenota.

Vad vill du läsa mer av?

Så vad kostar det att få ratta Audis livsstils-suv? I grundutförande kostar Q8 50 TDI 733 000 kronor. För de pengarna får du faktiskt en bra standardutrustad bil. Alltså i grunden är det V6:a, mildhybridsystem, chassi med stötdämparreglering, digital instrumentering, LED-strålkastare, elbaklucka och de flesta kör/säkerhetsassistenter.

Men självklart går det att kryssa till en hel del. Testbilen, som var i S-lineutförande hade fyrhjulsstyrning, värstingstereo, panoramaglastak med mera. Tillval som gjorde att slutpriset hamnar på strax under miljonen.

 

Fakta Audi Q8 50 TDI

Pris: från 733 000 kronor
Pris testbilen: 997 900 kr
Årsskatt: från 10 772 kronor
Förmånsvärde: från 11 274 kr/mån
Motor: 3.0 liter V6 diesel
Maximal effekt: 286 hästkrafter
Koldioxidutsläpp: 178 gram/km
Acceleration 0-100 km/h: 6,2 sekunder
Officiell blandad förbrukning: 0,68 liter per mil
Förbrukning under test: 0,75 liter per mil
Dragvikt: 3 500 kg

 

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik