Test: Audi Q3 – kompakt men rymlig

En oerhört viktig modell i det starkaste växande segmentet i Europa.
Nya Audi Q3 är modellen som inte bara ska förnya klassen – den ska även övertyga tjänstebilister att välja kompaktcrossover.

Det är sju år sedan Audi lanserade sin minsta crossover. Och betoningen var verkligen på minsta. För det var en något utrymmesbegränsad upplevelse där inte minst längre baksätespassagerare fick nöta knän. Men trots det har tillverkaren sedan introduktionen av Q3 lyckats sälja över en miljon exemplar. Ett tydligt bevis på att trenden med högbyggen växer samt att Audi har lyckats med balanskonsten att leverera märkeskänslan trots kompakta mått.

Nu kommer äntligen ersättaren och det lär inte bli svårt att bygga vidare på den siffran. Nya Q3 är storleken större på alla håll, och trots att det är en av de minsta crossover-modellerna i paletten så är den inte längre trång.

Baktill sitter man som vuxen riktigt bra och både knä samt huvudutrymme är gott. Bakom detta får man in 530 liter last – en uppgradering med hela 100 liter.

Att baksoffan är skjutbar och ryggstödet går att justera ökar ytterligare på möjligheterna, och om baksätespassagerare saknas eller inte klagar allt för mycket kan man trycka fram sätena 15 centimeter – vilket möjliggör ytterligare 145 liters last. Baksätet är delbart 40:20:40 och har man rejält behov fälls detta ner för att ge tillgång till totalt 1 525 liter. Bara för att sätta det i perspektiv: Volvo V90 kan packa in 560 liter uppfällt, 1 526 liter nedfällt, dessutom går baksätena bara att fälla 60:40 – och de är varken skjutbara eller har justerbar rygg...

Kupén är enligt Audis designers en balans mellan det digitala och det manuella. Med detta menar de att man valt att behålla en hel del knappar och vred, och istället för att ha dubbla skärmar i mittkonsolen som i A6/A7/A8 – har man nöjt sig med en. Dock är instrumenteringen numera digital som standard vilket är ett stort lyft. En annan intressant balansövning man gjort designmässigt är att man valt att erbjuda mockalister som trimdetaljer i instrumentbrädan. ”För att mjuka upp och göra kupén mer hemtrevlig” anger man som skäl. Och undertecknad håller med, jag tycker det är ett trevligt inslag.

 

Trygg och raffinerad

Likt andra nya Audibilar kommer även Q3 med Drive Select (tillval). Här specificeras om man vill ha bilen inriktad mot komfort, sport eller effektivitet. Dessutom finns det även offroad-läge samt auto och individuellt. Inställningen påverkar servostyrningen och motorkaraktären, men även växellägena samt fjädringen om man har valt automatlåda samt adaptiv fjädring.

På vägarna i Sydtyrolen fick vi möjligheten att testköra båda instegsmodellerna för bensin och diesel – samt toppversionen 45 TFSI med 230 hästkrafter. I samtliga fall handlar det om motorer som är fyrcylindriga och turboladdade.

Inledningsvis började vi med den enklare bensinaren och trots en cylindervolym på ”bara” 1,5 liter kändes det inte orkeslöst. Visst, för de som väljer manuell låda kommer det märkas när man försöker agera utanför motorns optimala varvregister. Men har man automatlåda så sköts den biten på bästa sätt.

På motorvägarna tuffas det på utan besvär och den lite längre hjulbasen gör att bilen känns tryggare och mindre ”hoppig”. Det är även behagfullt i kupén då varken vindbrus eller motorresonans stör särskilt. För de som har utrymmet att tillvalskryssa Bang & Olofsen-stereon – så kan man maskera det lilla som sticker in ytterligare.

När vi svänger av från autostradan och beger oss ut på mer slingriga vägar framgår det att teknikerna även har lyckats begränsa nigningar och rullningar en hel del. Något som annars tenderar att plåga bilar med högre tyngdpunkt

Det som dock avslöjar att bilen har en liten motor är förbrukningen. På krävande alpvägar sticker den iväg enormt och under provkörningen låg den över litern. Nu ska det här dock inte förvirras med någon form av blandad förbrukning Officiella förbrukningssiffror är ännu inte framtagna – men det är en indikation om att även den lilla motorn lätt blir törstig om man inte är försiktig.

 

Efter kort rast är det dags att ratta Q3 45 TFSI. Den mer potenta bensinmaskinen har markant bättre effekt tidigare i registret och vid omkörningar, samt de gånger det är bråttom – då lär de extra kusarna vara välkomna. Rent prestandamässigt så har man 50 procent mer effekt i motorn trots att cylindervolymen bara har ökat med 0,5 liter. Det kapar accelerationen 0-100 km/h med tre sekunder (6,3 istället för 9,2 sekunder) och bidrar till den betryggande känslan av att alltid ha tillräckligt med kraftresurser även när takten ökar.

Den sportigare versionen är även utrustad med rejäla skrytfälgar på 20 tum. Det må se läckert ut men är av förståeliga skäl en rejäl komfortkompromiss och det blir stötigt när man kör runt på sämre väglag.

Ett tillval som stadsbilister bör överväga är dock den progressiva styrningen. Den ser till att utväxlingen blir större ju mer man svänger – och gör tighta kurvor och trånga utrymmen mer lätthanterade.

Ett bekvämlighetstillval som även kan vara värt lite eftertanke är den induktiva laddaren – för tro mig. Det är oerhört mycket enklare att bara kasta in mobilen i utrymmet där än att behöva hålla på och fixa med sladdar.

Så vad kostar det då att ratta Audis senaste kompakta crossover? I Sverige skippar tillverkaren snålversionen och börjar med Proline Edition istället. Det innebär att man bland annat får parkeringssensorer, LED-strålkastare samt elektrisk baklucka. Attraktivt för tjänstebilster som inte har behov av stora kombis är att Business Edition startar på 300 300 kr för en Q3 35 TFSI. Även 40 TFD/TFSI duckar in under 7,5 basbelopp.

Audi har ännu inte fått modellerna certifierade och därför inte påbörjat försäljningen. Därav är inte alla detaljer kring pris, utrustning och tillval – eller skatt och förmånsvärde klara i skrivande stund.

Priser privat: Proline Edition
Q3 35 TFSI, 150 hk S Tronic – 330 000 kr
Q3 40 TFSI, 190 hk quattro S tronic – 374 700 kr
Q3 35 TDI, 150hk quattro – 350 000 kr
Q3 40 TDI, 190 hk quattro S tronic – 374 700 kr

Priser juridisk person: Business edition
Q3 35 TFSI, 150 hk S Tronic – 300 300 kr
Q3 40 TFSI, 190 hk quattro S tronic – 341 000 kr
Q3 35 TDI, 150hk quattro – 318 500 kr
Q3 40 TDI, 190 hk quattro S tronic – 341 000 kr

Launch edition
Q3 45 TFSI, 230 hk quattro S tronic – 443 900 kr

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik