Lista: Här är tio tjänstebilar med lågt förmånsvärde

Från diesel till laddhets. Bland svenska tjänstebilister har ”drivmedelsresan” gått snabbt och nu är olika typer av elektrifierade fordon hett eftertraktade.
 Här har vi samlat några av modellerna som ger mycket bil till lågt förmånsvärde.

Det är nu tre år sedan den stora dieselskandalen briserade i USA och även om diesel som drivmedel var lite ifrågasatt redan då – var det inledningen på ett stort skifte. Inom tjänstebilsvärlden innebär tre år att det är bilbytesdags och det har hänt enormt sedan 2015.

Inte minst har Volvo rullat ut hela sitt nya modellprogram där nya V60 seglat upp som ny listetta och arvtagare till klassiska V70. Gamla subventioner är borta och istället är det bonusar och straffskatt som gäller

Och den hetaste trenden är: elektrifiering. Här nedan har vi samlat tio tjänstebilsfavoriter som ger mycket bil och lågt förmånsvärde.

Test: Lexus RX 450hL – en bekväm storlastare
ANALYS: Jaguar i-Pace överträffar förväntningarna

Volkswagen Passat GTE Sportscombi

Mitsubishi Outlander PHEV

VW Passat GTE (2018 – 2019 ej WLTP-certifierad)

Pris: 443 500 kr
Prisbasbelopp: 10 basbelopp
Förmånsvärde: 2 583 kr/mån

– Sedan introduktionen av laddhybridversionen av folka-kombin – har den varit kungen i segmentet. Vid introduktion var den i särklass den bästa kombinationen av mångsidig familjebil och miljöpresterande pendlaralternativ. Fullt lastutrymme och uppemot fyra mil på el.

På senare tid har konkurrenterna närmat sig, och i väntan på WLTP-certifiering har VW svårt att få ut tillräckligt med bilar. Det går att beställa ett exemplar i dag, men när man kan få den levererad återstår att se. Räkna med att det blir först till sommaren 2019.

Läs vårt test av Volkswagen Passat GTE här

Mitsubishi Outlander PHEV

Pris: 399 900 kr
Prisbasbelopp: 9 basbelopp
Förmånsvärde: 2 191 kr/mån

– Precis som folkan ovan var Outlander PHEV en enorm succé när den kom. Att man kunde få en stor crossover – till nästintill obefintlig månadskostnad var lockande för många tjänstebilister. Att laddhybridversionen står för 80 procent av försäljningen talar sitt tydliga språk.

Ett stort plus nu är att modellen uppdaterades i somras och att den tack vare det kvalar in som bonusbil i nya skattesystemet.

Kia Optima Sportwagon Plug in Hybrid

Kia Niro Plug in Hybrid

Kia Optima Plug in

Pris: 404 900 kr
Prisbasbelopp: 9 basbelopp
Förmånsvärde: 2 333 kr/mån

– Laddhybridversionen av Optiman är en framgångssaga för Kia. Märket, som dessutom efter sommaren gick om Volkswagen som näst största märke i Sverige, har tack vare sin satsning på energieffektiva modeller lyckats kapa till sig rejäl andel. Både bland privat- och tjänstebilister.

Kians stora fördelar är att det är rejäla utrymmen, samt att man kommer nästan lika långt på el som tillverkaren utlovar. För de som ser till att ladda bilen både på jobbet under dagen och hemma – så kan man pendla upp till åtta mil tur/retur.

Läs vårt test av Kia Optima plug in här

Kia Niro Plug in

Pris: 302 900 kr
Prisbasbelopp: 7 basbelopp
Förmånsvärde: 1 550 kr/mån

– Här är ytterligare ett bevis på att koreanerna lyckats med sin produktutveckling. Niro är kanske inte lika rymlig och mångsidig som Optima-kombin. Men den är trendig i sitt crossoverutförande. Så om du vill sitta lite högre – och inte känner att en Mitsubishi Outlander är något för dig – kolla på den här krabaten.

Läs vårt test av Kia Niro Plug in här

BMW 225xe Active Tourer

Toyota Prius PHEV

BMW 225xe Active Tourer (2018 – 2019 ej WLTP-certifierad)

Pris: 415 500 kr
Prisbasbelopp: 10 basbelopp
Förmånsvärde: 2 200 kr/mån

– Active Tourern fick ett ganska ljumt mottagande när den introducerades. Utseendemässigt påminde den mer om en Kia Carens – än något BMW tidigare byggt. Men istället för att vara stöpt för autobahn och körglädje, så erbjuder modellen lite minibusskvaliteter.

Med 225xe är det en elektrifierad drivlina som gäller och då mäktar bilen även med att klara framdriften på el under kortare resor. Så för de som eftertraktar en mångsidig lastare och låga driftskostnader – då kan det här vara ett alternativ.

Läs vårt test av BMW 225xe Active Tourer här

Toyota Prius PHEV

Pris: 377 900 kr
Prisbasbelopp: 9 basbelopp
Förmånsvärde: 2 058 kr/mån

– Ur-Priusen var själva startskottet på trenden med elektrifiering i modern tid. Och för den som vill vara modern men samtidigt mogen är en laddhybrid-Prius ett alternativ. Modellen är helt klart stressdämpande, och när man väl sätter sig bakom ratten så inser man snabbt att här är det energikonservatism som gäller.

Ett gjutet alternativ för de som inte har större krav på lastutrymme eller körglädje – utan istället lägger allt krut på att pressa ner ägarkostnaderna.

Läs vår provkörning av Toyota Prius laddhybrid här

Hyundai Ioniq plug in och EV

Pris: 344 900 kr samt 397 900 kr
Prisbasbelopp: 8 prisbasbelopp samt 10
Förmånsvärde: 1 708 kr/mån

– När Ioniq kom introducerades den på en gång som en ”triss”. Dels som hybrid, därtill som laddhybrid och ren batterielektrisk modell. De båda senare ger oerhört förmånligt ägande. För laddhybridförarna utlovas 63 kilometer på el och är man bara någorlunda försigkommen ska man nog klara de flesta av vardagens resor på detta. Har man utrymme för att satsa på batteribilen så är räckvidden satt till 280 kilometer.

Läs vårt test av Hyundai Ioniq Plug in här

Renault Zoe

Pris: 249 990 kr
Prisbasbelopp: 6 prisbasbelopp
Förmånsvärde: 1 275 kr/mån

– Zoe må vara minstingen i den här sammanställningen, och visst – sett till utrymmet är bilen inget som man packar in surfbrädor och uppblåsta badbollar i. Men för den som behöver ett habilt pendlarfordon som inte bara har ett lågt förmånsvärde, utan även är billig i drift och har en minimal klimatpåverkan. Då är detta bilen. Och med 41 kWh batteri med ombord så ska man enligt Renault ha en faktisk räckvidd på 300 kilometer (på sommaren), vilket räcker även de gånger man behöver köra lite omvägar.

Nissan Leaf

Pris: 379 900 kr
Prisbasbelopp: 9 prisbasbelopp
Förmånsvärde: 1 716 kr/mån

– Även Nissan har ett vettigt elbilsalternativ för tjänstebilister. Visst, det är en halvkombimodell som kanske inte passar alla. Detta ska dock vägas mot de ekonomiska fördelarna. Vi pratar ju ändå om ett rejält lågt förmånsvärde. Lägg till att den nya generationen av Leaf ska mäkta med 270 kilometer ur batteriet på 40 kWh.

Läs vårt test av Nissan Leaf här

Volvo V60 T8 Inscription

Pris: 538 900 kr
Prisbasbelopp: 12 basbelopp
Förmånsvärde: Inte helt klart under 3 000 kr/mån.

– Sist men inte minst måste vi även nämna Volvos V60 i laddhybridutförande. Bilen börjar byggas nu i veckorna och Twin Engine-alternativet innebär dels en rejäl prestandaökning, men även att förmånsvärdet kliver ner ett par steg. Visst, Volvos inriktning på elektrifiering har hittills handlat väldigt lite om räckvidd på el – så ur miljöhänseende är det kanske inte det vassaste alternativet på listan. Men beteckningen T8 innebär en rejäl sänkning av förmånsvärdet.

När vi körde vanliga V60 så imponerade den på flera sätt. Den är i stort lika rymlig i bagaget som storasyskonet V90, men är markant mycket smidigare. Därtill är det en trevlig vardagskompanjon för den som pendlar.

Läs vår provkörning av Volvo V60 här

Fotnot: Samtliga förmånsvärden räknade i skatteverkets bilförmånsberäknings-matris. I fallet Volvo V60 T8 som inte finns med i tabellerna har vi gjort en uppskattning.

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik