Lista: Här är populäraste bonusbilarna

Kia Niro Plug in är en populär bonusbil i Sverige

Ett val som kombinerar miljösamvete och lågt förmånsvärde. När det nya skattesystemet infördes i juli innebar det en rätt stor förändring inom bilförsäljningen. Och när det gäller populära klimatbonusbilar – är Volvo långt från toppen

Villa, vovve och Volvo har länge varit en ”sanning” i Sverige. Hisingsmaskinerna har dominerat garageuppfarter och försäljningsstatistiken. Faktum är att det endast finns ett fåtal plumpar i registret då Volvo inte haft landets mest säljande modell.

Men, hur patriotisk man än vill vara så finns det områden där Volvodominansen inte alls syns till – snarare tvärtom. När det kommer till klimatbonusbilar. Det vill säga bilar som släpper ut under 60 gram koldioxid per kilometer och ger ett lågt förmånsvärde, då får man skåda långt ner i listorna för att hitta Volvos modeller.

Så vad är det den klimatmedvetne väljer istället? Jo, tittar vi på försäljningsstatistiken från den 1 juli, då det nya skattesystemet trädde i kraft, så är det Volkswagen Passat GTE som gäller.

BMW 225xe – den nya stadsbilen (annons från BMW)

VW Passat GTE

Volkswagens Passat GTE är toppsäljaren.

Foto: Håkan Nilsson

Renault Zoe är den mest registrerade elbilen sedan det nya skattesystemet infördes.

Tyskarnas attraktionskraft ligger i att de kombinerar en rymlig herrgårdsvagn med acceptabel räckvidd på el.  Efter Passaten kommer en duo från Kia, även här är det laddhybrider som gäller. På fjärde och sjätte plats återfinns elbilarna Renault Zoe och Nissan Leaf – och platsen däremellan innehas av Mitsubishi Outlander PHEV.

Först på plats åtta respektive tio hittar vi Volvos laddhybrider.

Populäraste klimatbonusbilen sedan i juli

  1. Volkswagen Passat – 1 729 (16,02%)
  2. Kia Niro – 1 212 (11,223%)
  3. Kia Optima – 1 074 (9,95%)
  4. Renault Zoe – 771 (7,14%)
  5. Mitsubishi Outlander – 695 (6,44%)
  6. Nissan Leaf – 591 (5,48%)
  7. Volkswagen Golf – 498 (4,36%)
  8. Volvo XC60 – 471 (4,36%)
  9. Tesla Model S – 357 (3,31%)
  10. Volvo S/V90 – 341 (3,16%)

 Läs vårt test av Volkswagen Passat GTE här.

Men, listan är väldigt föränderlig. I år så kom även kravet på att samtliga bilmodeller som säljs ska vara testade enligt den nya normen WLTP (Worldwide Harmonized Light Wehicle Test Procedure) – vilket sätter käppar i hjulet för vissa tillverkare.

Volkswagen har ännu inte fått certifiering för sina laddhybrider, vilket gör att de har svårt att tillgodose efterfrågan – och fått långa leveranstider som följd.
Och tittar vi på hur registreringen av klimatbonusbilar såg ut i oktober – är ordningen en annan och Mitsubishi Outlandern toppar.

Läs vårt test av uppdaterade Mitsubishi Outlander PHEV här.

Mest registrerade klimatbonusbilen i oktober

  1. Mitsubishi Outlander – 327
  2. Kia Optima – 313
  3. Renault Zoe – 299
  4. VW Passat – 259
  5. Nissan Leaf – 240
  6. Volvo XC60 – 208
  7. Kia Niro – 170
  8. VW Golf – 129
  9. Mini Countryman – 116
  10. BMW 5-Serie – 109

Hur listan kommer se ut när 2018 är avklarat återstår att se – men om det fortsätter så här ser det ut som att Kia kommer att ta ”bonustronen”.

 

I oktober var Mitsubishi Outlander toppsäljaren då VW inte fått sin GTE certifierad enligt WLTP.

XC60 T8 är Volvos bästsäljande bonusbil – på en åttondeplats i statistiken.

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik