Hur många el-mil skulle få dig att välja laddhybrid?

Fem påstådda utsläppsfria mil – men bara tre i verkligheten. Att kunna klara vardagen på el i en laddhybrid lockar många, men begränsad räckvidd är fortfarande ett problem. Så hur många mil skulle du klara dig på?

Tidigare i år gjorde vi en sammanställning om hur långt 19 olika laddhybrider tog sig på fullt batteri. I toppen var de idel koreanska modeller med Hyundai Ioniq plug-in med längsta officiella räckvidden (63 km).

Men den angivna räckvidden är framtagen i test som svårligen låter sig replikeras i verkligheten. Eller med vardagsord – körningen där innehåller inte ”försenad till dagishämtning”, ”måste hinna innan rödljuset” eller ”vargavintrar”.

Och reaktionerna från er läsare understrukit detta. Många hörde av sig med egna erfarenheter av verklig räckvidd kontra utlovad. I de flesta fall handlade det om att förhoppningarna kring jobbpendling på ren el har grusats då den införskaffade hybridbilen inte klarade i närheten av vad som utlovats officiellt. Men i några fall var man riktigt nöjd med den utsläppsfria prestandan.

En BMW-föare har uttryckt att han tycker det är skandalöst att man kan lova räckvidd på 40 km – och bilen knappt mäktar med 20 km. Detta kan ställas i kontrast till de som kör Kias laddhybrider och är mycket nöjda med att deras bilar går ”nästan” som utlovat.

Överlag verkar det som att prestigemärkenas elektrifierade modeller ofta är en besvikelse när det kommer till utsläppsfri körsträcka – och omvänt när det kommer till märken som prioriterat bort lyx och sportiga köregenskaper.

BMW verkar dock ha lyssnat på kritikerna och när nya X5 nu kommer i nya generationen har man sett till att peta ned ett större batteri – och lova 80 km. Mercedes säger att de snart kommer att ha en laddhybrid med 100 km el-räckvidd.

Men hur mycket behöver man egentligen?






author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik