Sex roliga GTI-bilar för under sju basbelopp

Trött på trygga kombis och högbyggda familjefraktare? Då ska du kanske välja en annan inriktning när det är dags att byta tjänstebil. Här listar vi fem glädjespridare, som fortfarande inte kastat alla vardagsbehov ut genom rutan.

Hur mycket kostar en kul bil? Det är en bra fråga – och beroende på vad man värderar mest har den frågan många svar. Men för de som vill ha en sportnära upplevelse, utan att för den delen ha en bil som kanske inte är lämpad för allmän väg, finns GTI-klassen.

För de som kan sin historia har den treställiga bokstavskombinationen använts sedan 60-talet – men det var när Volkswagen lanserade sin Golf GTI 1976 som de skapade klassen med samma namn. Med tiden har den fyllts på med modeller från när och fjärran och här har vi samlat alternativen för dig som inte har utrymme för – eller väljer bort alternativ som nya Volvo V60, VW Passat och BMW 3-serie.

Volkswagen Golf GTI

Som ovan nämnt är det här modellen som var början på ”hot hatch-racet”. Nuvarande version har teknik så det står härliga till, en 245 hästars tvålitersmotor samt elektronisk differentialbroms. Men man knyter an till sitt arv. Den klassiska rutiga klädseln och växelspaksknopp utformad som en golfboll finns med. Och vill man, anti-diesel-tider till trots – så går den även att få i dieselversionen GTD, men då med 180 hk.

Pris: 309 900 kr
Förmånsvärde: 3 616 kr/månad

Ford Focus ST

Amerikanska Ford har en lång historia av racingframgångar. Allt från 60-talsbataljer med Ferrari – till grussprut i rallysvängen. För de som håller sig på vanlig väg är Fords svar på Golf GTI en modell som går under beteckningen Focus ST. Precis som med folkan är det en kompaktbil med klös. Här är det 250 hästkrafter som får fart på bilen – alternativt 180 hästkrafters diesel.

Pris: 280 900 kr
Förmånsvärde: 3 391 kr/månad

Renault Mégane

Bankar ditt hjärta mer för fransk finess än tysk precision så är kanske Renault Mégane GT det rätta valet för dig. GT:n är utvecklad med tekniska lösningar som härrör från tillverkarens sportavdelning (som bland annat sysslar med F1). Och för de som gillar aktiv körning erbjuds det mycket glädje. Dock är fransoserna inte lika frikostiga med effekten – här är det bara 205 kusar under huven. Men å andra sidan är det här en bil som klarar sig under sex basbelopp.

Pris: 261 900 kr
Förmånsvärde: 3 216 kr/månad

Mini John Cooper Works

Att ta med brittiska Mini på listan över GTI-bilar är kanske att tänja på gränserna, men för de som vill ha en fin go-kartkänsla på väg till jobbet är det här alternativet. 231 hästkrafter och en växellåda med korta slag innebär att man kan ta infekterade personalmöten med ett leende på läppen.

Pris: 292 500 kr
Förmånsvärde: 3 482 kr

Hyundai i30 N

Några som sent gav sig in i GTI-matchen var koreanska Hyundai. Men nu är de här, och tack vare att de lyckats stjäla flera av BMW M-divisionens tekniker så har de lyckats få till en habil bil. Precis som i Forden är det 250 löpvilliga kusar som trängs under huven. Har man lite större basbeloppsutrymme kan man få ytterligare 25.

Pris: 299 900 kr
Förmånsvärde: 3 541 kr/mån

Peugeot 308 GTI

Volkswagen må ha ”uppfunnit” GTI-klassen, men när Peugeot lanserade 205 GTI så var det många som ansåg att det var den bilen som var ”den man skulle slå”. Jämfört med ovan nämnda modeller har Peggan högst effekt, 270 hästkrafter. Och detta ur bara 1,6-liter.

Pris: 309 900 kr
Förmånsvärde: 3 616 kr/mån

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik