Biltest: Volvo V60 – Sveriges nya folkkombi

En ny folkkombi – men ingen Svenssonbil. Volvo V60 uppfyller kraven som arvtagare till pensionerade V70, och mer därtill.  Vi har provkört modellen som är tänkt att toppa den svenska försäljningen.

När Volvo pensionerade V70 hamnade man i ett problem. Man ville absolut hålla förstaplaceringen i försäljningslistan på sin hemmamarknad, och Volvochefen Håkan Samuelsson upprepade gång efter annan att detta var en viktig del i märkets identitet. Hemlandet skulle inte överges till tyskarna.

Men V90 är en rejält lyxkantad modell och egentligen för dyr för att passa in i ett land där snäva basbelopps-ramar styr försäljningen. Så vad gjorde Volvo? Jo, det lösta man genom att ”rea” ut bilen och passa in den under 7,5 basbelopp. Insteget, V90 D3 Kinetic, hamnade till och med på 317 000 kr.

Nu är dock realisationstiderna över – för äntligen kommer V60 som är den naturliga folkkombin och bilen som ska axla manteln efter V70. Och var hamnar då priset? Jo, på 317 000 kr. Vilket i jämförelse med övriga premiumkollegor fortfarande är lågt satt.

En skillnad från V90 är att strålkastarna nu pekar in mot grillen.

... en annan designskillnad är att bakdelen inte är lika sluttande.

Välkänd design

Numera behöver man inte orda så mycket om hur designen på en ny Volvo ser ut. Det är stora likheter med övriga nya bilar. Fantasilöst tycker vissa – enhetligt enligt andra. Personligen tycker jag det mindre formatet passar designen bättre. Enligt designern Lisa Reeves ska den kortare motorhuven och den mer upprätta bakdelen samt karaktärslinjerna på sidan ge ett annat visuellt intryck. Mer atletiskt trimmad än muskulös.

Interiört känner man även igen Volvoformerna. Men torts att bilen är mindre än V90 har man lyckats få den riktigt luftig. Bland annat genom att man gjort sidorutorna större (!) än V90 – och väljer man till panoramaglastak så är det lika stort som på den större bilen.

Framsätena är rejäla och har faktiskt större justerbarhet i höjd än på tidigare bilar. Och väljer man till ventilation och massage så är det här bland de bästa stolarna man kan ha.

I baksätet är det rymligt. Och här märks det att Volvo har tagit till sig av kritiken fån tidigare V60. Den längre hjulbasen har gjort att knäutrymmet är riktigt bra. Något som också är riktigt bra är lastutrymmet. Hela 529 liter får man plats med innan det är dags att fälla sätet, och det är en siffra som gör Volvo bäst i klassen. Lastutrymmet är även endast 31 liter mindre än storebror V90. Något som skidåkare lär sakna är dock ett tredelat baksäte (40:20:40). Det är inget som SPA-plattformen kan leverera och istället för mittsätesfällning får man klara sig med en liten genomlastningslucka.

Textilkombinationen här är ett spännande alternativ

Markant skillnad på vägen

Det märks att utvecklingen går framåt för Volvo och ingenjörerna på utvecklingsavdelningen har dresserat V60 till en helt annan upplevelse än de större bilarna. Styrningen är mer direkt och känsligare för rattutslag vid mittpositionen. Den är även mer linjär, vilket är en klar förbättring och ger förare bättre uppfattning över bilen.

Precis som så många andra bilar går det att ställa in körlägen i V60. Dessa reglerar dämpare, styr- och gasrespons, samt växlingslägen. Och här har man valt en intressant väg. Volvo förklarar att deras syn är att varje körläge ska vara vardagsvänligt. Det finns ingen vinst i att göra ett stenhårt sportläge – om det endast används första veckan när man vill visa upp sin nya bil. Och valet innebär enligt tillverkaren en bättre bredd än vad konkurrenterna kan uppvisa då V60 är trygg och utan överraskningar oavsett körläge eller underlag.

Den D4 (190 hästars dieselmotor) vi provar först trallar på bra. Dieselknatter hålls nere och motorn får upp tempot snabbt. Visst finns det mer raffinerade alternativ, men den här motorn kommer utan problem uppfylla de flesta behov och önskningar som man kan ha av en bil i den här klassen. Dieseln har sällskap med en automatlåda som även den är habil om den får lunka på. Konkurrenter med dubbelkopplingslådor behöver dock inte känna sig oroliga över att Volvon skulle slå dem på fingrarna när det gäller elegant sömlös växlingsstegning. Automatlådan hänger inte heller med alla gånger – vilket kan vara lite irriterande.

Men slår du över spaken i manuellt läge så får du mer justermån i växlingen – och man kan roa sig rätt mycket med att leka på slingrigare vägar. Det här är mycket bättre än vad V90 klarar av. Visst, det är fortfarande en familjekombi från Volvo vi pratar om, men för de som gillar att ha bråttom – är den välbalanserad och kontrollerad.  

Finslipade finesser och ny säkerhetsfunktion

För de som inte roas av dynamiska egenskaper och pubertala accelerationsövningar, är det komfort- eller eko-läget som gäller. Och är man ute och rullar mycket så är finessen Pilot assist något att uppskatta. Det är ett hjälpsystem som utöver att vara en adaptiv farthållare, även styr med i filen. Assistenten har funnits med ett tag och går att få i samtliga SPA-bilar. Men nu har man uppgraderat den – så utöver att använda kamerorna, tar den även in kartdata för att positionera sig. Resultatet är att den håller filen riktigt bra, detta trots skarpa kurvor.

Pilot Assist tar dock ett rejält grepp om ratten och till en början kan det tyckas obehagligt – men det är en vanesak och efter ett tag är det inget snack om hur skönt det är att ha assistans vid mindre engagerande motorvägstransport.

Något som även är nytt är att V60 introducerar säkerhetsfunktionen ”oncoming mitigation by braking”. Det nya är att bilen registrerar om du glider över i mötande fil och är det trafik där så kommer bilen att bromsa. Detta ger ett lägre krockvåld. Det kanske inte låter som en stor bedrift, men Volvo säger att det här har stor inverkan – och innebär att V60 är den säkraste bil man någonsin byggt. Och som förare är det bara att tacka och ta emot – samt hoppas att man inte hamnar i situationen att systemet behövs.

 

Ingen laddhybrid vid lansering

Utöver D4-dieseln kommer även ett bensinalternativ (T6 AWD) med fyrhjulsdrift finnas tillgängligt vid lansering. Här är det 310 hästkrafter och den ger absolut mer engagemang och respons än dieseln. Men de som ger sig hän får också betala vid pumpen – snittförbrukningen vid blandad körning under provturen hamnade på 1,2 liter/mil.

Först efter sommaren kommer breddningen av motoralternativen. Enligt Volvo är skälet att man helt enkelt inte hann få in allt i produktionen i tid – så vecka 46 påbörjar man bygget av laddhybrid-alternativen T6- och T8 Twin Engine. Utöver dessa kommer även den effektsvagare dieseln D3 (150 hk) och bensinaren T5 (250 hk).

Priser:
– V60 D3 Momentum Edition: 317 900
– V60 D4: från 337 000 kr
– V60 T6 AWD: 397 900 kr

 Loungepaketet: 9 900 kr
– Dynförlängning framsäten, elmanövrerade framstolar (obs endast i kombination med lädersäten)

 Teknikpaket: 13 900 kr
– Navigation, smartphoneintegration, LED-strålkastare, parkeringskamera bak

Teknikpaket Pro: 26 900 kr
– (utöver Teknikpaket) Head-Up displau, Intellisafe surround, kurvljusfunktion samt automatisk avbländning för strålkastarna

 Klimatpaket: 9 900 kr
– Baksätesvärmare, programmerbar bränslevärmare, rattvärme, eluppvärmda spolarmunstycken

Klimatpaket VOC: 13 900 kr
– (utöver klimatpaket) Volvo on Call med wifi hotspot

Klimatpaket Pro: 18 900 kr
– (utöver klimatpaket VOC) Air Quality System, klimatautomatik

Skatt:
I och med att man utsläppscertifierar bilar beroende på utrustning är nedan angivna den längsta skatten baserat på den utrustningsversion som släpper ut minst.
– V60 D3: från 3 995 kr/år
– V60 D4: från 3 995 kr/år
– V60 T6 AWD: från 7 902 kr/år

Förmånsvärde:
– V60 D3 Momentum Edition: 3 683 kr/mån
– V60 D4 Momentum Edition: 3 833 kr/mån
– V60 T6 AWD Momentum Edition: 4 825 kr/mån

 

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik