Test: BMW 430i Grand Coupe: Körglad men gammaldags

Härligt körglad, men gammeldags.
BMW 430 i Gran Coupé en modell för de som är på jakt efter en rolig och praktisk coupé –men inte den senaste tekniken.

Förr i tiden var det lätt att hålla ordning på BMW:s bilar. Det fanns 3-, 5- och 7-serie med något udda instick av en coupé eller cabriolet. Men sedan millennieskiftet har modellfloran exploderat och nu finns det 1-serie till 7-serie (8-serie precis avslöjad) när det gäller vanliga bilar, X1 till X6 (X7 kommer snart) på crossover/suv-sidan och därtill några elbilar med beteckningen i. Men det är inte det enda, lägg till karossbeteckningarna och sammelsuriet av modeller blir än svårare att hålla reda på.

Under en vecka körde vi BMW:s 430i Gran Coupe. Vilket för de som inte har koll på modellbeteckningarna är en femdörrarscoupé som startar på under 8,5 basbelopp. En bil för de som vill ha en lite mer elegant touch på sin 3-serie – men mer praktikalitet än vad en vanlig coupé kan erbjuda. Och även om kombinationen låter udda, är utförandet gott.

Förarorienterad

Marknadsföringsfloskler som ”dynamisk prestanda” och actionklippta reklamfilmer försöker övertyga omvärlden att en nästan varenda ny bil har körglädje som en Lambo. Och det är så lätt att påstå sportbilslika köregenskaper, eftersom få spekulanter har möjlighet att göra några större jämförelser.

I fallet 430i är det annorlunda. BMW är trygga i sin övertygelse om att de är märket för ”körglädje” och istället säger man att bilen har fascinerande prestanda.

Så hur är den då att köra? Jo, grundstommen är bra, chassit är finstämt och motorn har nog med kraft för att ge förare gott om utrymme för omkörningsmanövrar. Lägg till att styrningen är välviktad och variabel beroende på vilket läge du har chassit inställt på (Sport är ideal, men därutöver finns Eco, Comfort och Sport+). Tillsammans gör det att man har god uppfattning kring hur den reagerar när man vrider på ratten och det är med lätthet man kan placera bilen (ratten blir dock mer otydlig i Eco). Även bromsarna har ”känsla” och ger direktrespons – något som ökar självförtroendet när man kör lite mer inspirerat.  

Men en baksida är att drivlinan har en del vikt att släpa på – och för de som vill ha direktrespons när man stampar på gasen är tvålitersmotorn i kombination med fyrhjulsdrift inte rätt alternativ. Det tar ett tag innan kraftleveransen kommer. I vardagen är det här nog inte ett störande problem, men för den som vill ha en mer reaktionssnabb och sportigare färd till arbetet – kliv upp på den sexcylindriga motorn istället. Att motorn får jobba märks även på bränsleförbrukningen. Under en veckas testkörning snittade vi 0,92 liter/mil, en rejäl bit över de 0,62 som är BMW:s officiella siffra.

Luckan öppnar stort och man får plats med två flyttlådor

Mittkonsolen är ”traditionell” med knappar

God komfort – ”gammeldags” interiör

Ergonomin i bilen är bra och förstärker det förarorienterade intrycket. Du sitter lågt och har gott om justerutrymme. Även baksätespassagerare har bra plats för benen

En sak som dock märks är att BMW inte ligger på samma sida det tekniska generationsskiftet som exempelvis Audi. Det stod tydligt när en ung medpassagerare (undertecknads 7-åriga dotter) frågade ”vad är det där för nått” och pekade på klaviaturen av knappar för radiokanaler. Fysiska knappar har på bara ett par år blivit en allt mer sällsynt syn (inte ens Skoda Fabia har kvar radiokanalsknappar) – och för de vana vid skärmar var funktionen inte självklar.

Men även om BMW är mer” fysiska” än konkurrenterna innebär det inte att deras infotainmentlösning är dålig. iDrive-systemet fungerar smidigt, och för den med lite vana kan det hela manövreras utan allt för stor tankeansträngning. Men i den allt snabbare takten tekniken rör sig i känns den lite haltande traditionell.

När det gäller det praktiska är Gran Coupen vettig för sin klass. Den har samma lastutrymme som vanliga 3-serie Sedan, men tack vare den stora lucköppningen är det mer lättillgängligt och överblickbart. Och har du inget behov av att lasta barnvagnar eller cementsäckar – klart tillräckligt för vardagen (man får plats med ett par flyttkartonger).

När det kommer till pris startar 4-serie Gran Coupe på 378 000 kr. Klivet upp till testbilen är dock markant och 669 800 kronor kostar det att få mer effekt i motorn, fyrhjulsdrift samt alla tillvalen.
En motsvarande Audi A5 Sportback kostar något mer i grunden, men efter tillvalskryssningar är de båda tyskarna på en jämförbar nivå.
Så är du på jakt efter en mer praktisk coupé i den här prisklassen står valet mellan de här två bilarna. Modern eller rolig. Där Audis teknik står för det moderna och BMW:s adelsmärke körglädje är det som kan ge en mer lustfylld upplevelse.

Snabbfakta BMW 430i Gran Coupé

Motor: Tvåliters fyrcylindrig bensinare
Effekt: 252 hästkrafter
Acceleration 0-100 km/h: 5,9 sekunder
Officiell bränsleförbrukning: 0,62 l/mil
Bränsleförbrukning under test: 0,92 l/mil

Priser/skatt/förmånsvärde

Listpris: från 378 000 kr
Pris 430i xDrive: från 453 500 kr
Pris testbilen: 669 800 kr
Fordonsskatt: 4 478 kr/år
Förmånsvärde (grundpris 453 500 kr): 5291 kr/mån
Förmånsvärde testbilen (pris 669 800 kr): 8 966 kr/mån

Praktikalitet – bagageutrymme

BMW 3-Serie sedan: 480 liter
BMW 4-Serie Grand Coupe: 480 liter
Audi A5 Sportback: 480 liter
BMW 3-Serie Gran Turismo 520 liter

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik