Så mycket dyrare blir de populäraste tjänstebilarna

Vid månadsskiftet slår bonus malus in. Det nya regelverket innebär att samtliga av de tio populäraste tjänstebilarna får en betydligt högre skatt, som lyfts över på förmånsvärdet.
Så mycket skiljer det – se topplistan.

EU-kommissionens förslag om nya klimatmål anger att man från 2021 till 2030 ska försöka sänka utsläppen med 30 procent. Regeringen anser dock att de nya kraven är för lama, och vill istället att ambitionen ska ligga på 50 procent för perioden. De svenska politikernas ambitioner innebär dock att bilisterna måste räkna med föränderliga tider.

Med löftet om en femårig skattebefrielse lockade staten många att välja en miljöbil – men den 1 juli försvinner den gamla miljöbilspremien och ersätts av ett bonus-malussystem. Där ges bilar med lägre klimatpåverkan bonus – men många straffas med ”malus” så att det räcker och blir över.

Kommer undan de nya reglerna

De som planerar att köra en lätt och bränslesnål bil gör klokast i att skaffa den efter månadsskiftet. Den gamla femåriga skattebefrielsen ges till bilar med låga koldioxidutsläpp, och fordon med en högre vikt tillåts också ha större utsläpp. De som får sin bil registrerad innan den 1 juli faller under det tidigare regelverket, och undviker bonus-malus. Det innebär att man kan tjäna en rejäl hacka.

Definitionen av vad som anses vara en miljövänlig bil har helt omkullkastats. Det nya regelverket innebär att många modeller som tidigare ansågs vara ”gröna” nu straffas med en rejäl skattehöjning. Och för tjänstebilsförarna kommer den kostnaden flyttas över på förmånsvärdet.

Hur stor blir då skillnaden mellan de två systemen. Vi har använt räknesnurran på bilskatt.nu för att ta fram skatten på de tio populäraste tjänstebilarna – före och efter bonus-malus.

De populäraste tjänstebilarnas skatt före och efter den 1 juli


Skoda Octavia TSI – 2018 (diesel)

Koldioxidutsläpp: 158 gram

Skatt före: 3 554 kr.

Skatt efter: 8 362 kr.


Volkswagen Tiguan GT TDI – 2018 (diesel)

Koldioxidutsläpp: 149 gram

Skatt före: 3 085 kr.

Skatt efter: 7 277 kr.


Volvo XC60 D4 AWD Geartron – 2017 (diesel)

Koldioxidutsläpp: 148 gram

Skatt före: 3 032 kr.

Skatt efter: 7 156 kr.


BMW 5-serie 530 – 2018 (diesel)

Koldioxidutsläpp: 144 gram

Skatt före: 2 824 kr.

Skatt efter: 6 674 kr.


Volvo V90 D3 AWD – 2018 (diesel)

Koldioxidutsläpp: 139 gram

Skatt före: 2 563 kr.

Skatt efter 6 097 kr.


Volkswagen Passat Alltrack TDI – 2018 (diesel)

Koldioxidutsläpp: 138 gram

Skatt före: 2 511 kr.

Skatt efter 6 001 kr.


Volkswagen Golf Alltrack TDI – 2018 (diesel)

Koldioxidutsläpp: 137 gram

Skatt före: 2 459 kr.

Skatt efter 5 906 kr.


Mercedes E-klass 220d – 2018 (diesel)

Koldioxidutsläpp: 132 gram

Skatt före: 2 198 kr.

Skatt efter: 5 428 kr.


Nya Volvo V60 D4 – 2019 (diesel)

Koldioxidutsläpp: 122 gram

Skatt före: 1 677 kr.

Skatt efter 4 473 kr.


Gamla Volvo S60/V60 D3 – 2018 (diesel)

Koldioxidutsläpp: 113/114 gram

Skatt före: 1 207/1260 kr.

Skatt efter; 3 613/3 709 kr.


Volvo V40 T4 – 2018 (bensin)

Koldioxidutsläpp 128 gram.

Skatt före: 2 332 kr.

Skatt efter: 3 066 kr.

author image

John Edgren

Kontakta mig
logo nyteknik