Italiensk körglädje har aldrig varit roligare

Drömmer du om att bilen ska vara mer än ett förnuftigt transportmedel?
Satsa på italiensk stil och körglädje. Här är fyra roliga modeller.

De italienska bilarna har alltid varit konnässörens val, men den breda massan har känt osäkerhet kring modellernas pålitlighet. I dag har inte minst Alfa Romeo, men även Fiat, skärp sin kvalitet – detta har dock inte skett på bekostnad av körkänslan. Här är fyra roliga italienare från de två tillverkarna.    

Alfa Romeo Giulia – under 7 prisbasbelopp

Med Giulia ville Alfa Romeo utmana tyskarna på allvar – inte minst BMW. Och i en rad test har italienaren levererat på ambitionen. Köregenskaperna hyllas, med en direkt styrning som verkligen lockar till aktiv körning. Det är drivning på bakhjulen eller fyrhjulsdrift som gäller – och modellen blev snabbt många testförares nya favorit.

Giulian har en diesel på 2,2-liter som levererar 150 hk alternativt 180 hk. Tvålitersbensinaren lockar med upp till 280 hk. Till detta kommer Quadrifoglio-versionen med en V6:a på 2,9 liter – med Ferrari-anor – som levererar hela 510 hk. Samtliga motoralternativ har en rimlig förbrukning. Sportigheten har inte gått ut över åkkomforten, och bilen har gott om utrymme för fyra vuxna samt ett vettigt bagageutrymme.  

Alfa Romeo Stelvio – drygt 8 prisbasbelopp

Om du gillar att sitta högt så har Alfa släppt Stelvio, en crossover/suv-version på Giulian. Och även den här modellen har tagits emot med öppen famn av motorjournalisterna. Alfa Romeo har lyckats med konststycket att få ett högbygge att uppföra sig som en sedan på vägen. Versionen med den Ferrari-anstrukna V6:an erbjuds inte på den svenska marknaden, men den fyrcylindriga turbobensinaren på 280 hk klarar av 0-100 km/h på 5,7 sekunder. De mer blygsamma kan nöja sig med bensinmotorn på 200 hk. Dieseln på 2,2 liter finns med 150, 180 och 210 hk.   

I takt med att priset gått upp har Alfa även börjat leverera den premiumkänsla som det anstår division 1. Om möjligt har kvaliteten höjts ännu ett snäpp från Guilian till Stelvion. Även i suven finns det gott om plats för fyra vuxna skandinaver, och bagageutrymmet sväljer 525 liter. En detalj som har kritiserats är dock infotainmentsystemet och den något omoderna navigationen.

Alfa Romeo Giulia

Alta Romeo Stelvio

Fiat 124 Spider – under 6 prisbasbelopp

Räcker det med två säten? Då kan du satsa på roliga Fiat 124 Spider, en cabriolet vars design minner det förflutna. En turboladdad 1,4-litersmotor på 140 hk låter kanske klent, men i en bil som bara väger 1 050 kg räcker det långt. Original-Spidern klarar 0-100 på anständiga 7,5 sekunder, men du får nöja dig med att den toppar 215 km/h.

Bakhjulsdrift kombineras med en kortslagig och exakt växellåda. De goda köregenskaperna kan tillskriva Mazda då Spidern byggs av den Japanska tillverkaren på deras MX-5-chassi – i Hiroshima. Det borgar även för en viss kvalitet.  

Fiat 500 – under 3 prisbasbelopp

Originalet slog ned som en bomb 1957, och under elva år har den andra generationen av modellen varit en välbehövlig succé för Fiat. Och med en rad olika versioner har tillverkaren lyckats hålla uppe populariteten, exempelvis långa 500L och fyrhjulsdrivna 500X. I Sverige erbjuds original-500:n bara med en 1,2-liters bensinmotor på 69 hk. Det är klent, men köttbullen är byggd för staden – inte Autobahn. Långa personer har klagat på att det är svårt att hitta en bra körställning, och med en billängd på 3,5 meter lämpar sig utrymmet i baksätet mest för handväskor.

Fiat 124 Spider

Fiat 500

author image

John Edgren

Kontakta mig
logo nyteknik