TEST: Seat Arona – Kryddig liten rackare

Volkswagenkoncernen är en av de mest produktiva biltillverkarna just nu. Den spanska kusinen är inget undantag och deras senaste tillskott bjöd på ett härligt temperament.

Seat Arona bygger på samma plattform som Seat Ibiza. Med en längd på lite drygt 4,1 m så är det alltså en av de mindre modellerna i produktutbudet och konkurrerar bl.a. med Kia Stonic, Hyundai Kona, Renault Captur och Opel Crossland X.

Även om den ser ut som en SUV så är det en så kallad crossover, dvs. en något högre Ibiza med de traditionella SUV-attributen. Det är en fräck bil som säkert kommer att tilltala köpare i framförallt den yngre målgruppen men också de som föredrar att ha ett lättare insteg. 

Vid första anblicken så är det lätt att falla för designen som kan få en att tro att den klarar av att köras i terräng, men så är inte fallet. Först och främst är den avsedd för körning på vägar. Den är nämligen framhjulsdriven trots att utseendet lovar mer och att det sitter ett stort X på C-stolpen. Dessutom är bakaxeln av den halvstyva typen som inte är avsedd för terrängkörning. Men den är snygg med hasplåtar, svarta skärmbreddare och det grå taket som är ett tillval.

Terräng är inte...

...Aronas område...

...med hjulet i luften.

Interiört är Arona genomtänkt och generöst utrustad för storleken. Instrumentpanelens utformning med den stora infotainmentskärmen i mitten, är riktigt smakfull. Pekskärmens alla funktioner är lättarbetade, likaså de konventionella kontrollerna för värme och ventilation som utgörs aven två-zoners klimatanläggning. Det analoga instrumentklustret med informationsfönster mellan mätarna och som man kontrollerar med knapparna på ratten, delar man med Skoda. Enkelt och smart.

Framstolarna är väldigt sköna för en bil i den här klassen. Eftersom ratten är inställbar i både höjd och längd, var det inga problem att hitta en skön körställning även för mina 197 cm. Det jag saknade var en inställning för ryggslutet, som är skönt att ha vid långfärd och kurvhandtag i taket. Baksätet är däremot inte avsett för långa passagerare. Den platta sittdynan och det trånga benutrymmet kan nog bara fungera för barn och kortväxta, men så är det med alla bilar i den här klassen. Inte heller här finns kurvhandtag…och ingen belysning. Märkligt på en annars så välutrustad bil.

Seat Arona är ingen storlastare men ändå fullt godkänd för storleken. Bagageutrymmet har plats för 400 liter och fäller man ryggstöden (40/60) så dubblar man lastkapaciteten. Vill man addera en dragkrok så är Arona typgodkänd för 1 100 kg dragvikt.

Testbilen var utrustad med den pigga 3-cylindriga bensinmotorn 1.0 TSI på 115 hk och 200 Nm vridmoment. Ett litet underverk av kraft som känns betydligt mer potent än vad siffrorna visar. 0-100 km/h går på 9,8 sekunder och toppfarten är 182 km/h. Seat anger 5,0 l/100 km som blandad förbrukning. Nu var testbilen utrustad med vinterdäck som påverkade förbrukningen en aning. Jag uppmätte 5,8 l/100 km vilket ändå är riktigt bra. CO2-utsläppet är 113 g/km.

Seat Arona känns faktiskt större än vad den är. Den är stabil och förvånansvärt tyst i motorvägsfarter och på krokiga vägar är den riktigt kul att köra. Motorn råmade skönt när jag accelererade och kraften imponerade på mig. Understyrningstendenserna, som annars är vanligt för framhjulsdrivna bilar, lyste med sin frånvaro. Jag upplevde att fjädringen kanske var i hårdaste laget, men det är ett arv från den sportiga och temperamentsfulla profil som kännetecknar Seat. Testbilen var utrustad med en 6-växlad manuell låda som var skönt exakt att arbeta med. Som alternativ finns den fina 7-stegade DSG7 automatlådan för 13 000 kr extra.

Arona kommer i tre olika utföranden där Style är ingångsmodellen för 165 900 kr och den Sportiga FR top-of-the-line för ytterligare 19 000 kr. Testbilen var utrustad med det eleganta Xcellence-paketet (184 900 kr) som innefattar bl.a. lackade stötfångare, backspeglar i samma färg som taket, kromad takreling, hasplåtar, parkeringssensor bak och farthållare. Dessutom hade den 18” fälgar (5 800 kr), parkerings-assistent, dödavinkelvarnare, trådlös telefonladdning, telefonspegling som stödjer Apple Carplay och Android Auto, nyckellöst startsystem, LED-strålkastare och en hel del mer utrustning som skickade upp priset en bit över 200 000 kr. Fortfarande ett prisvärt alternativ i konkurrensen.

Och säkerheten är det heller inget fel på. Förutom standardutrustningen kan man få bl.a. adaptivfarthållare och varning för korsande trafik bakom bilen när man backar, för en extra slant. EuroNCAP har dessutom gett Arona 5 stjärnor i krocktester.

Sammanfattning

Arona för Seats sportiga arv vidare, paketerat i en smakfull kostym som borde tilltala en bred målgrupp. Den är både skön och kul att köra. Trots en på pappret liten motor så är den förvånansvärt pigg och det finns mer bottenkraft vid omkörningar än vad man tror. Utrustningsnivån i testbilen lämnade lite att önska. Ska jag vara lite petig så hade jag gärna sett en eluppvärmd ratt och kurvhandtag i taket. Det här är en mycket bra mini-SUV/Crossover till ett pris som gör den till ett utmärkt alternativ i konkurrensen.

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik