TEST: Renault Koleos – japan i fransk kostym

Renault Koleos är en mellanstor SUV, utvecklad av japanska Nissan, designad av franska Renault och tillverkas av Renault Samsung i Sydkorea. Jämfört med den minst sagt mediokra föregångaren så är efterföljaren ett makalöst lyft, men inte utan anmärkning.

Globala samarbeten börjar bli mer och mer vanliga. Det är mer kostnadseffektivt och i slutändan gagnar det konsumenterna genom lägre priser. Men det är inte alltid det fungerar lika bra som i Koleos fall. Bilen som fått sitt namn från grekiskans ”stor och stark” utstrålar just detta när man först ser den. Men under den kraftfulla och lite eleganta karossen, finns detaljer som lämnar lite att önska för att vara i topp.

Kraftfull och snygg bakdel.

Påminner lite om förra generationen Audi Q7...eller?

Renault Koleos är i grund och botten en Nissan X-Trail. Det är bra, för det är en riktigt fin SUV. Allt det tekniska; motor, plattform, fyrhjulsdrift och hjulupphängningar, kommer alla från nya Nissan X-Trail. Den driver främst på framhjulen, men vid ett tappat väggrepp leds en del av drivkraften till bakhjulen för en 50/50 fördelning av drivkraften

Bilen ser större ut än vad den är med en längd på måttliga 467 centimeter, en bredd på 184 centimeter och en höjd på 168 centimeter. Axelavståndet är 271 centimeter vilket ger Koleos ett riktigt bra innerutrymme. Bagagerummet sväljer 579 liter med ryggstöden uppe och 1 795 liter med ryggstöden nedfällda (40/60). Tyvärr blir det inte en plan yta pga att ryggstöden hamnar ovanpå bakre sittdynan.

Prydligt men med vissa brister.

Bekväma stolar men bättre benstöd, tack!

Rymligt och bekvämt baksäte.

Bra bagageutrymme som lätt sväljer familjens packning på semestern

Krångliga menyer

Olika färgteman

Otydlig navigation

Interiört så har Renault adderat sin prägel som man känner igen från Talisman. Den känns ombonad och gedigen, utan att ta ut svängarna för mycket. Materialvalet är inte i klass med de bästa, men ändå helt okej. Stolarna är säkert bekväma för normalstora, men mina 197 cm behöver bättre stöd för benen. Bak sitter man riktigt bra och det stora axelavståndet gör att det finns gott om utrymme även bakom mig.

Instrumenteringen tillhör inte de modernaste och känns en aning plottrig, likaså infotainmentsystemet (R-LINK 2) som inte tillhör de bättre. Den 8,7” pekskärmen är stående och kräver en hel del klickande mellan menyerna innan man hittar det man söker. Här har man bl.a. gömt undan kontrollen för ventilationen och navigationskartan är otydlig. 

Dessutom hoppar den mellan dag- och nattbild i tid och otid. Trots att det finns uppkoppling till Apple CarPlay och Android Auto (när det lanseras) samt uppkopplingstjänst med tillgång till gratis- och betalappar med bl.a. e-post, väder och trafikinformation i realtid under 36 månader, så får infotainmentsystemet inget högre betyg.

Bra och bottenstark diesel men motorrummet verkar vara utsatt för smuts...?

Modellen jag testade var utrustad med 2-liters dieseln på 177 hk och 380 Nm vridmoment. Den kompletterades av en steglös CVT automat som växlade mjukt men saknade det lilla extra vid acceleration. Någon uppgift för 0-100 km/h finns inte, men man ska komma ihåg att Koleos är inte byggd för att vara snabb utan bekväm. Och bekväm är den verkligen på lands- och motorväg. Den känns som en utpräglad långfärdsvagn men saknar det lite känsla om man söker en bil för lite aktiv körning. För det känns fjädringen lite för mjuk.

Renault Koleos har fått 5 stjärnor i EuroNCAP och innehåller samma förarstöds- och säkerhetssystem som sina syskon Talisman och Megane. Här hittar vi bl.a. avståndsvarning med aktiv nödbroms, döda vinkel varning, starthjälp i backe och aktiv parkeringshjälp. Däremot saknar den adaptiv farthållare och filhållningssystemet varnar bara med en ljudsignal istället för att styra tillbaka. Inte riktigt i klass med konkurrenterna.

SAMMANFATTNING

Renault Koleos är en rätt trevlig bekantskap. Skön att köra så länge vägarna inte svänger för mycket. Bra fyrhjulsdrift som gör jobbet såväl som på isiga vägar som i djupare snö. Den är snyggare än sin ”systerbil” Nissan X-Trail men saknar de riktigt ”moderna” förarstöden och funktionerna för att vara en fullvärdig konkurrent till bl.a. Skoda Kodiaq. Dessutom går inte Koleos att få som 7-sitsig utan här har Renault valt att endast erbjuda en 5-sitsig variant "för att fokusera på komforten", som det så fint heter.

Den deklarerade snittförbrukningen på 5,4 l/100 km är i stort sett omöjlig att komma ner till. Jag hamnade som bäst på 7,8 l/100 km (med dubbdäck ska det tilläggas) och det är lite väl törstigt. CO2 uppges vara 143 g/km vilket kan sägas vara normalt för en motor av den här storleken.

Det som talar för Koleos är priset som börjar på 264 900 kr för ingångsmodellen med 131 hk dieseln och 294 900 kr för den framhjulsdrivna 177 hk dieseln. Testbilen hade den större motorn, fyrhjulsdrift och den högsta utrustningsnivån Intens som startar på 334 900 kr. Då ingår det mesta förutom metalliclack och parkeringssensorer bak (+4 631 kr)!

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik