TEST: BMW X2 - Läcker nykomling med potential

FOTO: Tom Kirkpatrick

Sports Activity Coupé är vad BMW benämner sin nya medlem i X-familjen. Den vänder sig till den yngre urbana målgruppen med en aktiv profil som kombinerar crossoverns karaktär med coupéns sportiga profil och resultatet är grymt läckert. 

Eftersom vi publicerade den kompletta pressreleasen i oktober, med alla detaljer om BMW:s nya medlem, så lägger jag mer fokus på att berätta om hur jag upplevde bilen när jag som första svenska motorjournalist fick nöjet att testa X2 på vägarna strax norr om Lissabon. Det första man slås av när man ser bilen är den sportigt aggressiva designen som inte liknar något annat som hittills kommit från den sydtyska biltillverkaren. Läcker att se på med designdetaljer som lyfter modellen över samtliga konkurrenter. Det finns ingen dålig vinkel, bara ett skönt flyt i linjerna.

Men en skön exteriördesign med en ny utformning av den karaktäristiska "njurgrillen", dubbla avgasrör med 9 cm i diameter och BMW-logotypen på C-stolpen behöver inte betyda att bilen levererar dynamiska köregenskaper. Kolla in filmen här nedan så får du se vad vad jag tyckte. Notera dock att testbilen var utrustad med den 8 stegade automatlådan och inte den 7 stegade dubbelkopplingslådan som endast är tillgänglig i bensinmodellerna.

BMW X2 är 4,36 m lång, drygt 1,82 m bred, nästan 1,53 hög med en hjulbas på 2,67 m och en vikt på ca. 1 500 kg. Det är alltså ingen stor bil utan mer i klass med en BMW 1-serie. Det är ingen konkurrent till X1 eftersom det inte är en SUV, utan fyller istället ett litet hål mellan 1-serien och X1. Det kan kanske uppfattas som en aning onödigt eftersom priset hamnar i samma härad som den större X1, fast då ingår inte den läckra designen. Interiört känner man igen sig från 1-serien men materialvalet och ljudkomforten är bättre.

Testbilen var utrustad med M-paketet vilket innebär i stort sett allt som går att uppbringa från en relativt diger lista av tillval. Där ingår bl.a. elinställbara sportstolar med Micro Hexagon tyg i kombination med alcantara, en tjock och skön sportratt, snyggt skinn med gula sömmar på instrumentpanelen och mittkonsolen samt snygga 19" lättmetallfälgar. Här ingår även BMW Connected, BMW ConnectedDrive Services och en fyrfärgs head-up display. Även samtliga förarassistans-och säkerhetssystem ingår.

Innerutrymmena är detsamma som i 1-serien, dvs. att fram sitter man riktigt skönt även om man som jag är 197 cm. Bak är det hyfsad plats för två vuxna eller tre barn. Bagageutrymmet är större än vad man först tror. 470 liter rymmer det med baksätet uppfällt. Fäller man baksätet (40/20/40) så sväljer den 1 355 liter.

BMW X2 lanseras med tre motoralternativ:

Bensinaren sDrive20i med 192 hk (bränsleförbrukning, blandad körning: 5,9-5,5 l/100 km; CO2-utsläpp,blandad körning: 134-126 g/km)*

Dieseln xDrive20d (testbilen) med 190 hk (bränsleförbrukning, blandad körning: 4,8-4,6 l/100 km; CO2-utsläpp,blandad körning: 126-121 g/km)*

Dieseln xDrive25d med 231 hk (bränsleförbrukning, blandad körning: 5,3-5,1 l/100 km; CO2-utsläpp,blandad körning: 139-133 g/km)*.

Bägge dieselmodellerna kommer som standard med BMW:s fyrhjulsdrift BMW xDrive samt den automatiska 8-stegade Steptronic-växellådan. Bensinmodellen xDrive20i är utrustad med den 7-stegade Steptronic-dubbelkopplingsväxellådan som är av sportigare karaktär.

Testbilen var utrustad med 20d dieseln på 190 hk.

I början av 2018 kommer ytterligare motoralternativ:

Den 3-cylindriga X2 sDrive18i samt 4-cylindriga X2 xDrive20i, X2 sDrive18d och X2 xDrive18d. Motoreffekten i bensinmotorerna varierar från 140 hk i sDrive18i (bränsleförbrukning, blandad körning med manuell växellåda: 6,3-6,0 l/100 km; CO2-utsläpp,blandad körning: 144-138 g/km*), bränsleförbrukning, blandad körning med 7-stegad Steptronic-dubbelkopplingsväxellåda: 6,2-5,9 l/100 km; CO2-utsläpp,blandad körning: 141-135 g/km*) till 192 hk i xDrive20i (bränsleförbrukning, blandad körning: 6,2-6,1 l/100 km; CO2-utsläpp,blandad körning: 142-138 g/km*).

Dieselmodellerna sDrive18d (bränsleförbrukning, blandad körning med manuell växellåda: 4,6-4,5 l/100 km; CO2-utsläpp,blandad körning: 121-119 g/km*, bränsleförbrukning, blandad körning med automatisk 8-stegad Steptronic-växellåda: 4,7-4,5 l/100 km; CO2-utsläpp,blandad körning: 124-118 g/km*) och xDrive18d (bränsleförbrukning, blandad körning: 5,2-4,8 l/100 km; CO2-utsläpp,blandad körning: 137-128 g/km*) har en motoreffekt på 150 hk.

* Uppgifterna för bränsleförbrukning och CO2-utsläpp är provisoriska och baserade på gällande EU-testcykel. Val av extrautrustning och däckdimension kan påverka bränsleförbrukning och CO2-utsläpp.

Priset börjar på 373 500 kr för bensinaren xDrive20i, 397 500 för dieseln xDrive20d (testbil) och 432 500 kr för stora dieseln xDrive25d. Tillvalslistan är lång vilket gör att priset lätt kan skutta upp en bit över en halv miljon. BMW X2 kommer till Sverige i mars.

FOTO: Tom Kirkpatrick

SAMMANFATTNING

BMW X2 är en riktigt läcker bil att se på och ännu läckrare att köra. Designdetaljer och kvalitet på högsta nivå. Tyst och bekväm på motorvägen, sportig, kul och följsam på krokiga bergsvägar. Kort sagt: Jag gillar verkligen den här bilen!

 

FILM & FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik