Nya Volvo V60 är största hotet mot V90

Föregångaren blev inte den succé som Volvo hade trott. Lite udda Volvo-utseende, trång och med en lastförmåga som tillhörde de sämre i klassen. Nu är det helt andra saker på gång. Nya V60 är en något mindre V90 med större lastförmåga! En ny storsäljare som utmanar internt.

När Volvo Cars presenterade den nya mellanstora femdörrars herrgårdsvagnen V60, så ville man understryka det svenska företagets position som en biltillverkare som kombinerar ett elegant utseende med praktiska egenskaper för vardagen. Det senaste missade V90 och kan stå dem dyrt i registreringsstatistiken, för vem vill betala mer för mindre?

Volvo valde att premiärvisa bilen i sin naturliga miljö - på en snöig uppfart till en villa på Lidingö och i Täby. Ett annorlunda drag där syftet var att sätta fokus på Volvos långa tradition inom herrgårdsvagnar och visa hur nya V60 tillgodoser familjens olika behov och då framförallt utrymmet. Det här är den naturliga efterföljaren till V70!

”Kombiföraren är en viktig kund för vår verksamhet och har varit det i generationer”, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Cars. ”Nya V60 hedrar den traditionen, men tar den samtidigt mycket längre.”

Nya V60 är byggd på Volvo Cars SPA-plattform (Scalable Product Architecture), något som den delar med nya XC60 och 90-serien. Med V60 försöker Volvo sätta en ny standard i segmentet mellanstora kombibilar med sin lyxiga interiör, ökade innermått, avancerade uppkopplingsmöjligheter och Volvo Cars senaste förarassistanssystem och annan säkerhetsteknik.

”V60 är verkligen mittpunkten för varumärket Volvo”, säger Robin Page, Senior Vice President Design på Volvo Cars. ”Den är förfinad, har väl avvägda proportioner och en elegant chassisättning, samtidigt som den är praktisk och mångsidig.”

V60

V90

En nyhet i segmentet är att kunderna även kan få tillgång till nya V60 via Volvo Cars nya prenumerationstjänst Care by Volvo, som gör att du istället för att äga bilen får tillgång till den genom att teckna en ”prenumeration” med en fast månadsavgift. Tanken är att Care by Volvo ska göra det lika transparent, enkelt och problemfritt att ha bil som att ha en mobiltelefon men frågan är om det är så mycket annorlunda än en privatleasing? Jag upplever det som ett dyrare alternativ.

Förra sommaren gick Volvo Cars ut, som första biltillverkare, och berättade att alla nya bilar ska vara elektrifierade från och med 2019. Ett kaxigt statement som visade sig vara mer en smart PR-kupp. De flesta större tillverkarna som t.ex. VW, Audi, BMW, Mercedes, Hyundai och KIA ligger längre fram i sin utveckling. Men tanken är god och jag hoppas att de lyckas komma ikapp.

V60 kommer med två olika bensinmotorbaserade plug in-hybriddrivlinor: den nya plug in-hybriden T6 Twin Engine AWD med en total effekt på 340 hk som förhoppningsvis är effektivare än plug in-hybriden T8 Twin Engine AWD, som levererar 390 hk och som jag nyss testade i V90. Standardalternativen för bensindrivna drivlinor är T5 eller T6. Förare som föredrar diesel kan välja mellan motorerna D3 och D4.

Volvo Cars position som en av de branschledande inom säkerhet kommer givetvis att stärkas med V60. Den innehåller en lång lista med säkerhetsfunktioner som ingår som standard, inklusive avancerade förarassistanssystem som känns igen från 90-serien och XC60, vilket gör V60 till en av de säkraste bilarna på vägarna.

Både exteriört och interiört så känner vi igen designspråket från andra Volvo-modeller, på gott och ont. Motorhuven känns, precis som i S/V90, XC60 och XC40, lite överdrivet lång med tanke på att där under finns bara en fyrcylindrig motor. Men visst är den snygg, det kan man inte ta ifrån Volvo och framförallt gillar jag den rakare bakdelen som ger V60 en bättre lastkapacitet. Interiört är det heller ingen större skillnad där Volvos något plottriga infotainmentsystem Sensus utgör en central punkt.

SAMMANFATTNING

Nya Volvo V60 är den naturliga arvtagaren till ”folkbilen” V70, det råder ingen som helst tvekan om. Den har det som inte V90 lyckats med: Ett mer humant pris för ingångsmodellerna, dock ett gigantiskt steg upp från V70 och ett lastutrymme som hör till en praktisk Volvo-kombi. Den kommer definitivt att ta försäljning från V90 och när Cross Country-modellen kommer så är det frågan om inte det är i det närmaste dödsstöten för V90.

Men V60 har tuff konkurrens. VW Passat, Audi A4, Mercedes C-Klass och den nya BMW 3-serien som kommer det närmaste året, är vad V60 primärt kommer att slåss emot. Fast det är ju klart, vi svenskar har ju en förkärlek till ”vårt” svenska märke så det borde inte vara något problem…eller? Det största hindret för framgång är om Volvo inte får fram konkurrerande elbilar och laddhybrider inom den närmaste tiden. Bonus/malus kryper närmare och närmare…

 

FOTO: Volvo Cars

Läs mer om nya V60 här. 

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik