Nya Mercedes A-Klass sätter ny standard i klassen

När Mercedes lanserade fjärde generationen A-Klass i Amsterdam så handlade det inte så mycket om utseendet. Istället låg fokus på interiören och tekniken där de största förändringarna skett.

Exteriört handlar det mest om en ny och lägre front som påminner om nya CLS. Den ger ett bredare och mer dynamiskt intryck än föregångaren. Från sidan är profilen ganska lik den senaste generationen och baktill har nya A-Klass fått en rundare avslutning i kombination med bredare bakljus av LED-modell. Jag tycker att den har blivit åtskilligt snyggare än tidigare modell.

På längden har nya A-Klass vuxit med 12 cm och mäter nu nästan 4,42 meter. Även axelavståndet har ökat och är med närmare 2,73 meter, 3 cm längre än tidigare. Detta har medfört att innerutrymmet ökat en aning och även bidragit till ett 29 liter större bagageutrymme som nu rymmer 370 liter med baksätet uppfällt.

Men det är interiört och framförallt under skalet vi hittar de stora nyheterna som lyfter modellen till en helt ny nivå inom segmentet. Det handlar om MBUX-infotainmentsystemet. MBUX står för Mercedes-Benz User Experience. Borta är de gamla analoga instrumenten och den föråldrade infotainmentskärmen som påminde om första generationen iPad. De har istället ersatts med två liggande skärmar av samma typ som i E-Klass och S-Klass. Mercedes kallar denna lösning för ”widescreen-cockpit”.

Instegsvarianten består av två 7” skärmar, nästa nivå kombinerar en 7” och en 10,25” skärm och toppvarianten har två 10,25” skärmar. Gränssnittet är mycket avancerat och grafiken detaljrik. Det är tydligt och lättarbetat med pekkommandon och röststyrning. Med hjälp av AI (Artificial Intelligens) kan röststyrningen kan tolka vanliga kommandon istället fasta modeller. Alla röstkommandon börjar med ”Hej Mercedes” och sedan kan man säga t.ex. ”Det är varmt” så sänks temperaturen. Systemet lär sig dina uttryck!

MBUX-systemet lär sig hur bilen används och vart man kör. Den känner av om du t.ex. är på väg hem från jobbet och ger dig nyttig trafikinformation per automatik. Informationen genereras från bl.a. andra Mercedes-bilar och andra trafikfunktioner via Car-2-X-teknik. Navigatorn är även AR-baserad (Augmented Reality), dvs. att den visar en kamerabild med inlagda köranvisningar som t.ex. husnummer, restauranger etc. Tekniken kommer från det av Mercedes, BMW och Audi samägda företaget HERE som också levererar navigationssystemet i nya Audi A8.

A-klass får en lika avancerad semiautonom lösning som lyxmodellen S-klass. Med hjälp av en kamera och radar identifierar trafiksituationen upp till 500 meter framför bilen och kopplar ihop informationen med navigationssystemet så att nya A-klass själv kan följa trafiken kortare sträckor. Om föraren inte rör ratten efter en stund, uppfattar systemet som att något har hänt och styr in till vägkanten, aktiverar varningsblinkers och ringer upp SOS Alarm.

Active Lane Change Assist innebär att det räcker med att röra vid blinkersspaken för att bilen på egen hand ska byta fil efter att systemet identifierat det som riskfritt. Den adaptiva farthållaren håller inte bara konstant avstånd till framförvarande fordon genom att gasa (upp till vald hastighet) och bromsa, utan anpassar även hastigheten inför rondeller och kurvor. Den vidareutvecklade autobromsfunktionen känner även av cyklister och fotgängare som är på väg att korsa vägen framför bilen.

Tre motoralternativ är aktuella vid lanseringen:

A 200 är en bensinare på 163 hk och 250 Nm vridmoment. Den har även cylinderavstängning och kommer med en 7-stegad automatlåda som ger en medelförbrukning på 5,1 l/100 km och CO2 på 120 g/km eller en 6-växlad manuell låda en medelförbrukning på 5,6 l/100 km och CO2 på 133 g/km.

A 250 är också en bensinare men på hela 224 hk och 350 Nm vridmoment. Den kommer endast med en 7-stegad automatlåda och har en medelförbrukning på 6,0 l/100 km och ett CO2 på 141 g/km.

A 180 d är en diesel på 116 hk och 260 Nm vridmoment. Även denna modell finns endast med 7-stegad automatlåda. Medelförbrukningen är 4,1 l/100 km och CO2 hamnar på 108 g/km.

Samtliga motorer inklusive bensinmotorerna har partikelfilter. Fler motoralternativ och fyrhjulsdriften 4MATIC lanseras senare. Inget sagt om när vi hittar elektrifiering i A-Klass.

Nya Mercedes A-klass har svensk premiär i maj. Några priser finns ännu inte tillgängliga utan presenteras lagom till säljstarten den 5 mars.

 

FOTO: Håkan Nilsson & Mercedes

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik