Nya Audi A6 har premiär i Genève

Som en av bara tre svenska motorjournalister fick jag redan för en månad sedan nöjet att titta närmare på Audis nya representant i den klass där BMW 5-serien, Mercedes E-Klass och Volvo S90 utgör de största konkurrenterna. Följ med på en rundtur!

I en undangömd fotostudio i ett industriområde i Ingolstadt fick jag en chans att titta på och sitta i nya Audi A6. Liksom Audi A7 har Audi A6 det nya formspråket med sina skarpa linjer som ger sportigare proportioner med en lång motorhuv, lång hjulbas och korta överhäng. Den breda, låga singleframe grillen, de låga breda strålkastarna och kraftfulla luftintagen förstärker det sportigare uttrycket. Bakrutan lutar en aning mer än tidigare, vilket också bidrar till en slankare profil. De tre skarpa linjerna på bilens sida gör att den ser visuellt lägre ut.

Nya Audi A6 är med en längd av 4,939 mm (+7 mm), bredd på 1,888 mm (+12 mm) och en höjd av 1,457 mm (+2 mm), inte nämnvärt större än innevarande modell. Interiört har dock nya Audi A6 vuxit jämfört med nuvarande modell, vilket framförallt märks i det bakre benutrymmet. Även huvudutrymmet och axelutrymmet har ökat. Bagageutrymmet är breddat vilket nu gör det möjligt att lasta två golfbagar på bredden. Lastvolymen i liter är dock detsamma som tidigare.

Bilen ser dock bredare ut tack vare grillens utformning och strålkastarna som erbjuds i tre olika versioner. HD Matrix LED är den mest avancerade med fem horisontella linjer som formar dagsljuset. Bakifrån kommer Audi A6 kännas igen på de nio vertikala LED-ribborna och dynamiska blinkers som ingår i den högsta utrustningsnivån.

Följ med på en liten rundvandring

Precis som i A8 och A7 har Audi fokuserat på att öka komforten i nya Audi A6. Tack vare den aerodynamiska karossen med ett lägre luftmotstånd (Cw 0.24) och ett omfattande arbete med aeroakustik, bör den vara lika tyst som A7 även i högre hastigheter. Med samma progressiva styrning och dämparkoncept, bör nya Audi A6 addera en sportigare känsla än nuvarande modell. 

Med nya Audi A6 lanserar den tyska tillverkaren en rad innovationer som vi också hittar i A8 och nu senast i A7. Interiören med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov, är desamma som i A7. Som standard ingår MMI Navigation, med MMI Navigation plus som tillval. I det senare fallet är flera funktioner dessutom självlärande. Väginformationen uppdateras online via partnerföretaget HERE som analyserar trafiksituationen i hela regionen.  Med uppkopplade Audi connect erbjuds även s.k. car-to-X-tjänster med trafikskyltsavläsning och varningsinformation. Tack vare s.k. swarm intelligence drar Audi A6 dessutom nytta av information från andra Audi-bilar med samma funktioner.

Med samma fyrhjulsstyrning som A8 och A7 (tillval) blir även nya A6 smidigare i stadstrafik samtidigt som den blir stadigare i högre fart på motorväg. Nya Audi A6 kommer med fyra olika chassivarianter: standarchassi, sportchassi, chassi med dämparreglering samt adaptiv luftfjädring. Nya A6 kommer även med samma säkerhets- och assistanssystem som i A8 och A7. I den svenska standardutrustningen ingår bl.a. adaptiv förarassistans med farthållare, filhållare och kökörningsassistent, turn assist som varnar och bromsar vid vänstersväng, undanmanöverassistent samt pre sense city autobroms.

Den prediktiva effektivitetsassistenten uppmanar dessutom till en bränsleeffektiv körstil genom att analysera kartdata i förväg. För säkrare stadskörning erbjuds även assistanspaket City med bl.a. den helt nya korsningsassistent som varnar och bromsar för korsande trafik samt cross traffic assist rear som varnar och bromsar vid utbackning från exempelvis parkeringsficka.

Med parking pilot och garage pilot, som kommer att erbjudas senare under året, kan bilen själv manövreras in och ut ur en parkeringsficka eller garage. Föraren kan då stå utanför och styra via myAudi-appen på mobiltelefonen. Beroende på utrustningsnivå ingår upp till fem radarsensorer, fyra kameror, tolv ultraljudssensorer och en laserskanner.

Alla motorer i nya Audi A6 är elektrifierade med Audis nya mildhybridteknik. Liksom i A8 och A7 arbetar en remdriven kombinerad generator/startmotor (BAS) tillsammans med ett litiumjon-batteri som gör att Audi A6 kan rulla fritt med motorn avstängd i hastigheter från 55 till 160 km/h.

Vid inbromsning kan dessutom upp till 12 kW återvinnas. Den nya start/stopp-funktionen aktiveras redan vid 22 km/h. Vid stillastående startas motorn dessutom prediktivt när bilens sensorer upptäcker att framförvarande bilar börjar rulla. Under verklig körning kan mildhybridtekniken (MHEV) sänka bränsleförbrukningen med upp till 0,7 liter per 100 kilometer.

Det här blir något för de andra tyskarna att bita i.

Initialt erbjuds samma bensinvariant och diesel som i A7.  Den turboladdade 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk och 500 Nm i vridmoment gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och har en blandad förbrukning på 6,7 - 7.1 liter/ 100 km med 151-161 g/km i CO2-utsläpp. 3.0 TDI-motorn på 286 hk och 620 Nm i vridmoment ger liknande prestanda med en blandad förbrukning på 5,5-5,8  l/100 km till 142-150 g/km i CO2-utsläpp. Båda motorerna har quattro fyrhjulsdrift som standard, där 3.0 TFSI är försedd med 7-stegad S tronic och ultrateknik medan 3.0 TDI är kombinerad med tiptronic och självspärrande mittdifferential.

SAMMANFATTNING

Utan att ha kört bilen men med testen av systermodellen Audi A7 i färskt minne, så råder det ingen tvekan om att nya A6 har alla förutsättningar att toppa sina konkurrenter. Det här är en "liten" Audi A8 och man sätter en helt ny standard för klassen vad gäller tekniska hjälpmedel utan att för den skull vara överarbetade och svårhanterliga. Förarmiljön är utan en tvekan den bästa på marknaden, trots att både Mercedes och BMW erbjuder härliga miljöer. Här "sitter" allt på rätt plats. Audi lever definitivt upp till sin devis "Vorsprung durch Technik" och A6 blir något att bita i för konkurrenterna. Nu hänger det bara på priset som ännu inte är fastställt.

Nya Audi A6 tillverkas i Neckarsulm och kommer att ha officiell premiär på bilsalongen i Geneve. Säljstarten sker i slutet av mars i Sverige med marknadsintroduktion i slutet av sommaren. Kombivarianten Avant lanseras något senare i år, vilket kanske inte är optimalt för det kombiälskande svenskarna. Men den som väntar på något gott…

 

Film & foto: Audi AG

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik