Test: Audi E-tron – mer tradition än sensation

Klassisk design, fräcka kamerabackspeglar och snabbast… snabbladdning. E-tron varvar tryggt Audi-DNA med moderna utvikningar och komfort – men har den vad som krävs för att tacka Tesla i teknikloppet?
Vi tog en tripp till Abu Dhabi för att testa den första elbilen med fyra ringar i nosen.

Det är tredje gången jag sätter mig bakom ratten i Audis elbil E-tron, men det är den första gången som jag får köra den. Och det ska sägas att förväntningarna är skyhögt satta. Medan Tesla har rullat på obekymrade av konkurrenter – har tyskarna bidat sin tid. Nu, sex år efter Model S samt tre år efter Model X kommer då Audis svar.

Rent utseendemässigt är det inte mycket att orda om. Drivlinan till trots, det här är visuellt en Audi rakt igenom. Här håller man inte på och försöker skapa en egen elbilsidentitet á la BMW – utan här är det traditionellt med några få detaljer som accentuerar elektrifieringen.

Det mest iögonfallande är att bilen går att få med så kallade virtuella backspeglar, där man har bytt ut de traditionella enheterna med kameror på utsidan – och skärmar som visar kamerabilden sitter i dörrsidan.

Även på insidan känns allt igen från Audis palett av nyare modeller som A6 med flera. Det är virtuell instrumentering, de dubbla skärmarna för infotainment och smarta rattreglage – en design för att föraren ska kunna hålla fokus på vägen. Stilrent, rakt och funktionellt. Den ”svävande” växelväljaren är dock ett nytt och fräscht inslag. Bilen är även rymlig både fram och bak, vilket gör att den vardagspraktiskt uppfyller alla de krav en barnfamilj ställer.

Odramatisk och tyst

Som ovan nämnt har vi rapporterat flertalet gånger om modellen (bland annat från premiären) – så vi kliver raskt in bakom ratten. (Frågor och svar om E-tron hittar ni här)

Så hur är den att köra? Till en början får vi ratta bilen från staden Masdar ut på obygden. Till förfogande står en drivlina med två asynkrona elmotorer, en på vardera axel, med en systemeffekt på 300 kW.
I låga hastigheter ackompanjeras färden av ett syntetiskt ljud. Detta har man tydligen hämtat från Formula E och är något som ska framstå som ”sportigt”. Huruvida man upplever det så är kanske en vanesak, men ljudet kommunicerar däremot acceleration/inbromsning bra – något som är nog så viktigt

När vi kommer ut på motorvägen är det hela extremt odramatiskt och trots hastigheter på 160 km/h beter sig bilen komfortabelt och tryggt. Och just att vindbrus och oljud från däcken hålls ute i kombination med eldrivlinan ger en behaglig tystnad.

Det här var förvisso ingen nyhet utan något som vi upplevde redan när vi fick åka med och lyssna på tystnaden i våras – och det intrycket förstörs inte av att själv få kontrollera spakarna. Dock kan nämnas att vägarna i Abu Dhabi är enormt släta, så det är nog inte helt representativa för hur det kommer låta när man rullar hemma i Svedala. Dock är luftfjädring standard i bilen.

Något som däremot kräver tillvänjning (och som ligger på tillvalslistan) är de digitala backspeglarna. I och med att skärmen sitter något lägre och närmare än vad man är van vid – händer det att man misstar sig. Man tittar helt enkelt ut genom sidofönstret, och eftersom man inte ser något där ”spegeln borde sitta”– antar man att det är fritt fram. Förvisso lär det här vara en vanesak, men vid ett par tillfällen blev det lite tvära kast när man insåg att det faktiskt fanns bilar i döda vinkeln.

Att köra E-tron är en harmonisk upplevelse och även om det finns krut i paketet – är det inget man känner sig nödgad att nyttja.
Efter att ha fått köra timmar av rak motorväg (blir inte roligare av att det är eldrift), övervakad av hel armé av hastighetskameror, ges det möjlighet att testa prestanda på bergsväg. Med oss på färden får vi Alexander Claus, Audiingenjör och ansvarig för laddning, som ska förklara de regenerativa fördelar som man kan dra av kuperad terräng.

Till en början går det uppåt och när man står på gasen är eldrivlinan beredvillig med att skicka ut kraft på alla hjul. Att man med elmotor har acceleration och drag direkt från noll är alltid trevligt och ger en initial illusion om att bilen är prestandaorienterad. Audiingenjören i baksätet säger att det ska vara en sportig upplevelse att köra E-tron. Men det är nog något sett med väldigt färgade ögon. Bilen är riktigt tung och det märks väldigt snabbt då det inte krävs mycket tryck på gasen innan däckstjuten överröstar samtalet och understyrningen är markant. Här beter sig E-tron som en stor tung suv och den plöjer sig igenom svängar snarare än att ge föraren självförtroendet att trycka på. Och det är lite synd. Även om Tesla Model X inte kan beskyllas för att vara en sportbil – så beter den sig inte lika tungt i snabba svängar. Nu är förvisso inte E-tron heller en sportbil, men initialt trodde jag att Audi skulle vara tryggare inom gebitet än Tesla. Hur det här kommer te sig på isiga vintervägar i Sverige kommer bli en intressant upplevelse.

Paddelkörning ger kontroll

På vägen ner från berget får vi testa raka motsatsen mot att köra sportigt – det vill säga att köra regenerativt. E-tron har tre lägen för bromskraftsåtervinning och dessa kan justeras med rattpaddlarna, därtill kan man använda bromspedalen för att få ytterligare verkan. Och det ska sägas att den kontroll som man kan utöva med paddlarna är välkommen, det här är genomtänkt och fungerar mycket bra. Här får man bestämma på ett annat sätt än vad Tesla låter dig göra – och du tillåts köra bilen även när den bromsar. Enligt Alexander i baksätet ska man kunna återvinna ungefär 90 procent av energin på detta sätt. Efter vår tur och retur till bergets topp, då det gick sportigt snabbt uppför och långsamt regenerativt nedför, kan vi konstatera att vi bara tappat (enligt datorn) tio kilometer i räckvidd. Om det stämmer så är det otroligt bra och innebär att höjdmetrarna i stort sett har tagit ut varandra helt.

Abu Dhabi har ett fantastiskt välunderhållet vägnät. Men Audi är så pass övertygade om E-trons prestanda att de låter oss prova vingarna på sämre underlag. Vid körning på en ökenväg återbesöker vi dock problemet med att bilens tyngd gör sig påmind.

Och detta gör att flera E-tron testförare lyckas köra fast. I tron att man har en suv i stil med alla de Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol och Lexus LX som dominerar gatorna här är många motorjournalister lite äventyrliga – detta för att få bra bilder. I vårt fall är det en nätt hybrissväng ut ett par meter från vägen som orsakar vårt fall. Stora fälgar, med däck orienterade mot asfalt, i kombination med rejäl vikt hjälper inte försöken att köra loss. I den här situationen hade Mercedes nya fjädringssystem som kan gunga loss ur snö och sand varit guld värt. Efter att ha vi fått chansen att bekanta oss med lokalbefolkningen samt deras beredvillighet att dra loss europeiska snedsteg, är vi på väg igen. Färden slutar med att vi får kryssa i storstad mellan rejäla suvar med V8:or under huven. Och det kan sägas att E-tron inte gör bort sig i stadstrafiken. 

Modernt traditionell – ingen revolution

Audi har med E-tron lyckats få till en elbil i formen och känslan av en traditionell crossover. Och med det menar jag att den känns och beter sig mer som en vanlig Q5, än den lätt artificiella känsla som de flesta elbilar ger. Personligen gillar jag det, och troligtvis är det vad tyskarnas kundkliniker har pekat mot också. Men även om den känns modern och har teknik som verkligen ligger i framkant, framstår den inte som en revolution. Mer traditionalist än sensationalist – den känns som en klassisk Audi. Ok det är riktigt bra.

Om det räcker i en framtid där Tesla har lanserat wow-effekter på löpande band återstår att se.

Priser Audi E-tron 55 quattro

Bas: 885 000 kr
I grundutförandet ingår det bland annat adaptiv luftfjädring, elbaklucka

Proline:945 000 kr
Business lease: från ca 9 9995 kr/mån
Förmånsvärde: från ca 2 975 kr/mån
Här ingår det bland annat delläderklädsel, elframsäten, 20-tumsfälgar, adaptiv farthållare

Proline Advanced: 1 100 000 kr
Här ingår bland annat sportstolar, panoramaglastak samt B&O stereo med 3d-ljud, virtuella sidobackspeglar

Priser tillval (urval)
Dragkrok:
7 200 kr (preliminär maxvikt 1 800 kg)
Trådlös telefonladdning: 6 100 kr
Head up display: 16 900 kr
Virtuella backspeglar: 18 800 kr

Fakta om bilen

Längd: 490 cm
Bredd: 194 cm
Höjd: 162 cm
Vikt: 2 560 kg
Bagageutrymme: 600 liter + 60 liter stuvutrymme
Maximal dragvikt: 1 800 kg

Motorer: Två stycken asynkrona
Systemeffekt: 300 kW – 408 hästkrafter
Vridmoment: 660 Nm
Toppfart: 200 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 5,7 sekunder med boostfunktion

Förbrukning under testet: 30 Wh/km

Batteri: 95 kWh
Räckvidd: inte officellt fastställt – Audi säger över 400 km WLTP
Snabbladdningskapacitet: 150 kW/400 v i 30 minuter
Ombordladdare: 11 kW, någon gång under 2019 kommer tillvalet att lägga till ytterligare en så att man kan ladda i 22 kW

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik