Laddhybrider lockar – men räckvidden är för kort

Volkswagen Passat GTE – populär laddhybrid med 50 km officiell el-räckvidd

Många förare önskar eldrift, men få tycker att dagens bilar håller måttet. Det framgår i en ny studie genomförd av Ny Teknik och Alla Tjänstebilar genomfört. Inte ens var tionde ansåg att dagens räckvidd var tillräckligt.

Jobbpendling på el är ett löfte som många tillverkare slänger sig med. Men när det kommer till den räckvidd som dagens laddhybrider har tillgodo är det endast i få fall som bilmärkena kan leverera på det löftet. Det framgår tydligt i en enkätundersökning som vi på Ny Teknik och Alla Tjänstebilar har genomfört.

För även om dagens bästa laddhybrider erbjuder strax över sex påstådda elmil så är det få, om någon, som kommer så långt. Lägg till att det är vinter ute och den verkliga räckvidden krymper till blott en bråkdel av utlovat.

Därför ställde vi frågan till er läsare: Vad som skulle krävas för att få er att skifta till laddbart? Av 1 172 svar ansåg bara åtta procent att fyra verkliga mil skulle vara gott nog för att vardagsbehovet skulle täckas.

Vidare framgår det att dagens två räckvidds-bästa laddhybrider, Hyundai Ioniq samt Kia Optima Sportswagon, med sin officiella räckvidd på 63 respektive 62 kilometer endast skulle täcka in en tredjedel av behovet. Men med tanke på att de sannolikt inte mäktar med sträckan i verkligheten – skulle de vara nere på att endast täcka 17 procent.

Lista: 19 Laddhybrider – så långt går de på el

Många läsare har hört av er till oss och sagt att laddhybrider är strålande, men de är enbart tänkta för storstäder och tätbebyggelse. Och sett till i undersökningen verkar det stämma. Hela 52 procent anser att minst åtta mil behövs för att laddhybriden ska vara ett intressant alternativ till klassisk förbränningsdrivlina.

Trots bristande räckvidd – laddhybrider lockar

Tidigare i höstas gjorde vi en annan undersökning om vilken typ av drivlina ni läsare föredrar om ni skulle välja ny bil i dag. Där framgick det att rena elbilar har börjat ta fart och 14 procent angav att valet skulle falla där. Det kan jämföras med att 16 procent kryssade i bensinbilar och 20 procent valde diesel.

Den största andelen fick hybriderna där sammanlagt 42 procent sa att de skulle välja bensin-elektrisk eller diesel-elektrisk drivlina. Och trots den begränsade räckvidden är ett lågt förmånsvärde något som gör laddhybrider till ett fördelaktigt tjänstebilsval

Så vad är då alternativen 2019. JO, det kommer hända en hel del. Dels kommer BMW:s uppgraderade X5-laddhybrid. Den har utlovade åtta mils räckvidd, alltså officiellt tillräckligt för att majoriteten skulle vara nöjda. Hur den presterar i verkligheten får vi testa oss fram till.

Därtill kommer Mercedes med en rad intressanta alternativ. Dels ska man lansera en ny generation dieselhybrider efter nyår – och dels har man utlovat en laddhybrid med 100 km räckvidd.

Krydda detta med att elbilsalternativen kommer breddas rejält.

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik