Volvo XC40 har äntligen sett dagens ljus

Kompakt SUV-segmentet har fått ytterligare en modell som har höga ambitioner att ta marknadsandelar inom det snabbaste växande segmentet där vi hittar nykomlingar som Hyundai Kona, Skoda Karoq och VW T-Roc.

Det är just den senare som nya Volvo XC40 utmanar. Samtidigt som bilen avtäcktes i Milano gjorde man detsamma i Volvos showroom i Kungsträdgården inför ett antal motorjournalister från Sverige och Norge.

Volvo Cars introducerar även ett alternativ till den traditionella modellen för bilägande genom att introducera den nya prenumerationstjänsten ”Care by Volvo”, som blir tillgängligt i och med lanseringen av XC40. Tanken är att göra bilägandet lika transparent, enkelt och problemfritt som att ha en telefon, dvs. att man kan byta ut bilen vartannat år. Volvo gör det även möjligt att "låna" en större modell vid behov.

En prenumeration med en fast månadsavgift innebär att handpenningar, prisförhandlingar och lokala prisskillnader inte längre kommer att existera. Volvo kommer även att utöka Care by Volvo att inkludera en rad concierge-tjänster såsom tankning, tvätt och städning, hämtning för service och leverans av varor som köpts på nätet direkt till bilen. XC40 med Care by Volvo kan dessutom beställas online från och med i dag. Volvo inför också en ny digital nyckelteknik som gör att man kan dela sin bil med släkt och vänner via Volvo on Call

Nya XC40 är den första modellen som byggs på Volvo Cars nya modulbaserade bilplattform (CMA), en plattform som kommer att användas för alla kommande modeller i 40-serien, inklusive modeller som drivs enbart på el. CMA, som har utvecklats i samarbete med Geely, ger företaget den skalekonomi som krävs för detta segment. Den kommer också att delas med systermodellen Lynk&Co som också utvecklas i Göteborg.

”XC40 är vår första modell i segmentet kompakta SUV:ar och den breddar målgruppen för Volvo som varumärke och tar det även i en ny riktning”, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef. ”Den är en fräsch, kreativ och karakteristisk ny medlem i Volvos modellprogram”, fortsätter han.

Vad gäller teknik så innehåller XC40 samma säkerhetsfunktioner, connectivity- och infotainment-teknikerna som i 90-och 60-serierna. Detta är enligt Volvo nytt för segmentet kompakta SUV:ar. Säkerheten ligger helt i linje med deras vision att ingen ska dö när man kör en Volvo.

Det gör XC40 till en av de mest välutrustade kompakta premium-SUV:arna på marknaden. Bland säkerhets- och förarstödsfunktionerna i XC40 hittar vi Volvo Cars Pilot Assist-system, City Safety-systemet, avkörningsbegränsare, Cross Traffic Alert med autobroms samt en 360-graderskamera som hjälper föraren att parkera på trånga parkeringsplatser.

Instrumenteringen är ett arv från övriga nya Volvomodeller med den stora Sensus-pekskärmen som jag tycker är på både gott och ont. De sköna sätena ger som vanligt ett gott stöd i alla leder och färgerna ger en skön känsla som man inte hittar i någon annan modell från Volvo.

XC40 erbjuder även ett helt nytt och banbrytande koncept för förvaring inne i bilen med många utrymmen för att stoppa undan prylar i dörrarna och under stolarna, ett speciellt fack för telefoner, inklusive induktiv trådlös laddning, en utfällbar krok för små shoppingpåsar och en uttagbar avfallsbehållare i tunnelkonsolen. XC40 har inga högtalare i dörrarnas nederkant utan istället mindre diskanthögtalare och en subwoofer längst bak i motorrummet. Hur det fungerar i praktiken får jag återkomma till när vi testar bilen.

Innerutrymmena är som i de flesta kompakt SUV begränsad. Fram sitter man riktigt bra, även om man är 197 cm som jag. Bakom mig får dock ingen vuxen plats, ingen längre sträcka i alla fall. Bakom en ”normalstor” förare är det ett fullt godtagbart utrymme. Bagageutrymmet rymmer 460 liter, vilket är riktigt bra för en bil av den här storleken. Baksätet fäller man 60/40 och då öppnar sig 1 336 liter stort utrymme.

Vid produktionsstart kommer XC40 med dieseln D4 på 190 hk och ett vridmoment på 400 Nm. Förbrukningen vid blandad körning anges till 5,1-5,2 l/100 km och CO2 utsläppet hamnar på 131-135 g/km enligt den gamla mätningen NEDC. (Den nya mätningen WLTP kommer att ge förbrukningssiffror på 6,3-7,0 l/100 km.) 0-100 km/h ska den klara på 7,9 sek och toppfarten är 210 km/h.

Som ett alternativ till diesel kommer även den bensindrivna fyrcylindriga T5 med Drive-E-drivlina på 247 hk och ett vridmoment på 350 Nm. Här är förbrukningen givetvis högre men hamnar ändå på moderata 7,2-7,4 l/100 km enligt den gamla NEDC mätningen och med ett CO2 utsläpp på 164-168 g/km. (Den nya mätningen WLTP kommer att ge förbrukningssiffror på 8,3-9,0 l/100 km.) Den sticker iväg 0-100 km/h på 6,5 sek och toppfarten är 230 km/h.

Fler drivlinealternativ, inklusive en hybrid och en helt elektrisk version, kommer längre fram. När vill inte Volvo avslöja. Ytterligare två versioner som vi vet kommer är den nya trecylindriga bensinaren T3 på 156 hk och med framhjulsdrift samt den lilla dieseln D3 på 150 hk, också med framhjulsdrift. XC40 blir då Volvos första modell som går att få med Volvo Cars nya trecylindriga motor.

Min första spontana reaktion var att detta är en Volvo som mycket väl kan bryta sig in på en marknad med yngre köpare, något som Volvo haft problem med tidigare. Man har vågat att ta ut svängarna vad gäller färgvalen interiört på ett sätt som jag tror förvånade de flesta av oss. Det är fräscht och förhoppningsvis så är det starten på ett mer flexibelt sätt att utrusta Volvo.

Det som kanske stör bilden lite är priserna på toppmodellerna som börjar på 398 900 kr för D4 och 416 900 kr för T5...och då snackar vi basmodellen Momentum. Det kan bli ett hinder, men eftersom det kommer modeller med andra drivlinor under våren så räknar man ändå med att sälja 6 000 enheter på ett år...i Sverige. Frågan är bara hur långt ner man måste gå tekniskt och utrustningsmässigt för att klara 7,5 prisbasbelopp? Vi vet att T3 kommer att kosta ca. 296 000 kr och D3 312 000 kr, men då är det i Kinetic-utförande och det är nog ingen som kommer att nöja sig med det. För att ta reda på vad det kostar att utrusta XC40 så kan du bygga din bil här.

Produktionen av nya XC40 startar vid Volvo Cars fabrik i Gent i Belgien i november men orderböckerna och prenumerationspaketet Care by Volvo är öppna för kunder från och med idag. Första kundleveranserna beräknas bli i januari.

 

FILM & FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik