TEST: i30 N - Hyundais första prestandabil

Mitt i Hyundais offensiv med hybrider, plug-in hybrider och elbilar, lanserar den koreanska biltillverkaren sin första ”prestandabil”, i30 N. Ett resultat från de senaste årens framgångsrika tävlande i rally-VM och ett allvarligt försök att utmana VW, Ford, Renault, Seat och Peugeot i segmentet för snabba bilar.

Hyundai i30 N är framtagen under ledning av BMW M:s tidigare chef Albert Biermann, som har till uppgift att placera Hyundai på kartan över intressanta prestandabilar samtidigt som Hyundai gärna vill ta tätpositionen inom hållbara lösningar. En ekvation som känns en aning motsägelsefull när vi nu skulle testa bilen på den snabba Vallelunga-banan norr om Rom.

Bokstaven N i beteckningen står för Namyang, Hyundais globala R&D center i Korea och Nürburgring där Hyundai har sitt europeiska testcenter. Att man använt just Nordschleife för tester känns kanske en aning överambitiöst, men det gjorde Biermann även när han basade för M-bilarnas tester. Man har deltagit i ADAC:s 24-timmars tester två gånger bara för att säkerställa att bilen klarar av bankörning och det bådade gott.

Förväntningarna var därför högt ställda när jag drog på mig hjälmen och satte mig bakom ratten. Med 275 hk under huven, ett uppstyvat chassi, elektroniskt justerbara stötdämpare, en helt ny differential för optimalt grepp med specialdesignade prestandadäck från Pirelli och en 6-växlad manuell låda med korta slag, skulle det bli intressant att se om den klarade av att mäta sig med konkurrenterna.

På ratten finns det två knappar som styr bilens inställningar. Bakom den vänstra hittar vi Normal-, Sport- och Eco-läget och bakom den högra döljer sig N-läget som styvar till stötdämparna och öppnar upp spjället i det högra av de två ljuddämparna för ett riktigt skönt ljud.

De första två varven gick i ett lugnt tempo för att känna in banan och bilen. Vallelunga-banan är en härlig bana. Snabb och med krävande kurvor där väghållningen verkligen får bekänna färg. I farter som motsvarar svensk motorvägsfart känns bilen välbalanserad. Med 353 Nm vridmoment så drar i30 N iväg snabbt utan alltför mycket växlande. Kraften kommer tidigt vilket gör det möjligt att köra på treans växel i ett bredare register.

När vi driver upp hastigheten för att verkligen testa bilens kapacitet så blir jag en aning besviken. Inte på accelerationen och bottendraget, utan på bilens uppförande vid hård kurvtagning. Trots den nya innovativa Electronic Limited Slip Differential (E-LSD) som ska optimera bilens grepp vid kurvtagning, understyr bilen påtagligt vilket medverkar till sämre grepp vid acceleration ut ur kurvorna. En liten besvikelse när allt annat känns riktigt bra.

Att framhjulsdrivna bilar understyr är snarare en regel än ett undantag, men det finns konkurrenter som hanterat detta bättre och det är lite märkligt med tanke på vilka resurser som Hyundai arbetat med. Nu ska det dock tilläggas att det endast är när man pressar bilen på bana som jag upplever detta, inte vid vanlig körning på krokiga vägar i trakterna norr om Rom. Då känns bilen riktigt härlig att köra. Välbalanserad, lättväxlad, skön styrning och med en lagom hård fjädring för att framhäva en sportigare karaktär.

Interiört så skiljer sig Hyundai i30 N från den normala 5-dörrars i30 genom de härliga sportstolarna som ger ett alldeles utmärkt stöd i alla leder och den sköna läderratten med de blå knapparna för körinställningar. Sportinstrumenteringen kompletteras av den 8” stora pekskärmen som innehåller bilens flesta funktioner. Här finns också sportdata som t.ex. varvtider etc. 

Eftersom bankörning inte är det primära skälet varför någon köper en skapligt upphottad Hyundai i30, så är det viktigt att i30 N uppfyller de vardagliga kraven på komfort och utrymme. Baksätet är bekvämt för två vuxna och bagageutrymmets 395 liter växer till hela 1 301 liter när man fäller baksätet (60/40). Med en löstagbar stång bakom baksätet, som har till syfte att styva upp bilen ytterligare, tappar man ca. 10 liter.

Jag tycker nog att Hyundai i30 N är en trevlig bil med ett utseende som tilltalar med snygga detaljer. Prestandan är fullt godtagbar utan att imponera hela vägen. Den är välutrustad och materialkvaliteten är riktigt bra. Komforten är bland de bättre i klassen och känslan på Autostrada, fruktansvärt dåliga vägar och smala härliga bergsvägar, är även de bland de bästa. Kort sagt: Hyundai i30 N är en bil att räkna med i klassen för mindre prestandabilar. Är det något jag gärna skulle vilja se så är det en dubbelkopplingslåda med paddlar, speciellt vid bankörning. Men vem vet? Kanske det kommer…tillsammans med en hybrid?

Priset är inte ännu fastställt men man räknar med att det börjar på ca. 300 000 kr för instegsmodellen på 250 hk och går upp till ca. 350 000 kr för en fullutrustad 275 hk modell. Det gör Hyundai i30 N riktigt prisvärd. Första kundleveranserna beräknas ske vid årsskiftet.

Testbilens tekniska data:

2,0 liters 4-cylindrig bensinmotor med twin-scroll turbo. 275 hk och 353 Nm vridmoment mellan 1 450-4 700 varv. 0-100 km/h tar 6,1 sekunder och toppfarten är 250 km/h. Några förbrukningssiffror och CO2-värden finns ännu inte tillgängliga.

Konkurrenterna är:

Peugeot 308 GTi, VW Golf Clubsport, Seat Leon Cupra, Renault Megane RS och Ford Focus RS.

 

FILM & FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik