Tesla - myten som övertygar stort

Det bilmärke som det skrivits allra mest om de senaste fem åren är Tesla. Men vad är det egentligen som gör just Tesla så intressant för media att de får mer press än andra märken som producerar tio gånger fler bilar?

Det kanske är lätt att säga att Tesla är skickligare marknadsförare är de flesta andra och visst är det svårt att inte hålla med om det. Men det handlar inte bara om Teslas karismatiske VD, Elon Musk och hans många gånger kaxiga utspel. Nej, det handlar om en biltillverkare som faktiskt var först med att serieproducera en elbil som klarar av att köras på i stort sett samma sätt som många fossila bilar och som till skillnad mot många andra märkliga elbilsskapelser, var riktigt snygg. Men snart är de inte ensamma om att erbjuda läckra elbilar med lång räckvidd. På årets IAA i Frankfurt visade Audi, BMW och Mercedes upp sina konkurrenter till Tesla. Dessa ligger inte mer än ett par år bort och Tesla välkomnar det! Man ser fram emot ett paradigmskifte eftersom det främjar den framtida miljön. Nobelt! 

2008 Tesla Roadster - Där började resan

2008 Lotus Elise stod för karossen

PRESTANDA

Det handlar också om en bil som slår de flesta supersportbilarna när det gäller acceleration. Det är säkert många som sett filmer där Tesla utmanar prestandabilar och lämnar dem klart distanserade vid start från stillastående. Det är ju ingen hemlighet att elbilar har en direktverkande kraftöverföring utan den fördröjning som förbränningsmotorer står för, men Tesla Model S är något i hästväg.

Accelerations- och räckviddsfenomenet började redan 2008 då Tesla lanserade en cabriolet-modell som byggde på ett Lotus-chassi där Tesla stoppat in sina batterier och elmotor. Räckvidden var redan då klart överlägsen andra elbilar och prestandan imponerade. 2012 lanserade Tesla Model S som skulle bli nyckeln till företagets framgångar på elbilsmarknaden, trots ett relativt högt inköpspris.

Med prestandavarianten av Tesla Model S som fick beteckningen P85D (P står för performance, 85 är batteriets kWh kapacitet och D står för dubbla motorer) och var utrustad med en ”knapp” på den gigantiska pekskärmen som hette Insane (galen). Ett kul namn på en funktion som inte bara speglar Teslas härliga attityd men också deras höga tekniska kunnande. Vid fulladdat batteri och med Insane-läget aktiverat, stack bilen iväg med en veritabel hästspark 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Accelerationen var så plötslig att risken för whiplash var överhängande.

Amerikanska Motor Trends dragrace

Hösten 2015 hade Insane-knappen fått gett vika för Ludicrous (löjlig) som då producerade en acceleration 0-100 km/ på fantastiska 2,9 sekunder som lämnade de flesta bilar bakom sig upp till ca. 130 km/h, sedan planade den ut en aning. För säkerhets skull hade man adderat en kontrollfråga efter att man valt Ludicrous, bara för att säkerställa att föraren var medveten om konsekvenserna. I sann Tesla-anda kunde man välja mellan No, I want my mommy och Yes, bring it on! 

Men det var som vanligt inte tillräckligt för Elon Musk och hans tekniska team, så man introducerade P90D som hade 5 kWh större batteripack och var 0,2 sekunder snabbare upp till 100 km/h. Det höll i princip alla bilar bakom Teslan upp till 150 km/h för att sedan tappa till supersportbilar som t.ex. Audi R8 V10 Plus, Porsche, Ferrari, Lamborghini etc.

Reaktioner vid acceleration med Ludicrous

Idag finns Tesla Model S och Model X (CUV=Crossover Utility Vehicle) med ett 100 kWh batteripack som ger räckvidder klart över 500 km*. Så länge man håller sig till 100D modellerna så kan man njuta av längre räckvidd men till bekostnad av accelerationen som ”bara” är 0-100 km/h på ca. 4,3 sekunder. (Nästa år kommer Model 3 som med en räckvidd runt 400 km och ett pris under 500 000 kr, kommer att bli den nya instegsmodellen i Tesla-familjen.)

Adderar man ett P framför beteckningen så händer det saker. Förutom att räckvidden tar stryk med 20 km så går det att uppleva en fullkomligt makalös acceleration i Ludicrous-läget: 0-100 km/h på 2,7 sekunder! Då gäller det att huvudet är tryckt mot nackstödet innan man drar iväg.

Model X

Tesla Model 3

Model 3

Foto: Tesla

EKONOMI

De flesta tycker nog att en Tesla är alldeles för dyr för att ens ta med den på sin lista över nya tänkbara bilar. Visst kan jag hålla med om att prislappen som startar på 912 250 kr för instegsmodellen 75D och en räckvidd på 490 km*, är mycket pengar framförallt då vi vet att våra norska vänner betalar betydligt mindre tack vare en gynnsammare miljöskattemodell.

Men det är politik och något som vi för tillfället inte kan göra något åt. Nej, istället ska vi ta en titt på vad TCO (Total Cost of Ownership) innebär. Till skillnad mot en bil med förbränningsmotor är driftkostnaden i princip obefintlig om man väljer att ladda på Teslas Superchargers där laddningen ingår i bilens pris.

Du laddar 80% av batteriets kapacitet på 30 minuter! Dessutom finns det så kallade Destination Chargers med en något långsammare laddning vid en mängd hotell och sevärdheter runt om i Europa. Med ett förmånsvärde från 1 925 kr/mån, noll kronor i fordonsskatt och ett mycket bra andrahandsvärde, så blir en Tesla ett riktigt bra köp. Och glöm inte miljön, vårt arv till kommande generationer. Går det att sätta ett pris på det?

Tesla Superchargers finns över hela Europa och laddningen ingår i priset!

FÖRSÄLJNING

Att köpa Tesla liknar inget annat bilmärke. Man brukar kalla Tesla för bilvärldens iPhone därför att man använder sig av butiker, ofta i shoppingcenter där man exponerar en eller två modeller tillsammans med bilder och material som hjälper till att skräddarsy bilar efter kundernas önskemål. Det har bevisligen fungerat riktigt bra eftersom man sålt över 3 000 bilar sedan säljstarten i Sverige. Många Teslakunder beställer också sina bilar via Internet, något som många andra biltillverkare har varit tveksamma till att introducera. "Kunderna vill klämma och känna på bilen innan de köper", är ofta argumentet. I Teslas fall har det fungerat utmärkt. Just nu säljer man allt man kan få händerna på och ökningen är konstant.

Tesla butiken

SERVICE

Servicekostnaderna är minimala eftersom en Tesla inte innehåller så många rörliga delar som en förbränningsmotor. Dessutom, till skillnad mot de andra elbilarna på marknaden, behöver man inte uppsöka en verkstad för de flesta uppdateringarna och kontrollerna. Detta sker via Internet där bilen laddar upp nya data per automatik och när det gäller Tesla och deras pågående utveckling, så sker det hela tiden nya uppdateringar som kunden får sig tillhanda.

I berättelsen från min resa till IAA i Frankfurt med en Tesla Model S 100D, får ni lite känsla för vad det innebär att köra (och leva) med marknadens hittills häftigaste elbil. Här kan ni läsa om Model X och om den nya Model 3 som förmodligen blir Teslas nya volymmodell.

*Enligt NEDC metoden

 

FOTO: Håkan Nilsson & Tesla Motors

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik