Premiär för nya Audi A7 Sportback

Audi passade på att slå två flugor med en smäll när man bjöd in ett antal utvalda journalister till Ingolstadt för att medverka vid världslanseringen av den helt nya A7 Sportback och invigningen av Audis nya designstudio.

Jag väljer att börja med att fokusera på bilen och återkommer om designstudion i ett separat reportage. I nya A7 Sportback visar Audi upp det nya designspråket som man visade redan 2014 i Los Angeles, Prologue-konceptet. Skillnaderna mot föregångaren är kanske inte dramatiska, men linjerna är något rakare än på föregångaren och framförallt är det baktill som vi hittar den största skillnaden.

Lanseringsshow och rundvandring

Audis VD, Rupert Stadler, presenterar nya Audi A7 Sportback...

...inför inbjudna journalister från hela världen.

Föregångarens design var lite av en vattendelare mellan de som älskade den låga bakdelen och de som hade svårt att acceptera den. Själv tillhörde jag den senare kategorin, varför den nya modellen var ett välkommet inslag i den övrigt snygga bilen. Precis som föregångaren är detta en sportig och dynamisk GT-vagn som bygger på samma plattform som den större A8.

Jag pratade med Volvos tidigare utvecklingschef på Volvo och numera Audis utvecklingschef, Peter Mertens. Han var lite av samma uppfattning. "Jag var inte riktigt förtjust i bakdelen på föregångaren men den nya är ett helt annat kapitel. Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för den nya designen eftersom projektet startade innan jag kom.", sa han och skrattade gott.

Här hittar vi också mycket av de nyheter som Audi presenterade i nya A8. Det handlar om framljus av LED-Matrix typ med 12 separata ljussegment som går att utrusta med laser assistans, fyrhjulsstyrning (tillval), elektroniskt chassiprogram (ECP), luftfjädring och mildhybridtekniken som Audi kallar BAS och består av ett 48 V litium-jon batteri som fungerar som startmotor och kan laddas upp med hjälp av återvinning av bromsenergi.

Audis animering av ljusdesignen

Exteriördesignen känns genomtänkt med linjer som tar tillvara på det sportiga intrycket på ett subtilt sätt. Den låga fronten är faktiskt bredare än A8 och med de smalare strålkastarna samt luftintagen, får bilen ett mer dynamiskt utseende än föregångaren.

Den långa motorhuven, den långa hjulbasen med de korta överhängen, den mjukt sluttande taklinjen och den större integrerade spoilern som fälls upp i farter över 120 km/h, bidrar till den sportiga framtoningen.

LED-bakljusen innehåller flytande ljusbilder vid uppstart och när man använder körriktningsvisaren. En LED-list med 13 vertikala segment mellan bakljusen adderar till den dynamiska bakdelen och precis som på A8 så lyser den upp med en animation vid dörröppning.

LED Matrix ljus med animation. Laserljus är tillval.

De nya LED-bakljusen med animation. Snyggt!

Nya A7 Sportback är 4,97 m lång, har en hjulbas på nästan 2,97 m och är närmare 1,91 m bred men bara drygt 1,42 m hög. Det ger ett riktigt bra innerutrymme på längden och bredden. Fram sitter man otroligt skönt i de härliga stolarna och huvudutrymmet bak har förbättrats, dock inte tillräckligt för mina 197 cm. Det är priset man får betala för den sluttande GT-karossen.

För den som vill göra resan extra behaglig erbjuds justerbara, skräddarsydda kontursäten med ventilation och massage fram. Det går också att få två individuella säten bak som tillval, men då går inte dessa att fälla. Dessutom kan man välja till luftjoniserare, doftgivare och ett ännu effektivare luftfilter som utestänger i stort sett alla oönskade dofter.

Audis designchef, Marc Lichte, beskriver detaljerna

En större spoiler som fälls upp i över 120 km/h

Trots den slanka siluetten rymmer bagageutrymmet 535 liter och kan ökas till 1 390 liter med baksätet nedfällt. För den golfande målgruppen kan det vara skönt att veta att bagageutrymmet har optimerats så att två golfbagar kan få plats på tvären, men lämna vagnarna hemma.

Interiört har man valt samma väg som i nya A8, med skillnaden att instrumenteringen har vinklats mot föraren och därmed lag mer fokus på sportigheten. Här hittar vi samma dubbla pekskärmar som i A8, en sportigare växelväljare och en svart paneloptik inramad i grafitgrå aluminium som smälter in i instrumentbrädan när den stängs av. Det är sportigt och elegant på ett sätt som få tillverkare kommer upp i. MMI navigation är standard och MMI navigation plus finns som tillval liksom Bang & Olufsen Advanced Sound System med 3D-ljud.

Audis beskrivning av interiördesignen

Snyggt och funktionellt á la Audi

Två pekskärmar som i Audi A8

Nya Audi A7 Sportback är utrustad med samma utbud av avancerade och uppkopplade tjänster som i nya A8. Audi connect innehåller ett stort antal online-tjänster. Med hjälp av andra Audi-bilar skapas s.k. swarm intelligens och Car-to-X-tjänster så att bilarna kan varna varandra vid halka eller trafikolyckor. (Ett liknande system visade Volvo förra året.) Förhoppningsvis så kommer dessa system inte att vara låsta till enskilda märken i framtiden, utan istället fungera fritt mellan bilar med liknande teknik.   

Hela 39 förarassistanssystem finns att tillgå, varav tre paket samlar de flesta: Audi AI parkeringspaket (introduceras gradvis 2018), Citypaket med den nya korsningsassistenten samt Tourpaketet som är standard. Den senare inkluderar bl.a. effektivitetsassistans, som uppmanar till en bränsleeffektiv körstil, samt en adaptiv körassistent (ADA) med både adaptiv farthållare och filhållare i ett.

FOTO: Audi AG

Precis som i nya Audi A8 är även A7 Sportback utrustad med AI-funktioner som Audi AI remote parkeringspilot och Audi AI remote garagepilot som kommer under 2018. Systemen gör att Audi A7 Sportback själv kan parkera i en parkeringsficka eller i garage och styras från utsidan via myAudi-appen på mobilen. (Läs mer om funktionerna i A8 artikeln.)

Den progressiva styrningen ska ge direkt respons från vägen, med sportig utväxling som blir ännu mer direkt ju längre ratten vrids. Fyra fjädringsval erbjuds: konventionell stålfjädring, sportfjädring som sänker markfrigången med 10 mm, elektroniskt styrd dämpning eller självnivåreglerande adaptiv luftfjädring. Som tillval finns även en sportdifferential som fördelar vridmomentet aktivt mellan bakhjulen och kompletterar fyrhjulsdriften quattro.

FOTO: Audi AG

FOTO: Audi AG

Alla motorer i A7 Sportback är så kallade mildhybrider (MHEV) som bidrar till ökad komfort och minskad bränsleförbrukning. Förutom att systemet kan återvinna energi med upp till 12 kW vid inbromsning, så kan bilen rulla fritt med motorn deaktiverad vid hastigheter mellan 55 och 160 km/h och sedan starta igen via BAS (Belt Alternator Starter). Man uppskattar att mildhybridtekniken sänker bränsleförbrukningen med så mycket som upp till 0,7 l/100 km.

Nya Audi A7 Sportback kommer inledningsvis med en 3.0-liters V6 TFSI-motor på 340 hk och 500 Nm i vridmoment, vilket ger 0-100 km/h på 5,3 sekunder. Enligt NEDC förbrukar grundversionen av Audi A7 55 TFSI 6,8 liter/100 km vilket ger ett CO2-utsläpp på 154 g.

3.0 TFSI-motorn är utrustad med en sjustegad S tronic-växellåda och quattrosystemet med ultrateknik, som blixtsnabbt kan koppla ur driften till bakhjulen och frikoppla kardanaxeln när fyrhjulsdriften inte längre behövs. Fler sex- och fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer kommer att introduceras kort efter produktionsstarten.

FOTO: Audi AG

Mitt omedelbara intryck av nya Audi A7 Sportback var att den liknade föregångaren i mycket. Självklart är det svårt att göra om designen alltför mycket om man vill behålla GT-vagnens former. Men man har faktiskt lyckats riktigt bra med den nya modellen. Fronten känns aggressivare, sportigare och bredare. Bakdelen är ett riktigt lyft jämfört med föregångaren. Att Audi gillar att experimentera med ljusen, upplever jag som ett kul inslag mer är nyttigt. Interiört bjuder nya A7 på marknadens kanske bästa layout tillsammans med nya A8. Jag gillar den här bilen som en GT-vagn, så länge jag slipper sitta i baksätet. Utan att ha kört den så ger jag nya A7 Sportback ett högt betyg. Bra jobbat Audi!

FOTO: Irene Bernald, Audi Sverige

Nya Audi A7 Sportback tillverkas i Neckarsulm i södra Tyskland och lanseras i Sverige i mars 2018. Försäljningsstarten sker under november. Ca-priset för Audi A7 Sportback 55 TFSI 340 hk quattro S tronic är 662 000 kr.

 

LIVE FILM & FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik