Blixtvisit av Teslas nya konkurrent

När Jaguar presenterade sin allra första elbil, Jaguar I-PACE i november förra året, var det även den första producenten som verkligen hade kapacitet att utmana Tesla. I samband med detta kunde köpsugna registrera sitt intresse på Jaguars hemsida. Bara i Skandinavien har över 2000 registrerat sig.

Lördagen den 21 oktober kom Jaguar I-PACE till Stockholm på en blixtvisit. Utanför hotell Lydmar hade man ställt upp samma bil som man några veckor tidigare visade upp på bilmässan i Shanghai. Dock saknade den all elektronik bakom instrumenten. Den hade kineserna slitit ur innan bilen skeppades till Europa. Ett kvalificerat och öppet industrispionage som förekommer vid alla lanseringar.

ANNONS: Laddstolpar för elbilar - en viktig profileringsfråga

En snygg, pärlvit elbil som var mycket nära produktionsfärdig, en produktion som startar redan i vår med leverans sommaren 2018. Jaguar kommer därmed att vara den första tillverkaren som kan leverera, inta bara prata om det, en elbil i klass med Tesla (Model X) och med en räckvidd på över 50 mil! Jaguar I-PACE är en prestandabil med sportbilsegenskaper och mångsidigheten hos en 5-sitsig SUV. Med en räckvidd på över 50 mil enligt den europeiska körcykeln (NEDC), så behöver en förare med en genomsnittlig daglig körlängd på 4-5 mil bara ladda bilen en gång i veckan.

Jaguar har lagt mycket fokus på en optimerad aerodynamik som begränsar luftmotståndet till Cw 0,29. Den kommer att ha elmotorer på fram- och bakaxeln som tillsammans genererar en kombinerad effekt på totalt 400 hk och 700 Nm i omedelbart vridmoment. Bagageutrymmet bak sväljer 570 liter och ytterligare 36 liter fram. Accelerationen är på Teslas nivå där 0-100 km/h går på ca. 4 sekunder.

Snygga detaljer på rattspakarna.

Utfällbar bricka på passagerarsidan.

Priset är ännu inte fastställt, men en kvalificerad gissning är att I-PACE inte blir högre än motsvarande Tesla. Eftersom antalet bilar som kommer att produceras är relativt lågt, så har Jaguar gjort det möjligt att säkerställa så snabb leverans som möjligt genom att fylla i ett formulär på jaguar.se. Då får man ytterligare information om processen och hur man går tillväga för att lämna deposition. Depositionen är satt till 10 000 SEK och prioriteringen börjar gälla när summan är inbetald. Enligt min uppfattning så är det här en verkligen intressant modell och jag ser fram emot de första provkörningarna.

 

FOTO: Håkan Nilsson & Jaguar

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik