BILTEST: VW Tiguan Allspace - Ett nummer större

Den senaste generationen av Volkswagens populära SUV Tiguan, har kompletterats med en 21,5 cm längre version med sju säten. Men håller den mot största konkurrenten som finns i ”familjen”?

VW Tiguan är den mest sålda SUV:en i segmentet strax under Volvo XC60. En genomtänkt och bekväm SUV som dessutom ser rätt bra ut. Den har fungerat bra för de flesta men om man haft behov av sju säten, då har kunderna fått vänt sig till andra märken.

Ett av de märken som fångat upp dessa kunder, finns i Volkswagen-familjen: Skoda Kodiaq. Men nu vill VW ha även den kakan och Allspace är receptet. Baserad på samma modulära MQB plattform som kusinen från Tjeckien, delar Tiguan Allspace i stort sett alla mått.

När jag testade ”vanliga” Tiguan i november förra året, var jag positiv till kvaliteten, komforten och körkänslan. Det var ingen sportig bil, trots att man lätt leds till att tro det tack vare designen. Nej. Det var en bra familjebil med goda utrymmen och Allspace följer det spåret med skillnaden att Allspace känns skönare på landsvägen, mycket tack vare den längre hjulbasen. Det är en riktigt bekväm bil.

Eftersom den är 21,5 cm längre och har en nästan 11 cm längre hjulbas, har man fått plats med en tredje stolsrad som består av två stolar med minimalt benutrymme när mellanraden är i normalläget. I det läget är det bara barn som får plats där bak.

Nu går ju mellanraden att skjuta fram för mer plats längst bak, men då kan bara väldigt kortvuxna sitta där. Blir liksom inte helt bra hur man än gör, fast det är ju klart. Ska man frakta de mindre barnen och deras kompisar till hockeyträningen, då räcker sittplatserna men då har man ingen plats för utrustningen, väskor etc.

Spontant känner jag att detta med sju säten i en SUV är rätt opraktiskt. Detsamma gäller Skoda Kodiaq. Har man verkligen behov av en extra stolsrad så är en MPV (minibuss) ett mer logiskt val. Fördelen med Tiguan Allspace är om man inte har behov av de extra två stolarna för då får man ett gigantiskt bagagerum på 760 liter. Fäller man mellanraden så blir det en riktig lastbil med en kapacitet på 1 920 liter.

Frågan man också måste ställa sig är om det är värt att betala mer för en Tiguan Allspace än en Skoda Kodiaq med samma utrustning? Visst är Tiguan Allspace en snyggare bil…på utsidan, men i övrigt princip samma bil med samma drivlinor. Jo just ja. Tiguan erbjuder ju en digital instrumentering som inte finns i Kodiaq, men är dessa detaljer värt minst 59 000 kr?

FOTO: Daniel Östlund

Även om jag kanske låter lite negativ så är Tiguan Allspace en riktigt bra bil som fyller mellanrummet mellan vanliga Tiguan och den stora Touareg. Det måste vara olyckligt för Volkswagen Group att största konkurrenten finns inom koncernen och inte utanför. Det bidrar inte till ökade konsoliderade intäkter, men eftersom Skoda har fria händer att utveckla sina egna produkter på samma plattformar, så kommer det att bli en tuff uppgift för Tiguan Allspace att hindra Kodiaq från att inta sjusits-tronen.

Motoralternativen är desamma som den mindre Tiguan:

2,0 TSI 180 hk                     från 336.000 kr

2,0 TSI GT 220 hk               från 405.000 kr

2,0 TDI 150 hk                    från 336.000 kr

2,0 TDI GT 190 hk               från 375.000 kr

2,0 TDI GTS 240 hk             från 437.500 kr

 

 FOTO: Volkswagen Group

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik