BILTEST: Nya Audi A8 - Marknadens mest teknikstinna bil

Audi är nog marknadens mest teknikstyrda företag. Det märks i de flesta av deras modeller de senaste åren. Nu är det dags igen att visa framfötterna med nya Audi A8, ett rullande ”technical statement” i en inte alltför förändrad men imponerande kostym.

För att visa världen hur skickliga man är, så anordnade Audi ett evenemang i Barcelona i juli som kallades Audi Summit. Här exponerades allt från autonoma produktionssystem, 3D tillverkade aluminiumdetaljer, nakna ramar som visade bilarnas grundkonstruktion, de olika drivlinorna i fullskaliga modeller och samtliga Audi modeller inklusive deras framgångsrika racingbilar.

Men den stora stjärnan på detta gigantiska event var den nya generationen av toppmodellen A8, ett veritabelt tekniklabb som introducerar en hel del nya lösningar som kan placera Audi ett steg före konkurrenterna ett bra tag framöver. I veckan som gick var så dags att testa nya A8 på vägarna runt Valencia. Håll i er, för nu blir det åka av i listan av nyheter där Audi AI (Artificial Intelligence) utgör en stor del.

Den största AI-nyheten måste nog anses vara att nya Audi A8 är den första serieproducerade bilen med Level 3 autonoma funktioner, vilket innebär att bilen ska kunna köra och agera på egen hand på t.ex. motorvägar och upp till 60 km/h i bilköer. Man kallar det Audi AI Traffic Jam Pilot och tar hand om att bromsa, gasa och hålla bilen i filen. Filbyten sker manuellt.

Level 3 betyder att föraren har det övergripandet ansvaret och måste vara beredd att ta kontrollen över bilen när som helst. Audi talar om ”The 25th hour” som går ut på att låta föraren utnyttja del av tiden i bilen till att bl.a. jobba, något som kan kännas märkligt samtidigt som det egentligen är skönt att kunna ägna sig åt något konstruktivt när man sitter i bilköer.

Detta var dock något vi aldrig fick en chans att testa, för trots att tekniken redan finns och fler tillverkare kommer att lansera den inom kort, så saknas tillstånden att använda den. Ny teknik som vi dock fick möjlighet att testa var bl.a. AI Parking Pilot, en självparkeringsfunktion där man via en app i mobiltelefonen kan låta bilen parkera sig själv medan man står utanför. Något som till viss del liknar den som Mercedes visade förra året när jag testade E-Klass kombi.

En annan smart stödfunktion var AI Garage Pilot, styrhjälpen i trånga utrymmen där kameror och sensorer hjälper till att ta sig förbi föremål genom att påverka rattutslaget. En smart lösning som fungerar riktigt bra och hjälper till att undvika småskador.

LÄS OCKSÅ: Premiär för nya Audi A7 Sportback

Fundamentet för dessa funktioner består av en central förarassistanskontroll som kontinuerligt bearbetar data från sensorer samt den främre kameran och skapar en artificiell modell av omgivningen. Audi är också den första tillverkaren som använder en laser scanner för att skapa en optimal precision. Nya A8 har mer än 40 olika AI-system som var och en använder sig av den artificiella modellen för att öka precisionen. Nu snackar vi high-tech!

En annan funktion som imponerade på mig var fyrhjulsstyrningen som eliminerade nästan 50% av rattutslaget i en 90° kurva. Jag har testat fyrhjulsstyrning i Renault Talisman, BMW 7-serie och Mercedes AMG GT C, men ingen har så påtagligt bidragit till svängradien som nya Audi A8. Svängradien är bara 11,4 m vilket är betydligt mindre än de flesta bilar i klassen.

Nytt är också att A8 är en så kallad Mild Hybrid eller ”lätthybrid” som tekniken också kallas. Audi kallar systemet BAS (48-volt Belt Alternator Starter) och är en lösning där den kombinerade generatorn/startmotorn är kopplad till förbränningsmotorn med en kilrem.

BAS-systemet (48 V litium-jon batteri) fungerar som startmotor, men den konventionella startmotorn finns kvar för start vid kalla temperaturer. BAS driver bilen vid frirullning i hastigheter mellan 55–160 km/h, i upp till 40 sekunder. BAS-enheten återvinner även bromsenergi för ladda upp batteriet. Audi hävdar att lätthybridstekniken ger en bränslebesparing på cirka 0,7 l/100 km men också att nya A8 dessutom blir smidigare, tystare och mer kraftfull.

Det finns betydligt fler nyheter i nya Audi A8, men låt mig istället gå in på designen. Många är av uppfattningen att Audis nya modeller är ganska homogena, dvs att de liknar föregångaren så pass mycket att ett otränat öga inte kan identifiera skillnaderna. Jag kan nog vara benägen att hålla med, men den nya generationen A8 har detaljer som få kan missa.

Vi börjar i fronten där grillen har vuxit betänkligt, nästan till samma storlek som vi hittar på Audi Q7. Snyggt eller inte, det är inte jag som ska avgöra, men stor är den. Framljusen är av LED-Matrix typ med laser assistans. Det innebär kortfattat ett makalöst ljus som bländar av sektioner medan andra är fullt upplysta. Egentligen inget nytt eftersom vi sett ett liknande system på Opel Astra för två år sedan och nu senast på Opel Insignia.

Från sidan går det knappast att skilja nya A8 från föregångaren, så vi letar oss bakåt och hittar de nya OLED-bakljusen som kan skapa ”flytande” kombinationer. De hålls samman av en OLED-ramp som löper över hela bakluckan. Känns lite amerikanskt och påminner en del om sista generationen Saab 9-5.

Nya Audi A8 är 37 mm längre än föregångaren vilket innebär att den idag mäter drygt 5,17 m på längden. En stor bil alltså. Räcker inte det så finns det en drygt 5,3 m A8-variant med tillägget L. Den är även 13 respektive 17 mm högre än föregångaren, men i övrigt är det ungefär samma mått.

Det innebär att innerutrymmena är väl tilltagna, både i fram- och baksätet. Framstolarna är mycket bekväma med massagefunktion både för förare och passagerare. Inställningsmöjligheterna är oändliga. Baksätet i ”normala” A8 är avsett för två personer och med elinställningar är det så bekvämt att man inte gärna vill kliva ur. I A8L kan man även få fotmassage!

Instrumenteringen i Audi, rent generellt, tillhör de allra bästa och nya A8 är inget undantag. Även här hittar vi high-tech i form av digitala instrument, en 10,1” pekskärm som reagerar på rörelser innan fingrarna hinner kladda ner den. Här finns det nya revolutionerande navigationssystemet som är framtaget av det med BMW och Mercedes samägda företaget HERE. Här kan man söka på bl.a. restauranger, hotell, affärer etc. Så småningom kommer man att lägga till fria parkeringsplatser på destinationen. Måste upplevas för att förstå värdet.

Under denna pekskärm hittar vi en 8,6” pekskärm som kontrollerar bl.a. klimatanläggningen och övriga komfortfunktioner. Den fungerar även som skrivplatta i kombination med navigationssystemet.

Att köra nya A8 är en komfortupplevelse på en nivå som får konkurrenterna att blekna. Det man först slås av är tystnaden i kupén, även vid högre farter. Det här är utan tvekan den tystaste bil jag kört, även Tesla inräknat.

En annan funktion som bidrar till komforten är den adaptiva luftfjädringen som anpassar sig efter hinder som t.ex. vägbulor. Istället för att studsa till så flyter bilen över dessa genom att den främre kameran identifierar ojämnheten och anpassar fjädringen individuellt. Den höjer sig även automatiskt för lättare insteg och lyfter sig vid eventuell sidokollision för att bättre absorbera rörelseenergin. Smart!

Vad som framgick av provkörningen i Valencia är att Audi har skrivit ett nytt kapitel i bilens innovationshistoria. Nya A8 representerar en framtid som de flesta tillverkare fortfarande har i planeringsstadiet men som Audi redan erbjuder. I konkurrens med BMW 7-serie och nya Mercedes S-klass (testartikel kommer nästa vecka), står Audi A8 överst på pallen. Det här är branschens nya måttstock och det blir ingen lätt uppgift att uppnå.

Onsdag den 19 oktober startar försäljningen och de modeller som kommer till Sverige är:

A8 3.0 TFSI 340 hk quattro tiptronic - 870.000 kr

A8 3.0 TDI 286 hk quattro tiptronic - 943.000 kr

A8 L 3.0 TFSI 340 hk quattro tiptronic - 920.000 kr

A8 L 3.0 TDI 286 hk quattro tiptronic - 993.000 kr

Den kompletta tekniska informationen hittar du här.

 

FOTO: Håkan Nilsson & Audi AG

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik