TEST: Volvo XC40 – bäddat för succé

Äntligen har jag fått provköra Volvos nya lilla SUV XC40 och det var en riktigt trevlig bekantskap som har potential att bli vår svenska biltillverkares nya storsäljare.

Volvo hade bjudit in oss journalister för att testa XC40 i trakterna runt Barcelona, där en kombination av salongssläta motorvägar och härligt kurviga bergsvägar skulle få den helt nya modellen att bekänna färg. Utfallet blev med beröm godkänt och borde skaka om konkurrenterna, för Volvo XC40 imponerar.

Volvo XC40 är den svenska tillverkarens intåg in i det snabbast växande segmentet på marknaden, kompakt SUV. Det är en ungdomligare modell än vad vi varit vana att förknippa Volvo med. Trots att exteriördesignen följer Volvos tema, upplevs bilen visuellt ”coolare”. Kvar finns den  karaktäristiska fronten med ”Tors hammare”-signaturen i framljusen och bak hittar vi de högt uppdragna bakljusen som också är ett Volvo-signum. Allt sammanfaller i ett riktigt ”snyggt paket” som känns helt rätt i konkurrensen.

ANNONS: Laddstolpar för elbilar - en viktig profileringsfråga

D4 Momentum

D4 Momentum

Även interiört känner vi igen oss från andra Volvo-modeller, men med skillnaden att den genomgående upplevs som sportigare. Instrumentpanelens utformning är riktigt snygg, där instrumenteringen och Volvos infotainmentsystem Sensus, ramas in på ett smakfullt sätt. Här har man även arbetat med återvunnet material i dörrsidor och läckra färgkombinationer i R-designmodellen. Med andra ord väldigt olikt Volvo och riktigt uppfriskande.

Självklart är XC40 utrustad med Volvos sköna stolar som gör att alla typer av förare kan hitta en bekväm position. Även baksätet är riktigt bekvämt för någon av medellängd. För de små baksätespassagerarna kan det dock kännas en aning instängt eftersom man sitter lite djupt och sidorutorna är ganska smala, som en del av designen.

Interiören i D4 Momentum

Interiören i D4 Momentum

Interiören i D4 Momentum

T5 R-Design

T5 R-Design

T5 R-Design

XC40 erbjuder även många utrymmen för att stoppa undan prylar i dörrarna och under stolarna, ett speciellt fack för telefoner med induktions-laddning, en utfällbar krok för små shoppingpåsar i handskfackets överkant och en uttagbar avfallsbehållare i tunnelkonsolen. XC40 har inga högtalare i dörrarnas nederkant utan istället mindre diskanthögtalare och en subwoofer längst bak i motorrummet.

Bagageutrymmet sväljer 460 liter (inkl. under lastgolvet) med baksätet uppfällt, vilket är riktigt bra och betydligt mer än vad man först tror när man ser bilen. Fäller man baksätet så trycker man in hela 1 336 liter. Här hittar vi några riktigt smarta lösningar som det vikbara lastgolvet som även fungerar som avskiljare och med krokar för att hänga matkassarna. Det går även att utrusta XC40 med elektriskt utfällbar dragkrok och den maximala dragvikten är hela 2 100 kg.

Smart hängare

Ännu smartare avfallsbehållare

Byggd på den helt nya CMA-plattformen som är framtagen tillsammans med Geely och som man delar med ”systermodellerna” från Lynk&Co, bjuder XC40 på en något annorlunda känsla än t.ex. XC60 som är byggd på Volvos större SPA-plattform. Den är också grunden för kommande 40-modeller och är även anpassad för framtida elektrifiering som vi dock får vänta på till tidigast 2019. Markfrigången är ca. 21 cm (beroende på vilken hjuldimension man väljer) så framkomligheten i terräng borde inte vara några problem. 

Vad gäller övrig teknik så innehåller XC40 samma säkerhetsfunktioner som i 90-och 60-serierna. Bland säkerhets- och förarstödsfunktionerna i XC40 hittar vi Volvo Cars Pilot Assist-system, City Safety-systemet, avkörningsbegränsare, Cross Traffic Alert med autobroms samt en 360-graderskamera som hjälper föraren att parkera på trånga parkeringsplatser. Det gör XC40 till en av de mest välutrustade och säkraste kompakta SUV:arna på marknaden.

T5 R-Design med 20" fälgar

Under skalet hittar vi samma drivlinor som i övriga Volvo-modeller. För provkörningen i Barcelona fanns dock bara två motoralternativ att välja på: D4 dieseln med 190 hk och T5 bensinaren med 247 hk som är introduktionsmodellerna. Ingen av dessa modeller kommer förmodligen att bli storsäljare i Sverige, utan där kommer säkert D3 dieseln och T3 bensinaren ta positionen.

Jag började att köra D4 modellen med Momentum-paketet och som var lackad i en snygg ljusblå färg som man valt att kalla Amazonblå. Kombinationen med det vita taket var riktigt smakfullt. Den fina VEA dieseln från Skövde tillhör en av de bättre på marknaden. Med ett vridmoment på 400 Nm så finns det gott om bottenstyrka för en aktiv körning och samtidigt är den mycket ekonomisk.

Första delen av provkörningen ägde rum på motorväg där jag slogs av hur tyst den var, trots att testmodellen var utrustad med 19” däck (18” std). Självklart spelar de släta vägarna en stor roll i intrycket. De "råa" svenska vägarna kommer att bidra till en högre ljudnivå, men ändå... XC40 är skön och behaglig med en styrkänsla som inte är långt efter XC60. Den 8-stegade automatlådan arbetade mjukt så länge man inte pressade bilen, då kändes det en aning mer ansträngt, även i Dynamic-läget. Klart är att D4 är mer en ”glidarbil” än sportbil, men en alldeles förträfflig sådan. 

Men med T5 motorn så var det en annan historia. Här blev det ”lite fart under sulorna”. Med 350 Nm vridmoment i en plan momentkurva så levererar den här varianten av XC40 en riktigt sportig känsla. Även den redan fina väghållningen som D4 bjöd på, upp och ner de krokiga bergsvägarna, kändes bättre. Det enda jag saknade var kanske ett lite sportigare ljud när man trampade på gasen, men det är kanske inte alla som uppskattar sådana små detaljer lika mycket som jag.

T5 R-Design är en tuff bekantskap

När vi pratar väghållning så hittar vi något så traditionellt som MacPhearson-fjäderben fram och multilänkaxel bak. Trots detta konventionella upplägg så har Volvos tekniker verkligen lyckats ta fram köregenskaper som är mycket nära XC60. Personligen så tyckte jag faktiskt att XC40 T5 var trevligare att köra, mycket tack vare de sportigare egenskaperna. Fast då ska ju tilläggas att T5 modellen också var utrustad med R-designchassit som ger en 10% styvare fjädring och andra stötdämpare bak. Verkligen värt att satsa 22 000 kr extra på!

T5 med 247 hk och 350 Nm - Min favorit

Vid produktionsstart kommer XC40 alltså med dieseln D4 på 190 hk och ett vridmoment på 400 Nm. Förbrukningen vid blandad körning anges till 5,1-5,2 l/100 km och CO2 utsläppet hamnar på 131-135 g/km enligt den gamla mätningen NEDC. (Den nya mätningen WLTP kommer att ge förbrukningssiffror på 6,3-7,0 l/100 km.) 0-100 km/h ska den klara på 7,9 sek och toppfarten är 210 km/h.

Alternativet är den bensindrivna fyrcylindriga T5 med Drive-E-drivlina på 247 hk och ett vridmoment på 350 Nm. Här är förbrukningen givetvis högre men hamnar ändå på moderata 7,2-7,4 l/100 km enligt den gamla NEDC mätningen och med ett CO2 utsläpp på 164-168 g/km. (Den nya mätningen WLTP kommer att ge förbrukningssiffror på 8,3-9,0 l/100 km.) Den sticker iväg 0-100 km/h på 6,5 sek och toppfarten är 230 km/h.

Fler drivlinealternativ, inklusive en hybrid och en helt elektrisk version kommer längre fram. Jag tycker det är tråkigt att man inte redan nu kunde erbjuda en elektrifierad version. Som det ser ut just nu så får vi vänta ytterligare minst ett år. Det är lite svagt Volvo. Ytterligare två versioner som vi vet kommer är den nya trecylindriga bensinaren T3 på 156 hk och med framhjulsdrift samt den lilla dieseln D3 på 150 hk, också med framhjulsdrift. XC40 blir alltså Volvos första modell som går att få med Volvo Cars nya trecylindriga motor.

Stolt placerad flagga som "visar var skåpet ska stå".

Volvo Cars introducerar även ett alternativ till det traditionella bilägandet med en prenumerationstjänst som man kallar Care by Volvo och som även går att beställa online. Tanken är att göra bilägandet lika transparent, enkelt och problemfritt som att ha en telefon, dvs. att man kan byta ut bilen vartannat år. Volvo gör det även möjligt att "låna" en större modell vid behov. 

Volvo kommer att inkludera en rad concierge-tjänster såsom tankning, tvätt och städning, hämtning för service och leverans av varor som köpts på nätet direkt till bilen. En prenumeration med en fast månadsavgift börjar från 6 482 kr/mån och ärligt talat har jag svårt att se speciellt många som kommer att hoppa på det, i alla fall till en början. 

Grattis Volvo!

Väljer man istället att köpa XC40 på ett mer traditionellt sätt, så börjar priserna på 398 900 kr för D4 och 416 900 kr för T5, båda i Momentum-utförande. Det är mycket pengar för en kompakt SUV och inte långt ifrån den större XC60. Därför kan priset bli ett hinder, framförallt i konkurrens med t.ex. VW T-Roc, BMW X1 och Audi Q2. Under våren kommer den trecylindriga T3 med ett pris på ca. 296 000 kr och D3 312 000 kr, men då är det i Kinetic-utförande och det är nog ingen som kommer att nöja sig med det. För att ta reda på vad det kostar att utrusta XC40 så kan du bygga din bil här.

Försäljningen kom igång i oktober och hittills har man sålt drygt 13 000 XC40. De första bilarna har precis rullat av linan i Gent och man kan bara hoppas att de tagit höjd för volym, för det är definitivt bäddat för succé...trots det höga priset!

 

FOTO: Wolfgang Groeger-Maier & Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik