TEST: "Världsbilen" Jaguar F-Pace

”World Car of the Year”. När det mesta i svensk motorpress har kretsat runt nya Volvo XC60, så var det Jaguar F-Pace som plockade hem den kanske finaste titeln 2017. Men vad var det som föranledde detta? Är den verkligen bättre än andra SUV i segmentet?

Det är lätt att bli hemmablind och falla för varumärket som under decennier varit en del av det svenska folkhemmet, men om man tar bort ”skygglapparna” så borde Jaguar F-Pace vara ett riktigt intressant alternativ…om man ska tro världspressen.

Jaguar F-Pace är en snygg SUV, kanske en av de allra snyggaste, endast passerad av det coola och dyrare syskonet Range Rover Velar som bygger på samma skalbara bottenplatta. Men allt sitter inte i den sköna designen med det minimala överhänget fram och det långa överhänget bak som gör att bilen liksom dras bakåt på ett elegant och samtidigt sportigt sätt.

På skogsvägar eller...

...krokiga småvägar är F-Pace härlig att köra.

Den sportiga framtoningen framgår inte lika mycket i interiören som istället andas elegans. Instrumenteringen i testbilen består av ett 12,3” digitalt kluster med möjlighet att visa navigeringen i 3D (tillval). Det kompletteras av en 10,2” pekskärm som innehåller det mesta man kan förvänta sig av ett modernt infotainmentsystem. Det är relativt lättarbetat men inte i klass med t.ex. BMW eller Audi. Materialvalet är överlag av hög kvalitet, som sig bör i en bil av den här klassen.

Stolarna känns inte lika bekväma som konkurrenternas, framförallt inte för mina 197 cm. Jag saknar ett bättre stöd för benen men personer av ”normalstorlek” kommer säkert att finna sig tillrätta. Baksätet är rymligt och bekvämt för två vuxna eller tre barn. Här finns även USB-uttag för alla passagerare. Bagageutrymmet är riktigt stort och lättlastat. Hela 650 liter ryms under insynsskyddet och fäller man baksätet (40/20/40) så sväljer den 1 500 liter.

Inte så sportigt men elegant och lättarbetat.

Bekväma stolar för de flesta "normala".

Rymligt och skönt baksäte.

Snyggt och prydligt för en extra peng.

650-1 500 liter lättlastat.

Bra lösning för matkassen.

Under skalet är F-Pace byggd på en aluminiumkonstruktion som består av en tredjedel återvunnet material. Att Jaguar valt att återvinna aluminium gör att man reducerar energiåtgången vid produktion med närmare 90%. Jaguars ambition är att vara ledande när handlar om att bygga lätta och vridstyva bilar i aluminium. Det märks i de fina köregenskaper deras bilar har.

I tillägg till det lätta och vridstyva chassit, så är Jaguar F-Pace utrustad med dubbla länkarmar fram och Integral Link bak. Detta reducerar krängningar och behåller kontakten med vägen oavsett hur ojämnt underlaget är. Väghållningen på krokiga vägar är i klass med sportbilar. På landsväg färdas man mjukt, tyst och mycket bekvämt.

Respektingivande optik och härliga köregenskaper.

Jaguar F-Pace är i grunden bakhjulsdriven men med den fina fyrhjulstekniken och differentialer som bilen delar med Range Rover, fördelas kraften blixtsnabbt till framhjulen. Denna teknik plus en markfrigång på 23 cm, innebär också att F-Pace har i princip samma utmärkta terrängegenskaper som kännetecknar Range Rover.

F-Pace delar motorer och växellådor med övriga bilar i Jaguar programmet. Testbilen var utrustad med den fina 3.0 liters biturbo V6-dieseln på 300 hk. Med ett vridmoment på hela 700 Nm sticker den nästan 1,9 ton tunga bilen iväg 0-100 km/h på 6,2 sek. Toppfarten är 241 km/h och CO2 utsläppet måttliga 159 g/km. Snittförbrukningen anges till 6,0 l/100 km, men det är vad jag skulle kalla ett drömscenario. I själva verket hamnar den på närmare 8,0 l/100 km och det är faktiskt inte så illa.

Den 8-växlade automatlådan som kontrolleras med Jaguars karaktäristiska ”växlingspuck”, är härligt mjuk i växlingarna. Dessutom är F-Pace är även utrustad med möjligheten att välja mellan olika körprogram, närmare bestämt tre: Normal, Dynamic och Regn/Snö som också är programmet för eco-körning. Självklart är F-Pace utrustad med de flesta förarstöds- och säkerhetssystemen som ger den fem stjärnor i EuroNCAP tester.

Tyst, stark och snabb. 300 hk. 700 Nm vridmoment.

AdBlue för renare utsläpp. 159 g/km är inte bäst men bra.

Terrängegenskaperna sitter i generna.

23 cm markfrigång hör till de bästa.

Det finns fem utrustningsnivåer: Pure, Prestige, Portfolio (testbilen) och R-Sport. Toppmodellen S finns enbart med de två starkaste motoralternativen. Priset börjar på 437 900 kr, men då är bilen rätt ”naken”. Det krävs en hel del för att komma upp i, en för klassen godtagbar utrustningsnivå.

Testbilen (Portfolio: 656 900 kr), var hyfsat utrustad med bl.a. Premium Business Pack (Front Parking Aid, Traffic Sign Recognition with Intelligent Speed Limiter, Rear View Camera, InControl Touch Pro Navigation, 12.3 Inch HD virtual Instrument Display, Meridian Digital Sound System), glassoltak och näst intill gigantiska 22” hjul. Detta samt några ytterligare detaljer, drev upp priset till 931 400 kr och då känns det som om smärtgränsen sedan länge har passerats.

Läs mer om modellerna här.

En skönhet som kostar.

Jag har viss förståelse varför Jaguar F-Pace blev "World Car of the Year 2017". Det är definitivt en premiumbil. Snygg att se på och härlig att köra, men i förhållande till konkurrenterna och trots den fina tekniken, alldeles för dyr för att bli den hit den kanske förtjänar. I det segment som F-Pace tar plats, hittar vi Volvo XC60/XC90, BMW X3/X5, Audi Q5/Q7 och Mercedes GLC. Alla utmärkta bilar för mindre pengar men med bättre andrahandsvärden. Synd på en så fin bil.

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik