TEST: Nya Hyundai i30 Kombi – En storlastare i kompakt kostym

Den senaste generationen av Hyundai i30 lanserades i som en femdörrars halvkombi i våras. Mottagandet var överlag mycket positivt och nu är det dags för kombiälskande svenskarna att bekanta sig med nya Hyundai i30 Kombi.

De koreanska syskonen Hyundai och Kia har kommit starkt de senaste åren. Den ena modellen efter den andra har sett dagens ljus. Utvecklade, testade och byggda i moderna fabriker i Europa, har bidragit till en snyggare design och ökad kvalitet. Nya Hyundai i30 Kombi är ett tydligt exempel på denna utveckling.

Nya i30 Kombi är en snygg kombi i samma klass som VW Golf Sportscombi, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW och givetvis Kia Cee´d Sportswagon. Dessutom är den en riktig storlastare som numera sväljer 602 liter under insynsskyddet och det är betydligt mer än t.ex. den större Volvo V90. Fäller man baksätet så klarar den av hela 1 650 liter. Inte illa för en så kompakt bil.

Förarmiljön har genomgått stora förändringar. Den är snygg, logisk och lättarbetad. Infotainmentsystemets 8” pekskärm innehåller mängder av funktioner som är lätta att hitta. Sköna framsäten med många inställningsmöjligheter, även för de över medellängd. Baksätet är förvånansvärt rymligt för klassen. Här sitter två vuxna bekvämt.

Testbilen var utrustad med den fina 1,4 liters bensinmotorn med turbo. Den utvecklar 140 hk och har ett vridmoment på 242 Nm. Med den 7-stegade dubbelkopplingslådan var bilen ingen raket, men prestandan var fullt godtagbar. 0-100 km/h ska den klara på 9,5 sekunder och toppfarten är 203 km/h. Snittförbrukningen är angiven till 5,5 l/100 km, vilket är bra för en bensinmotor. CO2 hamnar på 125 g/km. Den har trygga vägegenskaper som utmärker sig speciellt på krokiga vägar där den känns riktigt kul att köra. Den är en bekväm långfärdsvagn men med en irriterande hög ljudnivå i högre farter. Detta har man dock åtgärdat med bättre isolering bak och vibrationsdämpare, så de bilar som levereras till kund bör vara helt okej.

Nya Hyundai i30 är även utrustad med utmärkta säkerhetsdetaljer som full LED-belysning, kollisionsvarnare, autobroms med radar och kamera för bilar och fotgängare, aktiv farthållare, döda vinkelnvarnare, varning för korsande trafik vid backning körfältsassistans, trötthetsvarnare med mera.

Priserna börjar på låga 184 900 kr för instegsmodellen med 1,0 liters bensinmotor. Testbilen var utrustad med Premium-paketet och hamnade därför på 254 900 kr.

Fler modellalternativ hittar du här.

Sammanfattning

Nya Hyundai i30 Kombi är ett bra alternativ för de som letar efter en ekonomisk, komfortabel och säker storlastare i mellanklassen. Den rår inte riktigt på VW Golf, Opel Astra och Peugeot 308, men den ligger definitivt inte långt efter. Jag föll kanske mest för designen, men det är jag det.

 

FOTO: Håkan Nilsson 

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik