TEST: Nya BMW X3 – Ett lyft till toppen!

FÖRSTA TESTEN! Med en helt ny plattform, lägre vikt och massor med teknik från 5- och 7-serien, lanserade BMW sin tredje generation av sin populära mellanklass SUV den 11 november. Är det kanske dags för ett tronskifte i segmentet? Min test kommer att ge mitt svar på den frågan.

Det otränade ögat ser kanske inte alla skillnaderna mellan nya X3 och föregångaren, men jag kan försäkra att de är många. Exteriört är det en ny front med ett nytt LED-ljusarrangemang och bredare grill. Bak har den en ny utformning med LED-bakljus och en ny utformning av stötfångaren. De dubbla avgasrören bidrar till den sportigare framtoningen. Från sidan påminner nya X3 mer om storebror X5 än tidigare.

ANNONS: Laddstolpar för elbilar - en viktig profileringsfråga

Nya BMW X3 baseras på BMW:s senaste plattform, CLAR (Cluster Architecture), som är en flexibel modulplattform. Den är mer vridstyv och lättare samt anpassad för elektrifiering i framtiden. Vi hittar den bl.a. i nya 5-serien och 7-serien och så småningom kommer den att finnas i nya 3-serien.

Nya X3 har vuxit med 5,1 cm på längden och är idag nästan 471 cm lång. Där den största skillnaden märks är på axelavståndet som ökat med hela 5,4 cm jämfört med föregångaren. Det innebär att överhängen fram och bak är kortare och interiören rymligare. Dessutom är nya X3 upp till 55 kg lättare än sin föregångare, vilket har en positiv påverkan på förbrukningen.

Testbilen var utrustad med vinterhjul och inte de snygga originalhjulen.

Interiört märker man kanske den största skillnaden. Vi känner igen designen från nya BMW 5-serie där vi hittar de snygga och tydliga digitala instrumenten och marknadens kanske mest logiska infotainmentsystem som innehåller bl.a. BMW Connected, Apple CarPlay och Microsoft Office 365. Dock inget om AndroidAuto, vilket är lite märkligt. Induktionsladdning av smartphones är standard.

Dessutom går det att få BMW Display Key, som introducerades i 7-serien och nya 5-serien och som man kan fjärrstyra en rad funktioner såsom att låsa/låsa upp bilen, stänga/öppna sidorutorna, aktivera kupévärmaren, kontrollera bränslestatus etc. (Smart funktion som säkert skulle kunna fungera som en app i en smartphone istället.)

Interiörens detaljfinish, materialkvalitet, funktionalitet och komfort har genomgått en uppgradering och håller idag allra högsta klass. Framstolarna tillhör de allra bästa på marknaden med mängder av inställningsmöjligheter. Hela förarmiljön är ytterst inbjudande. Bak har benutrymmet ökat och två vuxna eller tre barn sitter riktigt bekvämt.

BMW:s smarta infotainment...

...har tydliga menyer och...

...lättarbetade kontroller.

Bagageutrymmet rymmer som tidigare 550 liter när baksätet är uppfällt och 1 600 liter i nedfällt läge (nya XC60 rymmer mellan 505 och 1 432 liter). Att det inte rymmer är mer än tidigare beror på att just passagerarutrymmet har prioriterats. Baksätet är fällbart 40/20/40 (XC60 60/40) och ryggstöden är även justerbara för att öka volymen i bagageutrymmet.

Smart justering av ryggstöden bak.

Enkel fällning av ryggstöden från bagageutrymmet.

BMW:s signum är de sportiga köregenskaperna och nya X3 med den härliga 190 hk dieseln gjorde mig inte besviken, tvärtom. Jag älskade varje minut i bilen. Den lättare designen tillsammans med den fina fyrhjulsdriften xDrive och en rad avancerade chassisystem, gav ett optimalt drivgrepp och kraftfördelning på alla typer av underlag. Att den dessutom är bland de tystaste bilar jag någonsin kört, gjorde körningen till en ren njutning.Detta är ett resultat av de nya akustikrutorna som är en värdefull investering. Mer motor än vad testbilen hade, är egentligen onödigt såvida man inte har ett uppdämt behov av att ständigt köra ”aktivt”.

Framkomligheten utanför de släta vägarna har förbättrats ytterligare med en markfrigång på 204 millimeter samt frigångsvinklar på 25,7 ° fram resp. 22,6 ° bak, som tillsammans med ett vadningsdjup på hela 500 millimeter gör att nya BMW X3 tar sig fram även i den mest oländiga terräng.

Nya BMW X3 kommer med samtliga tillgängliga förarassistanssystem. Ett exempel är BMW CoPilot; senaste generationens adaptiva farthållare med autobroms som under kortare perioder även kan styra, gasa och bromsa under vissa förutsättningar.

Härliga köregenskaper på alla typer av vägar.

Extremt tyst och komfortabel.

Nya BMW X3 byggs i Spartanburg, South Carolina. Det är BMW:s största fabrik och samtliga X-modeller utom X1, byggs just där. Samtliga modeller kommer med TwinPower Turbo-teknologi samt den senaste BMW EfficientDynamics-tekniken. Dessutom är alla utrustade med Steptronic-automatlåda som standard.

Här är de modeller som lanserades 11 november:

X3 xDrive20d (testbilen) är en 4-cylindrig diesel på 190 hk/400 Nm. 0-100 km/h tar 8,0 sek och toppfarten är 213 km/h. Förbrukning blandad körning hamnar på 5,0 l/100 km och CO2 värdet är 132 g/km. Ingångspriset är från 447 000 kr.

X3 xDrive30d är en 6-cylindrig diesel på 265 hk/620 Nm. 0-100 km/h går på 5,8 sek och toppfarten är 240 km/h. Förbrukning blandad körning hamnar på 5,7 l/100 km och CO2 värdet är 149 g/km. Ingångspriset är från 518 000 kr.

X3 M40i är en 6-cylindrig bensinmotor på 360 hk/500 Nm. 0-100 km/h går på 4,8 sek och toppfarten är 250 km/h. Förbrukning blandad körning är 8,2 l/100 km och CO2 värdet är 188 g/km. Toppmodellen BMW X3 M40i är dessutom den första M Performance-varianten för X3-serien. Här får man slanta upp minst 624 000 kr.

Övriga information hittar du här. 

BMW erbjuder tre utrustningsnivåer – xLine, Luxury och M Sport (testbilen). Dessutom finns det möjlighet att utrusta bilen individuellt med detaljer från BMW Individual.

Den 190 hk starka 20d dieseln blir nog tjänstebilsfavoriten.

Tre olika utrustningsvarianter erbjuds.

En ny ledare i toppen bland "lyxiga" SUV.

Sammanfattning

Nya BMW X3 har höjt ribban betänkligt och samtidigt ruskat om i toppen bland de lite lyxiga SUV som utgörs av bl.a. Audi Q5, Mercedes GLC, Jaguar F-Pace och vår svenska aspirant Volvo XC60. För mig råder det ingen som helst tvekan om vilken av dessa som intar förstaplatsen. Med en teknik som inte bara stödjer föraren utan också är betydligt mer lättarbetad än konkurrenternas och en komfort som ingen når upp till, så är nya BMW X3 definitivt den nya kungen på tronen och en måttstock för övriga tillverkare att se upp till.

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik