TEST: Mitsubishi Eclipse Cross

När den japanska tillverkaren ger sig in i det getingbo som utgörs av kompakt-SUV, så handlar det om en coupé-variant med ett namn som för tankarna till en sportbil som Mitsubishi byggde i USA fram till för fem år sedan.

I ett segment som växer med nästan en ny modell varje månad, gäller det att hitta det lilla extra som lockar kunderna till bilhallarna. Mitsubishis bidrag är den första modellen av tillverkarens nya generation SUV med ett formspråk man kallar ”Dynamic Shield”.

Gränsen mellan vad som daglig dags benämns SUV och de modeller som inte är utvecklade för körning i terräng, Crossover, är hårfin. Här är Mitsubishi noga med att understryka sin 80 år långa erfarenhet att bygga fyrhjulsdrivna bilar och nästan 40 års erfarenhet av Sport Utility Vehicles, SUV. Det ska alltså inte råda någon tvekan om att detta är en SUV, inget annat.

Designen är vad man snällt skulle kunna kalla, japanskt djärv. Det innebär mycket vinklar och krom, blandat med lite plast här och där. Samtidigt som man känner igen dragen från Outlander framtill, får man också en dos av Honda och Toyota, framförallt baktill. Tillsammans blir det trots allt, inte alls så tokigt. Den ser betydligt tuffare ut i verkligheten än på bild.

Frontens utformning är aggressiv med de vinklade LED-ljusen, de stående dimljusen/körriktningsvisarna och den kaxiga grillen. Den är, vad jag skulle kalla, vulgärt sportig. Från sidan så har Eclipse Cross en påtaglig kilform som avslutas med en kraftigt sluttande bakruta för att accentuera de sportiga dragen. Att bakrutan är delad av en spoiler, är inte bara ett designelement utan fullkomligt nödvändigt för att kunna se bakåt. Snyggt? Ja, det avstår jag från att yttra mig om.

Interiört så erbjuder Eclipse Cross en högre standard än vad man är van från tidigare modeller. Här har man höjt kvaliteten rejält och utformning av förarmiljön är riktigt bra. Sköna stolar och en tydlig instrumentering där man också har adderat en head-up display. Klimatanläggningen sköter man via konventionella knappar medan ljudanläggningen återfinns i den högt placerade pekskärmen och på den eluppvärmda rattens kontroller.

Infotainmentsystemet går också att styra från pekplatta mellan stolarna, men den fick jag inte riktigt häng på. Här krävs betydligt fler timmar av inlärning än vad vi erbjöds i Barcelona. Av någon anledning så har Mitsubishi valt att inte inkludera ett inbyggt navigationssystem utan förlitar sig på föraren kopplar upp sig via sin smartphone. Ingen dum idé om man har en Apple och kan använda Apple Car Play. Har man däremot en Android modell, som är ett större operativsystem, så går det inte att använda Android Auto i Sverige. När det kommer att fungera här, vet bara Google. Alltså ett dåligt val av lösning!

Fram sitter man riktigt bra, framförallt i förarstolen som har el-inställning. På passagerarsidan får man försöka hitta en skönställning manuellt. För mig som är lång, var höjdinställningen inte riktigt optimal. I det riktigt rymliga baksätet kan två vuxna sitta relativt bekvämt en längre sträcka, detta tack vare den långa hjulbasen på 2,67 meter. Att jag säger relativt har att göra med de något för platta dynorna.

Bagageutrymmet har fått stå tillbaka på grund av designen. Trots att Eclipse Cross med sina drygt 4,4 meter är större än Mitsubishi ASX, så rymmer det inte mer än 341 liter och då räknar man även in utrymmet under bagagerumsgolvet som trots allt är riktigt praktiskt. Men det går att utöka det till 448 liter eftersom baksätet är skjutbart med 20 cm, fast då är det inte mycket plats kvar att sitta på där bak. Fäller man baksätet (60/40) så får man givetvis plats med mer (ingen volym angiven), men inte på en plan yta.

Hur är då Mitsubishi Eclipse Cross att köra? Testbilen var utrustad med en 1,5 liters turbomatad bensinmotor på 163 hk, elektroniskt styrd fyrhjulsdrift och en steglös CVT-låda som fungerar utmärkt så länge man inte trampar för hårt på gasen. Eftersom denna typ av automatlåda ska växla ekonomiskt så blir effekten vid gaspådrag en aning fördröjd och det låter lite ansträngt. Här hade en ”normal” automat eller dubbelkopplingslåda varit ett bättre val.

På de fina och släta motorvägarna i trakterna runt Barcelona, upplevde jag bilen som tyst och bekväm med en väl avvägd fjädringskomfort. På de krokiga bergsvägarna var den faktiskt riktigt kul att köra. Härlig väghållning tills man pressade bilen extra hårt i kurvorna. Då hade den en tendens att understyra innan bakhjulen tog hand om att styra in bilen. Jag fick tipset att köra med ”Gravel”-läget inkopplat för maximal fyrhjulsdrift och det gjorde stor skillnad. Förutom ”Gravel” så finns det ett ”Auto”- och ”Snow”-läge att välja på. Inget "Eco"-läge dock.

Eclipse Cross är fullt utrustad med det senaste av Mitsubishis lösningar när det gäller förarstöd- och säkerhetssystem. Det innehåller bl.a. en automatisk kollisionsvarning, filbytesvarning, döda-vinkel varning som även varnar för korsande trafik bakom bilen och adaptiv farthållare.

Sammanfattning

Mitsubishi Eclipse Cross är en trevlig bil att köra, med en högre kvalitetskänsla än andra modeller i den japanska tillverkarens utbud. Mitsubishi är erkänt duktiga på fyrhjulsdrift och Eclipse Cross är inget undantag. Utrustningen är bra och utrymmena i kupén likaså. Dock är det ett begränsat lastutrymme som fått stå tillbaka för designen.

Utöver den nyutvecklade 1,5 liters bensinmotorn i testbilen, kommer det en uppgraderad variant av Mitsubishis 2,2 liters dieselmotor som också går att få med en ”normal” 8-stegad automat. Det jag finner högst märkligt är att man inte erbjuder Eclipse Cross med samma laddhybrid som i Outlander PHEV. Tekniken finns där men Mitsubishi har bedömt att efterfrågan skulle bli för liten. Tydligen har man inte hängt med i de senaste årens miljödebatter. Trist! Säljstart är i december och priset är ännu inte fastställt.

Testbilens tekniska data:

1,5 liters 4-cylindrig bensinmotor med turbo som ger 163 hk och ett vridmoment på 250 Nm. 0-100 km/h tar 9,8 sek och toppfarten är 200 km/h. Den deklarerade förbrukningen vid blandad körning är 7,0 l/100 km och CO2-utsläppet är 159 g/km. Vikten är 1 520 kg och maximala dragvikten är 1 600 kg. 

 

FOTO: Håkan Nilsson & Mitsubishi Motors

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik