TEST: Audi Q2 - När rött står för trygghet

Audi, egentligen inte så förvånande att det är ett bra val när det gäller bil. Premium oavsett modell. Något som utöver skön komfort och snygg design imponerade på mig var navigeringssystemet. Så enkelt, så smidigt, så smart…

Hemkommen från tre veckors semester som till 90 % av tiden har spenderats i en liten, trött Holden i vänstertrafik trodde jag att jag skulle vara rätt mätt på att köra på ett tag. Men icke. Och när denna lilla men ändå stora pärlas nycklar landade i min hand, kom mycket riktigt körglädjen tillbaka igen.

Näst på tur var alltså Audis nya modell Q2 som är en liten suv med mycket trygghet men också utrymme. Något jag faktiskt uppskattar var att denna variant var utrustad ”á la Svensson” vilket jag menar innebär 1 liters motorn på 116 Hk.

Den var alltså inte topputrustad utan ungefär så som du och jag skulle ”bygga ihop” och beställa bilen. Den har de mest nödvändiga funktionerna utan att skena i pris. (Nåja, jag hade ju valt den större motorn, men annars så.)

Trots de relativt sparsmakade tillvalen var det en djungel av knappar och funktioner både på ratten, på instrumentpanelen men även i luften. Den här bilen är nämligen inte bara uppkopplad med sim-kort och då har tillgång till Google-Maps som navigeringssystem.

Nej, den är även en WiFi-Hotspot som du kan koppla upp mobiler, plattor och datorn till, vilket är en väldigt smart lösning för den långkörande familjen. Än så länge gäller detta bara iPhones men det dröjer nog inte länge förrän även andra smartphones kan vara med och leka i detta WiFi-moln.

Till uppkopplingen hör obegränsad datamängd som även räcker över Europas gränser. På det sättet slipper ni dyra roamingavgifter men ändå hittar till det där smultronstället ni blev tipsade om, utan fjorton påfrestande omvägar.

Det är kul med färg. Rött brukar ju vanligtvis vara känt för att innebära fara, men denna korallröda kamrat är tryggheten själv. Jag blev glatt överraskad att så många bra säkerhetsfunktioner finns som standard i bilen. Audi Q2, tillsammans med sin släkting A5, har fått toppbetyg i Euro NCAP och är därmed bland de säkraste bilarna i sitt segment, enligt dem.

Detta kan jag verkligen skriva under på. Förutom den vanliga varningen i både ratt och pipande ljud när man korsar sidolinjerna, håller även bilen avståndet till framförvarande med en smart indikator i instrumentpanelen. Avståndet regleras automatiskt beroende på hastigheten men kan också ställas in manuellt.

En annan smart lösning som dessutom har ett högt säkerhetstänk kring sig, är navigationssystemet. Systemet i sig är oerhört bra placerat men inmatningsfunktionen är det bästa jag varit med om! Touch-platta, där du ritar bokstäverna för målet med fingret. Med denna variant slipper du släppa blicken från vägen eller rent av svänga in mot vägkanten för att knappa eller ratta fram bokstäverna, en i taget. Här kan du bara enkelt rita med fingret på plattan, svep vänster för att sudda, höger för mellanslag.

Eftersom navigationssystemet är kopplat till Google-Maps innebär det att även sökfunktionen fungerar lite på samma sätt som en vanlig Googlesökning, att alternativen kommer upp allteftersom du skriver in din sökning.

Du behöver alltså inte veta adressen till målet utan kan knappa in exempelvis IKEA och få alternativen rangordnade efter avstånd.När du väl valt ditt mål visas kartan i ”virtual cockpit” men även på skärmen på instrumentpanelen.

Detta är ännu en smart funktion som Audi tagit fram och som finns i Q2. Att ha varsin skärm för förare och passagerare. I ”virtual cockpit” som är instrumentpanelen bakom ratten, kan man välja vad man vill fokusera på. Med enkla knapptryck på ratten ändrar du lätt utseendet på skärmen mellan hastighet, färddator eller navigeringssystem.

Har du parkopplat telefonen kommer givetvis även det som valbart alternativ upp; både telefon och musik/Spotify. I navigeringsvyn kan man välja hur man vill att kartan ska visas, exempelvis street-view eller Google Earth. Här kan man även zooma in och ut för att få en tydlig överskådlig bild av vart man är på väg eller lättare se vilken korsning man ska svänga i när man kör i innerstadstrafik.

Passageraren har som sagt en egen skärm, eller mittskärmen på instrumentpanelen. Eftersom föraren har sin vy direkt bakom ratten blir trafiksäkerheten mycket bättre då föraren inte behöver vrida huvudet för att se vart hen är på väg. Passageraren kan dock vara mer delaktig under färden, vilket nog även kan sägas bli ett plus även i socialt sammanhang.

Då skärmarna är separerade från varandra kan nämligen passageraren navigera, zooma och leta med hjälp av mittskärmen utan att det påverkar förarens navigationsvy. Exempelvis kan passageraren ligga steget före och leta efter restauranger och hotell eller allmänt se vart färden bär.

För en annan som knappt hittar när hon vänder sig om är detta navigationssystem en gåva från ovan! Allt är så smart och genomtänkt, från inmatningen till de delade skärmarna. Det är bara att svepa in adressen, trycka igång farthållaren på lämplig hastighet, som bilen givetvis anpassar efter framförvarande bara man tänker på att bromsa in vid rondeller, och njuta av färden!

FOTO: Håkan Nilsson

Lite data om testbilen:

1,0 liter trecylindrig bensinmotor på 116 hk. Max vridmoment är 200 Nm vid 2 000 varv. Prestandan är förhållandevis bra för en sådan liten motor. 0-100 km/h går på 10,1 sekunder och toppfarten är 197 km/h. Förbrukningen vid blandad körning är 5,1 liter och CO2 utsläppet är 117 g/km. Bagagerummet rymmer 405 liter med baksätet uppfällt och 1 050 liter nedfällt. Priset börjar på 235 700 kr.

author image

Sara Gardlenius

Kontakta mig
logo nyteknik