41 år senare kommer up! GTI

Med anor från en verklig kultbil debuterar konceptbilen up! GTI vid årets upplaga av den legendariska GTI-träffen (24-27 maj) i Reifnitz vid österrikiska sjön Wörthersee. 

Jag var 17 år och hade bara några månader kvar till det efterlängtade körkortet. Två bilar stod högst på min önskelista: BMW 2002Tii och den nyss lanserade VW Golf GTI. Det var de två ”fränaste” bilarna som fanns men som inte riktigt rymdes i min budget… just då. Golfen var väl den av de två som närmast tillhands och tre år senare köpte jag min första av totalt fyra.

Med 110 hk var första generationen Golf GTI en av de snabbaste bilarna i sin klass. En kompakt bil med framhjulsdrift, coola fälgar och sportiga säten. De röda ränderna i kylargrillen, de dubbla, svarta ränderna nertill på sidorna, den svarta randen på bakluckan avslöjade att det var en speciell bil. Med 110 hk under huven och en tjänstevikt på endast 810 kg klarade den 0 till 100 km/h på då hiskeligt snabba 9 sekunder blankt. Topphastigheten var nästan svindlande 182 km/h.

41 år senare introducerar VW en modell som levererar samma känsla: nya VW up! GTI. Precis som ”ur-Golf GTI” handlar det om en kompakt och sportig bil med samma skotskrutiga mönster på sätena. Enligt Volkswagen är up! GTI en hyllning till första GTI modellen. Det handlar om kompakta mått, låg vikt, en kraftfull motor, sportfjädring och andra karakteristiska GTI-detaljer som till exempel röda ränder i kylargrillen. En typisk GTI-detalj är den avancerade sportfjädringen som ger smidiga köregenskaper och samtidigt erbjuder en bra komfort.

up! GTI vs. "ur-Golf GTI"

Den är utrustad med en 115 hk turboladdad bensinmotor (TSI) som utvecklar ett vridmoment på imponerande 230 Nm. Med en vikt på 997 kg, acceleration 0-100 km/h på 8,8 sekunder och en toppfart på 197 km/h är nya up! GTI en ”modern ur-GTI”. Att det är en snabbare up! syns på de typiska GTI-detaljerna med den röda listen i grillen, de svarta stripen längs sidorna, takspoilern bak, 17"-fälgarna och det 15 mm sänkta chassit.

Invändigt är den utrustad med bl.a. en läderklädd sportratt, en GTI-växelspaksknopp (inte den golfboll liknande varianten som för 41 år sedan) och den legendariska, skotskrutiga sätesklädseln ”Clark”. Enligt Volkswagen ser up! GTI inte bara ut som, utan också uppför sig som en äkta GTI på vägen.

Den serietillverkade versionen av up! GTI släpps på den globala marknaden tidigt nästa år. Undrar om det finns några 17 åringar som har den som favorit idag? 

 

FOTO: Volkswagen AG

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik