TEST: Audi A5 Cabriolet när man vill njuta av sommaren

22 grader varmt och solen försöker tränga fram genom molnen, precis lagom för att ta en tur genom det svenska sommarlandskapet. Vad är då bättre än att kunna fälla ner hela taket och insupa de intryck som naturen förmedlar när man glider fram under grönskande träd.

Att köra cabriolet öppnar en helt ny dimension i bilägandet. Många säger att vi inte kan utnyttja en taklös bil fullt ut på grund av de få veckor som vi har sommarväder, men det är en sanning med viss modifikation. En modern cabriolet är en året runt bil, oavsett om det handlar om en så kallad soft-top eller hard-top.

Nya Audi A5 Cabriolet är ett perfekt exempel på hur en modern cabriolet är uppbyggd. Audi är en av få biltillverkare som valt att utrusta bilen med en soft-top, precis som det ursprungligen var tänkt. Ett smart drag eftersom en soft-top inte bara ser rätt ut utan att den också är varmare på vintern eftersom den är bättre isolerad än ett plåttak och den tar inte upp hela bagageutrymmet när man fäller ner den.

Med akustiksufletten är Audi A5 Cabriolet tät, mycket tät. Jag mätte upp 70 dB vid 100 km/h och det är bara 5 dB mer än Audi S5 Sportback. Inte illa! Jag utsatte den för högtryckstest när jag tvättade den och inte en droppe trängde igenom. Tekniken för att fälla taket är också smart och det går faktiskt att fälla ner eller upp i farter upp till 50 km/h. Bra utifall den svenska sommaren spelar oss ett spratt. Det tar bara 15 sekunder att fälla ner och 18 sekunder att fälla upp.

För att göra resan mer komfortabel för två, finns det ett vindskydd som man placerar över baksätet. Det inte bara eliminerar vinden vid högre farter utan ger även en möjlighet att utnyttja baksätet för packning. Vissa bilar har så kallade ”air-scarfs”, dvs varmluftsfläkt i nackstödet men det kändes inte som om det fanns något behov för det, även i farter runt 100-120 km/h.

I grunden är Audi A5 Cabriolet en tvådörrars coupé med kraftiga förstärkningar i ramen för att optimera vridstyvheten. Detta ger bilen en mycket låg tyngdpunkt vilket inbjuder till aktiv körning som den hanterar i princip lika bra som en vanlig coupé variant. Trots alla förstärkningar är A5 Cabriolet 40 kg lättare än föregångaren och väger in på ca. 1 700 kg.

Modellen som jag testade var utrustad med den sköna bensinaren 2.0 TFSI på 252 hk och ett vridmoment på 370 Nm redan vid 1 600 varv. Det är en härligt mjuk och följsam motor som i kombination med den 7-stegade dubbelkopplingslådan S Tronic och den fina fyrhjulsdriften, quattro med ultratekniken, skickar iväg bilen 0-100 km/h på 6,3 sekunder och toppar 250 km/h. Den blandade förbrukningen har Audi angett till 6,7 l/100 km, vilket är kanske en aning i underkant. Själv hamnade jag ett par deciliter över, men det är inte dåligt heller.

Väghållningen är makalös. Även när jag försökte pressa bilen in i skarpa kurvor så var den hur balanserad och följsam som helst. Inga tendenser till att vilja ta mig någon annanstans än dit jag själv valde att köra. Det här kan vara en sportbil när man vill, även om en cabriolet egentligen är tänkt som en ”glidarbil”. På landsväg är den precis så bekväm som man förväntar sig av en Audi. Den elektromekaniska styrningen ger riktigt bra feedback från vägen. Drive Select ger dig dessutom möjlighet att välja körprogram efter humör.

Precis som vanliga Audi A5 bjuder cabrioleten på samma härliga förarmiljö med alla funktioner logiskt placerade och lättarbetade. Som alternativ till de analoga instrumenten erbjuds Audi virtual cockpit med anpassningsbar digital skärm i förarvyn. Den stora, högupplösta TFT-skärmen på 12.3” ger en detaljerad grafik med bl.a. en navigationsvy från Google Earth. Snyggt och funktionellt.

Extrautrustad med MMI navigation plus och MMI touch erbjuder man en 8.3” monitor med upplösning på 1,024 x 480 pixlar. En LTE modul ger access till onlinetjänster via Audi connect som är kostnadsfria i tre år. Även kartuppdateringar kan göras kostnadsfritt online vid fem tillfällen. Mediaenheten innehåller även en Wi-Fi hotspot så att passagerarna kan koppla upp sina mobila enheter till internet. Detta är dock ett extra tillägg.

Med Audi smartphone interface kan iOS och Android-telefoner integreras och speglas upp på MMI-skärmen. Audi phone box kopplar upp telefonerna till bilens antenn och förstärker mottagningen. De går även att laddas induktivt förutsatt att de har Qi standard. Väljer man till Bang & Olufsen Sound System får man 3D ljud och en 755 watts förstärkare och 19 högtalare. Upplagt för gatufest med andra ord.

Framsätena är ett föredöme av komfort, med stöd i alla ledder. Baksätet är kanske inte det mest bekväma, men två vuxna kan nog säkert finna sig tillrätta kortare resor. Om man är i marknaden för en cabriolet så får man kompromissa lite vad gäller bagageutrymmet. Det rymmer 380 liter om taket är uppfällt. En bra detalj är att bakre ryggstöden går att fälla 50/50 för mer lastutrymme. Men som sagt, lastutrymme är inte vad man prioriterar när man vill köra öppet.

Som övriga Audi så är säkerhet i fokus. Här finns upp till 30 olika förarstöds- och säkerhetssystem som gör framfarten trygg. Eftersom en cabriolet inte är utrustad med B- och C-stolpe som skyddar vid eventuell rullning, har Audi istället löst detta med huvud- och sidoairbags samt automatiskt utskjutande aluminiumprofiler.

Audi A5 Cabriolet kommer inledningsvis med tre motoralternativ. Det handlar om en bensinvariant, den som testbilen var utrustad med, och två dieselvarianter: 2.0 TDI på 190 hk och 3.0 TDI på 218 hk. Senare i år kommer även 2.0 TFSI på 190 hk och 3.0 TDI på 286 hk. Jämfört med föregångaren levererar motorerna upp till 17% mer kraft samtidigt som man sänkt bränsleförbrukningen med 22%.

Att köra cabriolet är något jag önskar alla kunde få känna på. Det är en känsla av frihet som man aldrig får när man sitter instängd i en vanlig bil. Audi A5 Cabriolet tillhör det absoluta toppskiktet och börjar på moderata 441 000 kr. Testbilen startar på 514 000 kr men hade en hel del extrautrustning så priset hamnar närmare 670 000 kr.

De närmaste konkurrenterna är BMW 4-serie som dock är aningen mindre och utrustad med hard-top som tar all plats i bagageutrymmet samt Mercedes C-Klass som är i samma storleksklass och precis som Audi, utrustad med soft-top. Efter att ha testat samtliga så faller mitt val ändå på Audi som med nya A5 är klassledaren, inte bara för sin teknik utan även för sitt utseende.

 

FOTO & FILM: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik