Nya BMW X3 utmanar Audi Q5 och Mercedes GLC.

För ett par år sedan kom nya Mercedes GLC som blev en omedelbar succé. I början av året kom nya Audi Q5 som tillförde en ny dimension. Nu är det äntligen dags för nya BMW X3 som BMW valt att benämna SAV (Sports Activity Vehicle) istället för det vedertagna begreppet SUV (Sports Utility Vehicle). Har den vad som krävs för att ta upp kampen?

Tredje generationen BMW X3 har en tuff uppgift och det vet de duktiga ingenjörerna på BMW. Här duger inga genvägar utan allt måste stämma in i minsta detalj. En vanlig facelift är inte att tänka på utan nu gäller det nytt från grunden och upp. Utan att vi journalister ännu fått testa modellen, så kan vi bara referera till vad BMW skriver i sin pressrelease.

Där kan man läsa att nya BMW X3 är ”sportigare, starkare och bättre på allt”. Med nya designelement som t.ex. en ny tredimensionell design för frontpartiets karaktäristiska njurgrill, ett nytt hexagonalt dimljusarrangemang, bakljusens med en ny 3D-design i full-LED-utförande, sluttande takspoiler och dubbla avgasutblås, har man skapat en ny visuell framtoning som ska påvisa att bilen är ny. Kvar är de korta överhängen fram och bak vilket ger bilen ett sportigare utseende.

Det hexagoninspirerade temat går igen även i den nydesignade interiören som följer exteriörens designfilosofi med sexkantiga formdetaljer och ytor. Vi känner igen designen från nya BMW 5-serie där cockpitkoncept i grunden är oförändrat. Interiörens detaljfinish, materialkvalitet, funktionalitet och komfort har genomgått en uppgradering.

Nya BMW X3 kommer numera med bland annat tre-zons klimatautomatik, sätesventilation, Control Display med touch screen-funktion, geststyrning som i 5- och 7-serien, Head-Up Display, panoramaglastak, akustiskt glas i vindruta samt främre sidorutor för optimal ljudkomfort, 40:20:40 fällbara ryggstöd och en bagagevolym på 550/1600 liter.

Ytterligare finesser i nya BMW X3 är BMW Connected, Apple CarPlay och Microsoft Office 365. Dock säger man inget om AndroidAuto vilket är lite märkligt. Dessutom går det att få  BMW Display Key, som introducerades i 7-serien och nya 5-serien och som man kan fjärrstyra en rad funktioner såsom att låsa/låsa upp bilen, stänga/öppna sidorutorna, aktivera kupévärmaren, kontrollera bränslestatus etc. (Smart funktion som säkert skulle kunna fungera som en app i en smartphone istället.)

BMW:s signum är de sportiga köregenskaperna och givetvis har man lagt mycket fokus på att förstärka detta. BMW:s integrerade lättviktsdesign har sänkt vikten med upp till 55 kg jämfört med föregångaren. Tillsammans med fyrhjulsdriften xDrive och en rad avancerade chassisystem, garanterar man bästa möjliga drivgrepp och kraftfördelning på alla typer av underlag.

Framkomligheten ska ha förbättrats ytterligare med en markfrigång på 204 millimeter samt frigångsvinklar på 25,7 ° fram resp. 22,6 ° bak vilket tillsammans med ett vadningsdjup på hela 500 millimeter gör att nya BMW X3 tar sig fram även i den mest oländiga terräng.

Nya BMW X3 kommer med samtliga tillgängliga förarassistanssystem som möjliggör halvautonom körning genom att bilen helt tar över vissa funktioner som acceleration, bromsning och styrning vilket avlastar föraren i vanliga trafiksituationer.

Vid lanseringen kommer nya BMW X3 med två diesel- och tre bensinmotorer från BMW:s nya motorfamilj, samtliga med TwinPower Turbo-teknologi samt den senaste BMW EfficientDynamics-tekniken. Här är några exempel på modeller som förmodligen blir volymbilarna:

X3 xDrive20d är en 4-cylindrig diesel på 190 hk/400 Nm. 0-100 km/h tar 8,0 sek och toppfarten är 213 km/h. Förbrukning blandad körning hamnar på 5,0 l/100 km och CO2 värdet är 132 g/km. Ingångspriset är från 447 000 kr.

X3 xDrive30d är en 6-cylindrig diesel på 265 hk/620 Nm. 0-100 km/h går på 5,8 sek och toppfarten är 240 km/h. Förbrukning blandad körning hamnar på 5,7 l/100 km och CO2 värdet är 149 g/km. Ingångspriset är från 518 000 kr.

X3 M40i är en 6-cylindrig bensinmotor på 360 hk/500 Nm. 0-100 km/h går på 4,8 sek och toppfarten är 250 km/h. Förbrukning blandad körning är 8,2 l/100 km och CO2 värdet är 188 g/km. Toppmodellen BMW X3 M40i är dessutom den första M Performance-varianten för X3-serien. Här får man slanta upp minst 624 000 kr.

BMW erbjuder tre utrustningsnivåer – xLine, Luxury och M Sport. Dessutom finns det möjlighet att utrusta bilen individuellt med detaljer från BMW Individual. Lanseringsdatum är ännu inte fastställt men borde vara i samband med IAA i Frankfurt i september. Jag återkommer med testrapport efter presslanseringen.  

 

FOTO: BMW AG

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik