Volvo Cars elektrifierar hela sitt modellprogram - ANALYS

Volvo Cars samtliga nya modeller som lanseras från och med 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor. Det innebär att Volvo är den första av de traditionella biltillverkarna som tar steget från bilar som endast är utrustade med förbränningsmotor. Samtidigt innebär beslutet att elektrifieringen får en central position i företagets framtida verksamhet. (SE UPPDATERING LÄNGST NED)

”Det här handlar om kunden”, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef. ”Människor efterfrågar elektrifierade bilar i allt större utsträckning och vi vill möta våra kunders nuvarande och framtida behov. Nu kan du välja en elektrifierad version av din favoritmodell från Volvo.”

NIVÅ 3 - Ren eldrift i 3 nya Volvomodeller och 2 nya Polestarmodeller

NIVÅ 1 - Vanlig hybrid där batterierna laddas vid inbromsning

NIVÅ 2 - Laddhybrid med större batteripack och elmotor bak.

Volvo Cars kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021, varav tre kommer att vara Volvo-modeller och två elektrifierade prestandabilar från Polestar, Volvo Cars prestandamärke. Mer information om dessa modeller kommer senare.

Dessa fem bilar kommer att kompletteras av ett antal bensin- respektive dieselbaserade 48-volts plug-in hybrider och milda hybrider och utgör då det bredaste utbudet av elektrifierade bilar som någon biltillverkare på marknaden kan erbjuda.

”Det här tillkännagivandet innebär att vi inte längre kommer att tillverka bilar som endast drivs med förbränningsmotor”, säger Håkan Samuelsson. ”Volvo Cars har uppgett att man planerar att sälja totalt 1 miljon elektrifierade bilar till år 2025. Vi sa så för att vi menar det. Och det här är hur vi ska nå det målet.”

Volvo Cars fokuserar på att minska koldioxidutsläppen från såväl sina produkter som från sina fabriker. Målet är att produktionen ska vara helt klimatneutral senast år 2025. Beslutet är även i linje med tillkännagivandet tidigare den här månaden om att Volvo Cars kommer att göra Polestar till ett nytt elektrifierat globalt prestandavarumärke. Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design på Volvo Cars, kommer att leda Polestar i egenskap av VD.

 

Håkan Samuelsson, VD Volvo Cars

Det ska bli intressant att se om några andra biltillverkare också planerar att ta steget fullt ut. Volkswagen har redan aviserat att man kommer att satsa på elektrifiering av sina bilar, men kanske inte lika drastiskt som Volvo. Jag kommer att delta i Audi Summit i Barcelona kommande vecka, då man presenterar sina framtida planer. Få se hur de bemöter Volvos nya strategi. Mer om det nästa vecka.

ANALYS FRÅN PRESSKONFERENSEN:

Pressreleasen lovade mer än vad som framkom på presskonferensen i Volvos Showroom i Kungsträdgården i onsdags. Det som framgick som ett unikt krafttag för att övergå till 100% fossilfria bilar från 2019, visade sig inte vara speciellt annorlunda än vad några andra tillverkare planerar. Skillnaden är att Volvo har satt ett tidigare datum än någon annan och det ska de ha en eloge för. Men det känns som det hela handlar om ett PR-trick för att öka intresset för Volvo i samband med en möjlig börsintroduktion, en uppfattning som delas av bl.a. Auto Motor & Sports chefredaktör Alrik Söderlind.

Vad som egentligen döljer sig bakom Volvos produktstrategi är att samtliga NYA modeller som lanseras kommer att vara elektrifierade i någon form. Man utgår från basmodellerna som fortfarande kommer att vara utrustade med fossila motorer men där man adderar ett litet batteripack och en elmotor som ska bidra till att sänka utsläppsnivåerna till de nivåer som träder i kraft 2020. De nuvarande modellerna kommer alltså att fortsätta att drivas av fossila motorer, precis som konkurrenterna. Enligt Volvos VD,

Volvo kommer att införa elektrifieringen i tre nivåer:

Nivå 1 Mild hybrid - En elmotor som tillsammans med en förbränningsmotor utgör en lite del av drivningen och återvinner energin genom inbromsning. Inget nytt eftersom de flesta premiumtillverkare redan har modeller med denna typ av drivlina.

Nivå 2 Laddhybrid - En bensinmotor som arbetar tillsammans med en något mer kraftfull elmotor och större batteripack. Förutom att återladdning av batterierna sker vid inbromsning, kan man alltså ladda batterierna via publika laddare, på arbetsplatsen eller hemma. Inte heller något nytt utan något som tidigare introducerats av Volvo (D6 Plug-in dock med diesel) och de flesta större konkurrenterna.

Nivå 3 Elbil - Här kommer det intressanta. Mellan 2019-2021 kommer Volvo att lansera fem renodlade elbilar. Tre blir under varumärket Volvo och två under Volvos nya prestigemärke Polestar. Man förbereder båda plattformarna CMA och SPA för att få plats med batteripacket mellan fram- och bakhjulen.

Volvos utvecklingschef Henrik Green, lovar att räckvidden på dessa bilar ska bli minst 500 km, ett löfte som mycket bygger på att konkurrera med Tesla om kunderna. På frågan vem som kommer att leverera batterierna, fick vi svaret att man fortfarande undersöker detta.

2019 kommer de flesta elbilar att klara av 500 km på en laddning, utvecklingen går snabbt framåt, så inte heller här hittar vi något revolutionerande. Klart är att dieselbilar kommer att fortsätta att säljas även efter 2019 och enligt Volvos VD Håkan Samuelsson, så länge som kunderna efterfrågar produkterna. Han sticker även ut hakan och aviserar att målet är att worldwide sälja en miljon elbilar t.o.m. 2025.

Visst är det fullt möjligt, men då krävs det att Volvo har en prisstruktur som är anpassad till konsumenternas ekonomi, en räckvidd som gärna är längre än t.ex. Tesla och en laddfunktion som är snabbare än vad vi hittar idag. Sedan kommer ju frågan om utbyggnaden av laddinfrastrukturen i Sverige klarar av att ta emot alla nya Volvokunder, men det är en annan fråga.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik