Marknadens coolaste kompakt SUV?

Jag är nog benägen att påstå det efter att ha deltagit i världslanseringen av Jaguar E-Pace i London förra veckan. Precis som ”storebror” F-Pace har Jaguars första kompakta SUV definitivt utseendet med sig…och tekniken. 

Efter ett år av framgångar med framförallt Jaguars stora SUV, F-Pace, som blev utsedd till World Car of the Year och placerade sig som god tvåa på vårt Europaindex, är det dags att ta sig an det växande segmentet av kompakta SUV.

Designen är påtagligt sportigare är de flesta andra konkurrenter i segmentet. Profilen har hämtat mycket av inspirationen från F-Pace, men ärligt talat så är E-Pace snyggare.

Den kraftfulla fronten med de stora luftinsläppen och de snygga adaptiva LED Matrix-framljusen, spoilern ovanför bakrutan, de smala LED-bakljusen och de dubbla avgasrören vittnar om att fokus ligger på att föra vidare de sportiga generna som Jaguar står för. De 21” stora hjulen som utställningsbilarna var utrustade med, bidrar också till den sportiga looken.

Sportigheten genomsyrar även interiören där föraren är tydligt prioriterad, dock utan att göra avkall på komforten för passagerarna. Materialvalet är av mycket hög kvalitet och hela interiören ger ett smakfullt intryck. 

Instrumenteringen är logiskt utformad med tydliga mätare som utgörs av en 12,3” digitalskärm som kan exponera en 3D karta i kombination med navigationen i den centralt placerade 10” pekskärmen med gest-styrning. Här finns också en head-up display som komplement.

Att bilen vänder sig till den moderna köparen, framgår med all tydlighet. Här finns bl.a. hela fem USB-uttag, en för varje passagerare och 4G Wi-Fi hotspot för uppkoppling mot nätet. Givetvis är infotainmentsystemet utrustad med det mesta man kan önska sig, som t.ex. AndroidAuto och Apple CarPlay uppkoppling, inställningar för bilens olika körprogram, det fina ljudsystemet etc. 

En eloge till Jaguar för att man valt att ha separata kontroller för klimatanläggningen, stolsvärmen och bakrutevärmen istället för att ”baka” in dem i en överarbetad digital meny som t.ex. Volvo.

FOTO: Jaguar

FOTO: Jaguar

FOTO: Jaguar

Jaguar E-Pace är 4 395 mm lång med korta överhäng fram och bak. Med en hjulbas på 2 681 mm och en bredd på 1 984 mm, bjuder E-Pace på riktigt generösa utrymmen i kupén. Komforten i framsätena är av högsta klass och baksätet känns riktigt bekvämt för två vuxna.

T.o.m. benutrymmet bak imponerade på mig. Mina 197 cm satt inte som i en stor limousin, men fullgott för en medellång resa…så länge det inte är lika långa människor i framsätet.

Jaguar E-Pace har en mängd avlastningsfack som tillsammans rymmer 40 liter. Mittkonsolens armstöd rymmer hela 10 liter. Även bagageutrymmet är riktigt stort i förhållande till de kompakta yttermåtten. Det sväljer hela 577 liter med baksätet uppfällt (nya Volvo XC60 rymmer 505 liter).

Fäller man baksätet (40/60 istället för 40/20/40) så kan man trycka in 1 234 liter. Inte illa för en kompakt bil!

FOTO: Jaguar

Jaguar har lagt ned mycket resurser på att skapa en tekniskt kapabel bil för att ta upp kampen med de tyska premiumbilarna. Utrustad med en fyrhjulsdrift som primärt driver på framhjulen och där drivning kopplas in på någon millisekund på de hjul som kräver bättre grepp (torque vectoring), i kombination med Jaguars patenterade variabla dämpare bak, bör E-Pace ha en optimal väghållning på alla typer av underlag.

Säkerhet- och förarassistanssystemen ska också vara i klass med de allra bästa. Här hittar vi bl.a. adaptiv farthållare, nödstoppsystem, fotgängarigenkänning, filhållningssystem döda vinkelvarning och skyltigenkänning. Den är även utrustad med ett kameraassisterat system som varnar för korsande trafik.

Förutom att E-Pace är utrustad med ett stort antal airbags i kupén så har den även en exteriör airbag som ska skydda fotgängare från livshotande skador!

FOTO: Jaguar

FOTO: Jaguar

Jaguar E-Pace kommer med tre dieselvarianter och två bensinmotorer, samtliga raka fyror:

D150

Detta är en 150 hk turbodiesel som levererar ett vridmoment på 380 Nm. Den kommer både som framhjuls- och fyrhjulsdriven. Den framhjulsdrivna varianten kommer endast med 6-växlad manuell låda medan den fyrhjulsdrivna erbjuds även med en 9-stegad automat från ZF.

Accelerationen 0-100 km/h ligger mellan 10,1 – 10,7 sekunder beroende på vilken variant man väljer. CO2 hamnar mellan 124-147 g/km och förbrukningen vid blandad körning ska vara mellan 4,7-5,1 l/100 km.

D180

Med 180 hk och ett vridmoment på 430 Nm är denna turbodiesel förmodligen den som fungerar bäst som alternativ till ex. Volvo XC60 D4, VW Tiguan etc. Den går också att få med antingen 6-växlad manuell låda eller den 9-stegade ZF automatlådan. Accelerationen 0-100 km/h är 9,9 respektive 9,3 sekunder. Automatlådan är alltså snabbare. Förbrukningen vid blandad körning är 5,2 respektive 5,6 l/100km och CO2 är 137 respektive 147 g/km.

D240

Den 240 hk och 500 Nm starka turbodieseln kommer endast med den 9-stegade automatlådan från ZF. 0-100 km/h ska den klara av på 7,4 sekunder och toppfarten anges till 224 km/h. Förbrukningen vid blandad körning är 6,2 l/100 km, vilket är riktigt bra med tanke på prestandan. CO2 hamnar på 162 g/km.

P250

Minsta bensinmotorn levererar 250 hk och ett vridmoment på 365 Nm. Den är utrustad med twin-scroll turbo och skickar iväg E-Pace 0-100 km/h på 7,0 sekunder. Den deklarerade förbrukningen vid blandad körning är 7,7 l/100 km och CO2 landar på 174 g/km. I den här varianten erbjuds endast den 9-stegade automatlådan från ZF.

P300

Detta är E-Pace toppmodell som i grunden har samma motor som P250, men med 300 hk och ett vridmoment på 400 Nm ska den klara av 0-100 km/h på 6,4 sekunder. Förbrukningen vid blandad körning är 8,0 l/100 km och CO2 är 181 g/km. Även denna variant kommer endast med automat.

FOTO: Jaguar

Jaguar E-Pace har alla förutsättningar att placera sig som en intressant kandidat bland tjänstebilarna när den dyker upp i Sverige efter årsskiftet. Det är en snygg och tekniskt riktigt bra bil vars största hinder är den, än så länge, svaga geografiska representationen. 

Nio återförsäljare, framförallt i storstadsregionerna, känns en aning i underkant. Men det är fler på gång, vilket kommer att hjälpa Jaguar att ta upp kampen med de tyska kollegorna.

Inga svenska priser finns ännu tillgängliga, men den svenska importören siktar på att få in grundmodellen under 7,5 prisbasbelopp.

 

FILM & FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik