Är nya Volvo XC60 verkligen så bra?

Nästan alla motorjournalister har gett nya Volvo XC60 toppbetyg. Den placerar sig som klar etta på vår Europaindex-lista över mellanklass SUV.
- Men hur kan den vara så bra och är den verkligen bättre än konkurrenterna?

Jag kände att det var hög tid att undersöka vad det är som gör nya Volvo XC60 så populär bland mina kollegor i Europa. När jag såg bilen första gången i Genève blev jag inte speciellt imponerad. Den såg helt enkelt ut som en förkrympt XC90 med en något oproportionellt lång motorhuv som ledde tankarna till första generationen BMW X1 och gamla Mercedes GLK.

Visst är designspråket rätt elegant, men samtidigt blir det lite tråkigt när alla Volvos modeller ärver i det närmaste identiska designelement. Volvo är dock inte ensam om att göra så, men det gör ju inte saken bättre. Nu är ju smaken högst individuell och tydligt är att nya XC60 fångat många kollegors tycke betydligt mer än mitt.

Jag tyckte att XC90 var en riktigt snygg SUV när jag testade den i Barcelona 2015 och det tycker jag fortfarande. Kanske den snyggaste i klassen stora SUV. Nya XC60 är en XC90 junior.

Här finns bl.a. Volvos numera karakteristiska LED-varselljus som man kallar Tors Hammare och de bakljus vi en gång trodde skulle komma på XC90. Modellen är precis som XC90 ganska fyrkantig men med rena linjer. Första intrycket är att den ser mindre ut än föregångaren, framförallt på höjden.

Iakttagelsen är delvis korrekt. Nya XC60 är faktiskt 5,5 cm lägre än föregångaren men sedan går det år andra hållet. Nya XC60 är 44 mm längre, 11 mm bredare men framförallt har den 91 mm längre hjulbas som bl.a. ger bilen ett 41 mm generösare benutrymme bak.

Dock har takhöjden minskat med 15 mm för baksätespassagerarna. Det låter inte mycket men det var något som en 197 cm redaktör kände av.

Interiört känner vi igen oss från XC90, S90 och V90. Samma elegant återhållsamma (lite tråkiga?) uppbyggnad av instrumentpanelen, samma infotainmentsystem (Sensus) som är bland det mest ologiska som går att hitta. ”Vad menar han?”, tänker du säkert.

Vid en första anblick så upplevs den centralt placerade skärmen som snygg och enkelt uppbyggd. Precis som med en smartphone så kan man bläddra upp och ner eller åt sidorna, men det är just det som är problemet.

Genom att gömma i princip alla funktioner i en pekskärm tar man automatiskt bort fokus från vägen för att söka t.ex. värmereglagen. Dessutom blir skärmen omedelbart kladdig vilket innebär att en torkduk borde tillhöra standardutrustningen. Märkligt att ett märke som så starkt förknippas med säkerhet faller för dessa tveksamma modenycker.

Stolarna erbjuder en riktigt härlig komfort som få tillverkare tidigare kommit i närheten av men som många numera kan erbjuda. Materialvalet i testbilen (Inscription) är av högsta klass och man ser tydligt att Volvo har ambitioner att parkera i premiumsegmentet. Ljudsystemet från Bowers & Wilkins är fantastiskt men det kostar hela 30 900 kr! 

Bagageutrymmet har vuxit med 10 liter när baksätet är uppfällt och är nu på 505 liter. Ingen gigantisk lastare och faktiskt 45 liter mindre än i Audi Q5 (som kan växa till 610 liter om man ställer ryggstöden rakt), Mercedes GLC och BMW X3. Ett plus är den smarta lösningen för att hålla mindre föremål på plats. Ett minus är att baksätet bara går att fälla 60/40 vilket innebär att det inte går att åka 4 vuxna i bilen samtidigt som man fraktar långa föremål som t.ex. skidor.

Säkerheten är givetvis på topp med i stort sett samma förarstödsystem och säkerhetsdetaljer som vi hittar i bl.a. V90. Men det finns några nyheter. Autobromsen hjälper numera till att styra undan hinder om bilen inte hinner bromsa. Steer support fungerar i hastigheter mellan 50-100 km/h.

En annan nyhet är en framåtriktad kamera som varnar och styr tillbaka om man råkar köra över mittlinjen och får ett möte. Volvo kallar denna funktion för Oncoming lane mitigation.

Som tillval för 5 900 kr finns det även ett säkerhetssystem som man kallar Intellisafe Surround. Det är ett komplement till döda vinkeln varnaren BLIS som varnar och styr tillbaka bilen när man byter fil och det finns andra fordon i närheten.

City Safety Steering Support

Oncoming Lane Mitigation

Blind Spot with Steering Assist

Modellen jag testade var utrustad med den sköna D5 dieseln på 235 hk. Nu lär inte den versionen bli volym modellen eftersom de extra 45 hästkrafterna som skiljer D4 från D5, adderar ytterligare 30 000 kr till ett redan ganska högt pris.

Visst ingår då också PowerPulse, tryckluft till turbon som ger meprestanda vid acceleration, men...

I föregångaren var D4 dieseln det populäraste alternativet och det kommer den säkert att bli i nya XC60. Det är också den motorn som är direkt konkurrent med Audi Q5 TDI 190, Mercedes GLC 220d och BMW X3 20d, respektive märkes volym modeller.

Det handlar om en motor som är byggd i Skövde och som jag bekantat mig med i bl.a. V60 vid ett par tillfällen på testresor genom Europa där vi klarat över 190 mil på en full tank. Trots att det är en bränslesnål motor så har den en helt okej prestanda. 0-100 km/h klarar den på 8,4 sekunder och toppfarten är 205 km/h.  

Väghållningen i nya XC60 är riktigt bra, helt i klass med ett par av konkurrenterna. Luftfjädringen känns faktiskt bättre i XC60 än XC90. Den lite svampigt amerikanska känslan är inte alls lika påtaglig.

På landsväg är den riktigt bekväm och på kurviga vägar med Dynamic påkopplad, känns bilen riktigt sportig. Den 8-stegade Geartronic automaten arbetar riktigt fint i alla inställningar, men var är växelpaddlarna?

Summering

Hur mycket jag än skulle vilja placera nya Volvo XC60 i topp, som många av mina kollegor gjort enligt vårt Europaindex, så kan jag inte hitta de avgörande värden som gör att jag upplever bilen som bättre än t.ex. Audi Q5, Mercedes GLC och t.o.m. den numera "gamla" BMW X3.

Visst är nya XC60 en mycket bättre bil än sin populära föregångare men att priset numera är uppe i klass med dessa konkurrenter, känns som om Volvo vill höja statusen med hjälp av priset. Det fungerar säkert i andra länder där Volvo har en mer exklusiv position och bland de kunder som inte kan tänka sig något annat än Volvo.

Ingångspriset för D4 med 190 hk, som rimligtvis borde bli "bästsäljaren", börjar på hela 435 900 kr. Det är 100 kr mindre än t.ex. Audi Q5 och då är den relativt basutrustad. Adderar man lite utrustning som de flesta gärna gör, sticker priset upp ordentligt. Inscription, som bilen på bilden var utrustad med, kostar 40 000 kr. Sportiga R-Design är ytterligare 5 000 kr.

Nya Volvo XC60 har egentligen inga större brister än infotainmentsystemet Sensus, det något klena utrymmet och det mer än väl tilltagna priset, men på min högst personliga topplista hamnar nya XC60 först på fjärdeplats efter Audi Q5, Mercedes GLC och ”gamla” BMW X3. Vill man ändå köra Volvo så är min klara favorit V90 Cross Country som dessutom är betydligt billigare!

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik