TEST: Kia Stonic 1,0 T-GDI – En småbil med hög hållning

Att SUV är ett populärt segment på den överetablerade bilmarknaden, har säkert ingen missat. De senaste åren har tillverkarna lanserat mängder av modeller och nu är det dags för Kia att följa den trenden.

Den lilla SUV:en med det kaxiga utseendet kompletterar den koreanska tillverkarens ”line-up” där vi hittar Sorento, Sportage och Niro. Baserad på samma bottenplatta som Kia Rio men med en 18 cm markfrigång, är detta en riktigt cool liten SUV.

Kias designavdelning har lyckats med en exteriördesign som borde tilltala köpare i den yngre målgruppen. Med en ”kraftfull” front, de vedertagna SUV-plastdetaljerna runt hjulhusen och längs tröskeln, de kraftiga takbågarna och de fejkade hasplåtarna fram/bak, ser bilen tuffare ut än vad den egentligen är.

Under det attraktiva skalet hittar vi samma utformning av interiören som i Kia Rio, med skillnaden att man adderat samma färg som exteriören i paneldetaljer, precis som t.ex. VW T-Roc. Trots sin enkelhet är förarmiljön trevlig. Sköna stolar, eluppvärmd ratt och tydliga instrument och kontroller. Den lättarbetade 7” pekskärmen innehåller bl.a. Apple CarPlay och är förberedd för Android Auto. Dessutom finns det gott om förvaringsutrymmen i dörrar, armstöd och handsfack.

En fördel som Kia Stonic har över Rio är den högre sittpositionen som ger en bra överblick av trafiken och det högre insteget som gör det lätt att ta sig in och ut. Utrymmet i baksätet är ett annat kapitel. Med en totallängd på 4,14 m, en bredd på 1,54 m och en hjulbas på 2,58 m så blir det inte mycket plats kvar för vuxna. Ett par barn har däremot inga problem. Trots bilens storlek så har den en lastvolym på 352 liter och det är faktiskt rätt bra. Är man bara två i bilen och fäller ryggstödet (60/40) så får man plats med en hel del.

Pga av konstant regnande under testen, så är det här enda bilden på den aktuella testbilen.

Testbilen var utrustad med en riktigt pigg 1,0 liters trecylindrig turbomatad bensinmotor på 120 hk. Som alla trecylindriga motorer är motorljudet lite ”rått”, nästan sportigt, men också att den måste varvas upp för att få ut kraften. Fördelen är att förbrukningen är riktigt låg, så länge man inte kör motorn på högvarv. Man får helt enkelt jobba lite med den 6-växlade manuella lådan, fast det är faktiskt lite kul.

Köregenskaperna var bättre än vad jag förväntade mig. På landsväg är Stonic stabil för sin storlek. Det som stör lite är det höga vägljudet och den hårt satta fjädringen som tar bort lite av komforten. På krokiga småvägar är fjädringen perfekt, vilket gör Stonic riktigt kul att köra. Understyrningstendenserna som annars är vanliga på framhjulsdrivna bilar, har Kia i stort sett eliminerat genom stabiliseringssystem av Torque Vectoring-typ där innerhjulen bromsas. Smart! På förarstöds- och säkerhetssidan kan nämnas autobroms med fotgängarigenkännning, döda-vinkel-varnare och filkörningsassistent.

Kia Stonic kommer i tre varianter: Action som startar på 159 900 kr, Advance som startar på 163 900 kr och ”toppmodellen” Advance Plus som utgår från 184 900 kr. I jämförelse med t.ex. Kia Rio så är den mycket bra prissatt. Det finns nio färger att välja från och dessutom går den att få med svart tak i kombination med dessa färger. (Se specifikationerna här)

Sammanfattning

Kia bygger riktigt fina bilar som ligger helt i tiden. Man hänger snabbt med i trenderna, på gott och ont. Kia Stonic följer helt med den växande trenden vad gäller små SUV. Det är en lättkörd och bekväm bil med bra utrustning. Kanske ingen bil för långfärder i Europa, men fullt tillräcklig för två och packning när man ska till fjällen och ”klämma lagg”. Det högre insteget gör det lätt att komma in och ur bilen. Den höga sittpositionen och de kompakta yttermåtten gör Stonic till en utmärkt stadsbil, trots att den inte har någon hybridmotor. 7 års garanti, låg förbrukning och ett hyfsat andrahandsvärde, gör Kia Stonic till ett bra val i segmentet.

Testbilens tekniska specifikationer:

1,0 liters tvärställd trecylindrig bensinmotor med turbo som utvecklar 120 hk och ett vridmoment på 172 Nm. Detta ger en acceleration 0-100 km/h på 10,3 sek och en toppfart på 184 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 5,0 l/100 km och CO2-värdet är 115 g/km.  Stonic kommer endast med framhjulsdrift och som komplement till den 6-växlad manuella lådan finns även en automatlåda (dubbelkopplingslåda) som tillval.

Övriga motorer som finns tillgängliga är 1.4 MPi Bensin på 100hk och 1.25 MPi Bensin med 5-växlad manuell låda på 84hk. Kia tar inte in några dieselmodeller.

 

FOTO: Kia (pga det dåliga vädret)

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik