TEST: Ford EcoSport - En Mini-SUV i mängden?

2014 kom Ford EcoSport till Sverige men hittade inte fram till köparna på samma sätt som i övriga Europa. Inför modellår 2018 får modellen en välbehövlig uppgradering som bör tilltala några fler svenska bilköpare.

Uppgraderingen eller facelift som det också kallas, innefattar inte bara en ny exteriör som numera påminner mer om Fords två andra SUV-modeller, Kuga och Edge. Nej, här har Ford gått betydligt längre med bl.a. nya motorer och uppkopplingsmöjligheter som fungerar betydligt bättre än hos föregångaren.

Optiskt så är det främst den nya och högre placerade grillen som avslöjar att detta är en uppgraderad modell. Här finns nya strålkastare med LED-varselljus. Att Xenon är tillval och inte standard är lite snålt, dessutom saknar EcoSport strålkastarrengörare vilket gör mörkerkörning under vinterhalvåret rätt jobbigt. Från sidan märks ingen större skillnad och baktill är det den nedlackade stötfångaren med en ”hasplåt” som skiljer EcoSport från tidigare modell.

Det är innanför ”skalet” som vi hittar de verkliga förändringarna. Den nya layouten av instrumentpanelen känns befriande fräsch. Den tidigare mittkonsolens gyttriga utformning består numera av nya och lättarbetade kontroller för värme och ventilation. En 8” pekskärm (tillval) som innehåller en mängd funktioner, har placerats mitt på instrumentpanelen. Snyggt och prydligt. 

Sync 3, som Ford kallar infotainmentsystemet, är kompatibelt med både Android Auto och Apple CarPlay. Det fina 675W ljudsystemet från Bang & Olufsen (tillval) är också nytt för modellen och något man normalt inte hittar i bilar i den här klassen. Lite lyxigt.

Förarstolens inställningar gör att det är lätt även för en lång förare som jag att hitta en bekväm körställning. Tyvärr sitter jag inte lika bra i passagerarsätet där jag nästan slår i huvudet eftersom sätet inte går att justera i höjdled. Fäller man ner solskyddet så täcker det hela vindrutan. Varför behöver man snåla med komforten för passageraren? Det är ett minus i protokollet.

Ford EcoSport är ingen stor bil, varför baksäteskomforten blir lidande för alla över medellängd. Två barn sitter säkert bra men tre blir en för mycket, i alla fall om man ska åka en längre sträcka. För att komma åt bagageutrymmet som rymmer 356 liter med baksätet uppfällt och 1 238 liter med baksätet nedfällt (60/40), öppnas bakluckan på ett högst okonventionellt sätt (se bilden nedan). Anledningen uppges vara att vissa kunder vill ha reservhjulet placerat på bakluckan (?), men resultatet är oerhört opraktiskt, speciellt i trånga utrymmen. Här får Ford en bakläxa!

De två motoralternativ jag fick chansen att testa i trakterna runt Estoril och Cascais var den nya 1,5-liters EcoBlue TDCi-dieselmotorn på 125 hk. En motor som trots sin bottenstyrka och i kombination med den 6-växlade manuella lådan, inte känns så pigg som man kanske kunde förvänta sig med 300 Nm vridmoment. Några siffror finns märkligt nog inte tillgängliga. Förbrukningen ligger på 4,5 l/100 km vid blandad körning och CO2 hamnar på 119 g/km. Den går även att få med fyrhjulsdrift men kommer först i mitten av 2018.

Den andra motorn som jag testade var den något piggare bensinmotorn 1.0 EcoBoost, också på 125 hk. Med den 6-stegade automatlådan så blev denna modell min favorit av dessa två. Med en blandad förbrukning på 5,8 l/100 km och ett CO2 värde på 134 g/km.

125 hk 1.5 TDCI EcoBlue

Sin vana trogen så levererar Ford en riktigt trevlig väghållning och trots att ingen av dessa modeller är dock någon ”raket” när det kommer till acceleration och toppfart, så fanns här ändå en viss känsla av körglädje. På de krokiga bergsvägarna utanför Estoril så kändes bilarna följsamma och välbalanserade. Det som drog ner känslan lite var den hårt satta fjädringen i kombination med 18” däck som gjorde ST-line rätt obekväm på landsväg.

Markfrigången på dieselvarianten med automat är 16 cm och på bensin-modellen är den 3 cm högre. Skillnaden förklaras med att den bakre drivaxeln gör bilen lägre. Detta till trots så kändes den fullt kapabel att hantera lite tuffare terräng, vilket är ett plus i kanten. I övrigt så känns modellen som en i mängden av trendiga små SUV men som med den nya designen och bättre utrustning, borde ha en bättre förutsättning än föregångaren.

En klar förbättring men är det tillräckligt?

Ford EcoSport kommer med tolv exteriöra färger som kunderna kan välja mellan. Några av de nya färgerna heter Lightning Blue, Ruby Red och Tiger Eye samt går att kombinera med ett trendigt svart tak. Den uppdaterade EcoSport kommer till Sverige efter årsskiftet och prislappen börjar på modiga 191 550 kr, ett pris som ligger närmare 25 000 kr över föregångaren. Jag har ärligt talat svårt att motivera den stora skillnaden trots 2 300 uppdateringar, men Ford kommer säkert att sälja fler av nya EcoSport än föregångaren.

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik