TEST: DS7 Crossback – SUV i fransk lyxförpackning

När DS Automobiles presenterar DS 7 Crossback så är det den första modellen som inte tidigare haft Citroëns ”chevron”-märken. Det handlar om en lyxigare SUV som bygger på en av de bästa plattformar som producerats och som inspirerats av fransk ”Haute Couture”.

Precis som Citroën, fokuserar DS Automobiles på komfort och elegans i en förpackning som man antingen älskar eller gärna har åsikter om. Visst är det så att de ambitiösa franska ”designvirituoserna” ibland förmedlar sina känslor ett steg för långt, men det är just att de vågar vara annorlunda i en tid där det mesta verkar följa en gemensam standard, som jag älskar. DS 7 Crossback är inget undantag och det gör den riktigt intressant i ”SUV-djungeln”.

Mitt första intryck av exteriören var mycket positivt. Trots att designen är mer återhållsam än vad man är van vid från den franska tillverkaren, så är den elegant på ett sätt som höjer den över mängden. Den kraftfulla grillen som elegant sveper ut mot de snygga LED-framljusen och de DS typiska vertikala positionsljusen är inget annat än en fullträff.

Även från sidan följer den samma känsla av elegans med en mjuk taklinje som sveper ner mot ett akterparti som utgörs av läckra, smala LED-bakljus och två stora rektangulära avgasrör på varsin sida om en diffuser. Allt är smakfullt utfört på ett sätt som får den att se mer exklusiv ut än vad priset kommer att avslöja.

Men det tar inte slut där. Insidan följer samma manér av exklusivitet med högkvalitativa material och en design som är på både gott och ont. Här har de ”konstnärliga ambitionerna” fått härja en aning för fritt för att det ska kännas lika perfekt som utsidan. Utformningen av den 12” digitala instrumenteringen (som är en variant av den som lanserades i Peugeot 3008) och alla knappars placeringar, angränsar till ”form före funktion” på ett sätt som gör mig en aning ambivalent. Men det är trots allt, en riktigt snygg form.

På grund av att man lagt designfokus på dörrsidorna, med ett ljusmönster i dörrhandtagen, återfinns de något överdesignade knapparna för fönsterhissarna på varsin sida om den sköna växelspaken (samma som i Peugeot 3008) och kontrollen för backspeglarna har man gömt undan till vänster om ratten. Inte optimalt men fungerar säkert bra när man väl fått in rutinen.

Mitt i panelen sitter det en 12” pekskärm som innehåller det mesta man kan önska sig i form av infotainment. Ljudsystemet från franska Focal är skräddarsytt för modellen och innehåller 14 högtalare som ger ett ljud i absolut toppklass. Navigationen kommer från TomTom och givetvis är systemet förberett för Apple CarPlay och Android Auto. Ovanför skärmen sitter det en analog klocka som fått sin inspiration från lyxiga franska ur. Snyggt!

Framstolarna är härliga med ett stort antal inställningsmöjligheter. Det är inga problem att hitta en skön ställning för de flesta kroppsformer. Baksätet är rymligast i klassen (jag återkommer till det) och tre vuxna sitter siktigt bekvämt. Bagageutrymmet rymmer 555 liter med baksätet uppfällt. Golvet är justerbart för mer lasthöjd. Vid nedfällt läge (60/40) sväljer den 1 750 liter.

DS 7 Crossback är baserad på en av de bästa skalbara plattformar som någonsin producerats, EMP2, vilket innebär att den delar samma bas som Peugeot 3008 och Opel Grandland X. Det betyder alltså att den är framhjulsdriven, vilket inte alls är någon nackdel. Det kanske kommer som en nyhet för många svenskar, men en SUV behöver inte vara fyrhjulsdriven.

DS7 Crossback är 4,57 m lång, 1,89 m bred och 1,62 m hög. Hjulbasen är 2,74 m vilket bidrar till klassledande innerutrymmen. Men vilken klass tillhör DS 7 egentligen? Fransmännen vill gärna se den som en konkurrent till Audi Q3 och BMW X1, men personligen så tycker jag nog att den hamnar närmare Q5 och X3 vad gäller utrymmen.

Den första varianten jag testade var utrustad med den välbeprövade 180 hk turbodieseln som vi också hittar i Peugeot 3008. Det är en bottenstark och smidig diesel som tillsammans med den 8-stegade automatlådan ger en fullgod prestanda och bränsleekonomi. Dessutom upplevde jag den som väldigt tyst, vilket inte alltid är fallet med dieselmotorer. Den andra versionen var utrustad med en härlig bensinmotor på 225 hk och som blev min klara favorit. Det jag kanske kan anmärka på är den något sega nedväxlingen vid acceleration, även i sportläge och med hjälp av paddlarna.

Gemensamt för båda modellerna är den fina komforten som chassit i samarbete med den nya aktiva fjädringen som regleras med hjälp av kameror som pejlar av vägen och blixtsnabbt justerar hårdheten. Väghållningen är i toppklass och understyrningstendenserna lyser med sin frånvaro. DS 7 är tyst och stabil men styrningen kändes en aning artificiell.

Som extra grädde på moset fick jag även testa plug-in hybriden som kommer 2019. Den kombinerar en 200 hk bensinmotor med dubbla elmotorer på vardera 109 hk. Den sammanlagda effekten anges till 300 hk. En av elmotorerna sitter på bakaxeln och ser till att bilen blir fyrhjulsdriven. Litium-jon-batteriet som är på 13 kWh sitter under baksätet. Räckvidden på el ska vara upp till 6 mil och en uppladdning av batteriet ska ta 4 1/2 timme via ett vanligt vägguttag. Hur den kändes? Snabb. Väldigt snabb!

DS 7 Crossback fick nyligen fem stjärnor i EuroNCAP och är standardutrustad med alla säkerhetsdetaljer som PSA-koncernen har till buds. Det handlar om t.ex. aktiva LED-strålkastare, döda vinkeln-varnare, night vision, adaptiv farthållare och kollisionsvarnare med autobroms. Dessutom klarar den av att parkera själv med hjälp av ultraljudssensorer inbyggda i stötfångarna.

Sammanfattning

DS 7 Crossback är ett elegant tillskott till den mellanstora SUV floran. Det är en mycket välbyggd och bekväm SUV som erbjuder vackra detaljer, både exteriört och interiört. Drivlinorna är starka och smidiga. Väghållningen är i toppklass och fyrhjulsdriften saknar man inte. Kvaliteten är den bästa jag någonsin sett från en fransk biltillverkare och helt i klass med de betydligt dyrare tyska konkurrenterna. Priserna är ännu inte fastställda, men DS hintar om ett ingångspris på ca. 350 000 kr för 180 hk bensinvarianten som kommer senare, upp till ca. 550 000 kr för plug-in hybriden som kommer 2019. Första bilarna dyker upp hos handlarna den 8:e mars, men DS kommer att visa upp bilarna innan dess.

EMP2 plattformen har hittat den perfekta partnern!

Testbilarnas tekniska specifikationer

2.0 BlueHDI diesel med turbo på 180 hk och ett vridmoment på 400 Nm. Accelerationen 0-100 km/h tar 9,4 sek och toppfarten är 215 km/h. Deklarerad förbrukning vid blandad körning är 4,9 l/100 km och CO2 utsläppet är 128 g/km. Miljöklassificering Euro 6.2

1.6 THP bensin med turbo på 225 hk och ett vridmoment på 300 Nm. Accelerationen 0-100 km/h tar 8,3 sek och toppfarten är 227 km/h. Deklarerad förbrukning vid blandad körning är 6,0 l/100 km och CO2 utsläppet är 137 g/km. Miljöklassificering Euro 6

Specifikationerna på 180 hk bensinaren blir tillgänglig senare och då kan du hitta den här.

 

FOTO: Håkan Nilsson & DS Automobiles

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik