TEST: Audi RS 4 Avant - Kombi med "pulver"

Nya Audi RS 4 Avant är en av de roligaste ”mellanklasslastarna” på marknaden. En genuin sportbil för fem personer och packning som kombinerar komfort och sportighet som ingen annan. Den fjärde generationen är allt vad man hoppats på...och lite till.

1999 lanserade Audi den första generationen av RS 4 Avant. Då var den utrustad med en V6 biturbo, där motorns placering gjorde bilen en aning svårkörd, framförallt i snäva kurvor där den tenderade att understyra trots fyrhjulsdriften. Effekten var på 380 hk, vilket var brutalt för den tiden. Accelerationen 0-100 km/h på 4,9 sekunder innebar att det inte var många bilar som hängde på när man släppte lös bilen. Generationen innan den som jag nu testade i bergen norr om Malaga, var utrustad med en högpresterande V8 motor med samma antal hästkrafter som testbilen och ett drag och ljud som skickade rysningar genom hela kroppen. Har Audi lyckats överföra den känslan till den nya generationen med två cylindrar mindre? Häng med så får du se.

Utseendet ger en tydlig indikation att detta inte är en vanlig A4 Avant. Frontens massiva luftintag med RS-typiskt bikakemönster, den breda Singleframe-grillen och Matrix LED-strålkastarna (tillval) med mörktonade insatser, är riktigt läckert. De 3 cm bredare hjulhusen fram och bak, bidrar till det kraftfulla utseendet och baktill hittar vi också de stora ovala ändrören på varsin sida om en diffusor. Helt enkelt fett!

Den nyutvecklade 2,9-liters TFSI-motorn på 450 hk som sitter i nya Audi RS 4 Avant ger en helt ny dimension när det gäller förhållandet mellan vridmoment och effektivitet jämfört med föregångaren. Redan från 1900 v/min levererar V6-biturbon hela 600 Nm vridmoment – 170 Nm mer än i föregångaren och det fina är att det hänger kvar ända upp till 5000 v/min. Det gör att man inte tappar drivkraften vid växlingar vilket innebär att nya RS 4 Avant accelererar från 0-100 på 4,1 sekunder. Det är 0,6 sekunder snabbare än föregångaren. Toppfarten är normalt spärrad vid 250 km/h, men väljer man RS-dynamikpaketet (i testbilen) kan man få ytterligare 30 km/h att leka med. Något för vänsterfilen på Autobahn.

ANNONS: LADDA BILEN MEDAN DU HANDLAR PÅ ICA

Kraftöverföringen till den permanenta fyrhjulsdriften sker med hjälp av den härliga åttastegad tiptronic-växellådan med optimerade växlingspunkter. Som tillval kan man även få sportdifferential till bakaxeln, vilket testbilen var utrustad med. RS-sportchassit som är standard sänker nya Audi RS 4 Avant ytterligare sju miillimeter jämfört med en Audi A4 med sportchassi. Som tillval erbjuder Audi RS-sportchassi plus med Dynamic Ride Control (DRC), keramiska bromsar och den dynamiska styrningen som är speciell för RS-modellerna. 

Jämfört med den tidigare generationen har bränsleförbrukningen dessutom minskat med hela 17%. Enligt NEDC-körcykeln är förbrukningen 8,8 liter/100 km, vilket ger 199-200 gram CO2 -utsläpp per kilometer, men det är nog av mer akademisk innebörd. RS 4 Avant har inga ambitioner att aspirera på att vara politiskt korrekt utan vänder sig till de som verkligen gillar att köra bil.

Omedelbart när jag startade upp denna Sonomagröna bil, så spred sig en känsla av obeskrivligt välbehag genom kroppen. Det råa ljudet från de två stora avgasrören, skickade en föraning om brutal kraft till alla som fanns inom ett kvarters avstånd. Nu finns det de, av någon outgrundlig anledning, som inte gillar bilar som låter mycket, men för en bilälskare är detta skön musik. Sträckan som Audi plockat fram ur de lokala kartorna, lovade gott med mycket kurvor och en möjlighet att testa gränserna.

Transporten till bergen gick på en fin EU-sponsrad motorväg med en vägbana som Trafikverket konsekvent vägrar anlägga i Sverige. Man skyller på klimatet och att vi använder dubbdäck på vintern, men det gör man även i Norge och Finland och deras vägar är nästan lika fina som här i Spanien. Drive Select är inställd på Comfort och jag glider fram betydligt mjukare än vad jag föreställt mig. Även det sköna motorljudet är dämpat men antyder emellanåt att det finns en kraft som gärna vill bli lössläppt.

Efter ett par mils körning så nådde jag äntligen de hägrande bergsvägarna och jag var inte sen att koppla i Dynamic-läget. Genast ändrade bilen karaktär. Ljudet blev betydligt mer påtagligt, styrningen tjatades upp och nedväxlingarna kom omedelbart vid minsta beröring av gaspedalen. Med ett gudomligt brölande satsade jag uppåt bergen på vägar som bestod av 90% kurvor. Varje gång jag släppte upp gasen och när jag växlade upp, så kom det sköna avgassmällar som fick mitt "gamla racinghjärta" att slå extra fort. Jag pressade in bilen i varje kurva och responsen var helt odramatisk. Nya Audi RS 4 Avant har en väghållning av absolut världsklass.

Summering

Nya Audi RS 4 Avant är en fullträff! Med mer kraft och lägre förbrukning än föregångaren erbjuder den fjärde generation en körupplevelse som inte går att beskriva i ord. Samtidigt som den tryggt och bekvämt kan transportera hela familjen med packning på långsemester, så har den egenskaper som man normalt bara hittar i tvåsitsiga sportbilar. Den är tyst och komfortabelt på landsväg och fullkomligt underbar på krokiga vägar. Att man dessutom adderat möjligheten att beställa dragkrok, vilket inte tidigare var möjligt, innebär att man kan ta med sig snöskotern till fjällen. Försäljningen är i full gång, så har du 783 500 kr som du inte vet vad du ska göra med, så är det hög tid att beställa en av marknadens bästa kombibilar för leverans innan sommaren och innan bonus/malus träder i kraft. Fast plockar du på lite "smått & gott" så behövs det ett par hundra tusen till. Återförsäljarna får de första bilarna i januari om du vill provköra den.

 

FILM & FOTO: Håkan Nilsson &  Roman Rätzke

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik