Håkans höjdare 2017: SUV

Range Rover Velar hamnade precis utanför listan.

Året som gick innehöll mängder av intressanta bilar. Från över 100 biltester så ska jag försöka plocka ut mina fem favoriter i fem kategorier och jag börjar med SUV.

Den här kategorin retar möjligtvis några av våra miljömedvetna läsare och det kanske med rätta. SUV är ofta större och törstigare än vanliga kombibilar, men faktum är att trots detta så ökar antalet registrerade SUV inte bara i Sverige utan i hela världen. Behovet av att sitta högre, ha adekvata innerutrymmen och en optimal framkomlighet året runt, har gjort kategorin mycket populär och den fortsätter att växa.

Begreppet SUV (Sports Utility Vehicle) utgörs av egentligen av fyra varianter: Stora SUV, mellan-SUV, kompakt-SUV och mini-SUV. Jag har valt att fokusera på mellan- och kompakt-SUV som är de populäraste varianterna på svenska marknaden som jag testat under 2017.

Klicka på rubrikerna för att läsa de kompletta testerna.

Mellan-SUV

Plats 5  - Jaguar F-Pace

Världsbilen 2017. Det var ett omnämnande som lovade mycket och visst var det en riktigt fin SUV som Jaguar tagit fram. Bekväm och snygg med en motor som gjorde körningen riktigt skön. Men priset och antalet återförsäljare/serviceställen ligger bilen i fatet.

Plats 4 - Volkswagen Tiguan Allspace

Redan som grundmodell är Tiguan en fullträff och det märks i registreringsstatistiken. Allspace kompletterar modellen med en extra stolsrad, större innerutrymmen och en skönare väghållning. Dessutom upplevde jag den som tystare än den mindre modellen.

Plats 3 - Volvo XC60

Det är förmodligen många som blir förvånade att jag inte placerade den kanske mest "prisade" SUV:en högre, men jag är inte lika lättflörtad som många andra. Visst är det en härlig bil, mycket bättre än föregångaren, men inte för det priset. Ett högt pris innebär inte att en bil är premium och var är sexan?

Plats 2 - Audi Q5

Audi Q5 är tekniskt kanske den mest avancerade SUV:en i sällskapet. Oerhört tyst och bekväm, med en härlig väghållning som lämnar lite att önska. Att framkomligheten i terräng är i toppklass, ökar flexibiliteten. Priset är inte heller mycket högre än Volvo XC60 men kvaliteten är betydligt högre.

Plats 1 - BMW X3

Nya BMW X3 skiljer sig kanske inte så mycket från föregångaren exteriört, men under skalet hittar vi en ingenjörskonst som få når upp till. Den är bättre än föregångaren på alla punkter och därmed bättre än konkurrenterna. En fullträff trots ett något högre pris. Men man får ju det man betalar för och i min bok är X3 värd varenda krona.

Kompakt-SUV

Plats 5 - Volkswagen T-Roc

Volkswagens kompakt-SUV är en riktigt trevlig bil i samma prisklass som Golf men med en stor portion attityd. Snygg design och läcker inredning i kombination med VW:s fina motorer, gör T-Roc till en potentiell succé.

Plats 4 - Mini Countryman

Få bilar bjuder på lika stor körglädje som Mini. Att man lyckats baka in känslan i en SUV som är mer Midi än Mini, gör Countryman till en favorit. Den har vuxit jämfört med föregångaren och dessutom innehåller den en massa ny teknik som är ett arv från BMW. Snyggt, prydligt och bekvämt.

Plats 3 - BMW X1

Den senaste generationen X1 ser mer ut som en mini-X5 än föregångaren. En helt ny bil som bygger på samma bottenplatta som BMW 2-serie Active Tourer, dvs. framhjulsdriven i grunden. Med den fina fyrhjulsdrivningen, betydligt högre kvalitet och en massa ny förarstöds- och säkerhetsteknik, är X1 ytterligare ett exempel på BMW:s förträffliga känsla för detaljer.

Plats 2 - Volvo XC40

Om jag var tveksam till XC60 så är jag istället imponerad av XC40. Det här kunde vara mitt förstaval om det inte hade varit för den kraftigt tilltagna prislappen som är förfärligt nära den större XC60. Körmässigt är detta en riktigt trevlig bekantskap och dessutom den säkraste bilen i klassen. Men priset???

Plats 1 - Skoda Karoq

Skoda har fullkomligt spottat ut ny modeller det senaste året och i stort sett samtliga har fått toppbetyg av oss motorjournalister. Nya Skoda Karoq som tar över från Yeti, är precis som storebror Kodiaq en fullträff! Historien upprepar sig: absolut inget att anmärka på! Dessutom valdes den till Årets Familjebil av mina kollegor i juryn och trots att jag röstade på Kodiaq så kan jag inte annat än hålla med dem. 

Nästa vecka kommer min fem-i-topp-lista att innehålla miljöbilar, kombibilar och drömbilar. 

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik