TEST: Mini Cooper SE Countryman är en "maxi" hybrid

Ett halvår efter att Mini lanserade den senaste och större generationen av sin SUV, kom märkets första laddhybrid, en riktigt trevlig bekantskap som hämtat sin teknik från BMW och övertygar på många plan.

När jag testade nya Mini Countryman i början av året så blev jag mycket positivt överraskad. Förvisso gillade jag även föregångaren, men den senaste generationen hade inte bara vuxit i storlek utan även i teknik, komfort och körkänsla.

Baserad på samma plattform som testbilen i februari och med samma grundteknik, förarstödsystem och säkerhet, följer nu Mini det växande segmentet med laddhybrider med en riktigt övertygande modell. Man skulle kunna kalla det för det bästa av två världar. Exteriört är enda skillnaden att alla röda inlägg i logotyperna istället är gula, att det finns ett gult E bak och att det sitter en laddlucka bakom vänster framhjul.

I övrigt är bilen identisk med ”vanliga” Mini Cooper S Countryman. Interiört är enda skillnaden informationen i displayen där man även kan se energifördelning och förbrukning och körprograminställningen där man kan välja mellan att köra endast på batteri, hybridläge där båda motorerna arbetar tillsammans eller laddning då endast bensinmotorn är igång.

Mini Cooper SE Countryman är utrustad med den härliga trecylindriga bensinmotorn på 136 hk som vi också hittar i Minis basmodell och som lanserades 2014. Det är en riktigt kvick och snål motor med ett skönt ljud som alldeles utmärkt speglar bilens sportiga gener. 

I tillägg till denna förbränningsmotor så har man adderat en elmotor på 88 hk som tillsammans genererar hela 224 hk och ett vridmoment på 385 Nm. Det ger en riktigt bra prestanda där 0-100 km/h går på 6,8 sekunder, men det är ju inte det viktigaste med en laddhybrid. Här handlar det istället om miljö och ekonomi.

Mini Cooper SE Countryman är även riktigt snål. Enligt specifikationen så ska den klara av blandad körning på endast 2,1 l/100 km. Det är kanske lite svårt att uppnå för ”Svensson” men faktum är att elmotorn med sitt 7,6 kWh batteri är riktigt effektivt.

När jag testade bilen i trakterna runt Como i Italien, kunde jag köra närmare 45 km på enbart batteridrift och i hastigheter upp till 125 km/h. Det är faktiskt längre än jag lyckades med när jag testade VW Passat GTE, bästsäljaren bland laddhybrider i Sverige och 5 km längre än vad som angetts från fabrik. Har ni varit lite för återhållsamma, Mini?

Återladdningen av batteriet vid körning fungerade alldeles utmärkt och det är en bidragande faktor till den långa körsträckan på endast el. Att ladda upp batteriet i laddbox med 3,6 kW kapacitet tar 2,5 timmar. I vanligt vägguttag tar det lite drygt 3 timmar. Det här bådar mycket gott för den som söker kombinationen av härlig prestanda, körglädje, miljö och ekonomi.

Mini Cooper SE Countryman kostar från 377 900 kr och med 20 000 kr i miljöbilspremie så är det ett riktigt bra köp i laddhybridsklassen. Förmånsvärdet börjar på låga 1 163 kr, vilket borde göra den till en het kandidat bland tjänstebilsförarna. Jag gillar den faktiskt mer än den "vanliga" Cooper S Countryman jag testade i vintras och det vill inte säga lite.

 

FOTO: Mini & Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik