T-Roc rör om i kompakt SUV grytan

Volkswagen är den senaste tillverkaren i raden att presentera en modell i det växande kompakt SUV segmentet. T-Roc är en tuff modell, fylld med teknik som har förutsättningar att sätta de andra på plats.

Volkswagen T-Roc visades upp som konceptbil på bilsalongen i Genève redan 2014. Under den förhållandevis långa tid som gått, har ”storebror” Audi lanserat Q2, också en kompakt SUV som är byggd på koncernens gemensamma MQB plattform.

Varför det dröjde över 3 år från koncept till färdig produkt är nog en fråga om ändrade prioriteringar. Förutom att man haft fullt upp med att hantera ”dieselgate” som kostade koncernen en dryg svensk statsbudget, har man dessutom bl.a. hunnit med att lansera Arteon och uppgradera Golf-modellerna.

Vad är då så speciellt med T-Roc? Ja, det första man slås av är den riktigt tuffa designen som gör att den sticker ut från många andra märken i detta växande segment. Här har VW vågat behålla det mesta av de designelement som man visade upp i konceptmodellen, något som är ovanligt bland tillverkarna. Snyggt och rätt jobbat!

Den är 25,2 cm kortare än Tiguan (423,4 cm) och 4,3 cm längre än Audi Q2. Övriga mått är i princip desamma som Q2. Motoralternativen är även de samma:

Bensindrivna modeller

1,0 TSI med 115 hk och 200 Nm. 6-växlad manuell låda och framhjulsdrift.

1,5 TSI med 150 hk och 250 Nm. 7-växlad DSG-dubbelkopplingslåda och 4Motion-fyrhjulsdrift.

2,0 TSI med 190 hk och 320 Nm. 7-växlad DSG-dubbelkopplingslåda och 4Motion-fyrhjulsdrift.

Dieseldrivna modeller

2,0 TDI med 150 hk och 340 Nm. 6-växlad manuell låda och 4Motion-fyrhjulsdrift.

2,0 TDI med 150 hk och 340 Nm. 7-växlad DSG-dubbelkopplingslåda och 4Motion-fyrhjulsdrift.

2,0 TDI med 190 hk och 400 Nm. 7-växlad DSG-dubbelkopplingslåda och 4Motion-fyrhjulsdrift.

Vi svenskar kommer att få se två varianter av T-Roc: grundversion och GT. Båda har multikollisionsbroms, Front Assist med autobromssystemet City Emergency Brake, fotgängardetekteringssystemet Pedestrian Monitoring och filhållningsassistenten Land Assist. Det finns en hel del tillval som t.ex. adaptiv farthållare, bakkamera, trafikstockningsassistent plus en hel del mer.

Interiört hittar vi samma teknik som i t.ex. Golf, Passat och Tiguan, men med en ”förpackning” som är betydligt tuffare och speglar bilens yttre. Som tillval finns även här Active Info Display som är en 11,7” digital display som går att anpassa efter behov.

Innerutrymmet lär vara i klass med Audi Q2, dvs något mindre än Tiguan, med skillnad för bagageutrymmet klarar 445 liter, vilket är 40 liter mer än Q2. Med baksätet nedfällt (60/40) ska T-Roc kunna svälja 1 290 liter och det är 240 liter mer än Q2. Så vi vet alltså vad den utökade längden bidragit till.

Så nu är det alltså dags för T-Roc att ta plats ute på våra gator, ja kanske inte riktigt ännu. Den färdiga modellen har ju precis lanserats och till Sverige kommer den inte förrän i början av 2018, men säljstarten är redan i september. Inga priser är presenterade men tipset är ca. 100 000 kr lägre än motsvarande Tiguan och då blir den ett riktigt intressant tjänstebilsalternativ. Kanske värt att avvakta min testkörning, men en sak är redan klar: det blir tufft för konkurrenterna.

FOTO: Volkswagen AG

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik